Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

25 personer på knä – i en vecka

Lilla Västerbron, som skulle bli cyklisternas dröm, blev i stället en punkteringsfälla och en mardröm. Just nu står 25 anställda på knä och pillar bort tusentals ståltrådsbitar ur betongen – i en vecka.

Som DN tidigare har berättat blev Lilla Västerbron inte det breda, säkra paradis för cyklister som det var tänkt – tvärtom.

Ur betongen reser sig numera tusentals 35 millimeter långa ståltrådar, tänkta att fungera som armering, men som på grund av ett misstag i stället är en fara för så väl cyklister som för djur med trampdynor.

Sedan förra veckan sliter ett stort antal personer med att för hand plocka bort ståltrådsbitarna ur betongen. På måndagen låg det 25 personer på knä på bron, alla pillandes med var sin morakniv.

– Det är tungt. Man får ont i knän, rygg och handleder. Men man får vara glad att det är Lilla Västerbron det handlar om och inte den stora, ler Michael Eklund, en av 25 tillfälligt inhyrda för jobbet.

Planen är att det ska vara färdiga redan på tisdag kväll, men blotta ögat avslöjar att det kan vara en glädjekalkyl: ju mer det skrapas i betongen med moraknivarna, desto fler ståltrådar tycks dyka upp.

Det är inte den första malören som renoveringen av Lilla Västerbron råkat utför. 2013 bestämdes det att den skulle renoveras, statliga Svevia fick jobbet. Kontraktet var värt 13 miljoner och hösten 2013 skulle det vara klart.

Men det dök ganska omgående upp en i bron inbyggd men bortglömd spårvagnsräls som blev en utdragen nöt att knäcka..

Nu är de mars 2015 och på prislappen står det 30 miljoner.

Det som nu hänt är, enligt byggledaren Martin El Sherif på Infrakonsult, följande:

Svevia, som togs in för att göra jobbet valde en beprövad typ av ”fiberbetong”, som har dubbelt så lång livslängd som asfalt, har visat sig fungera bra när stora ytor ska anläggs. De 35 millimeter långa ståltrådarna fungerar som armering och minskar risken för stora sprickor när betongen härdar.

När slutbesiktning genomfördes på bron ansågs ytan vara för ojämn. Man bestämde att den skulle maskinslipas. Det var då som ståltrådarna dök upp.

– Vi har aldrig tidigare stött på det här problemet, säger Martin El Sherif.

Det är nämligen inte möjligt att asfaltera på betongen, då behövs ett annat underlag och det skulle bli alldeles för kostsamt. Vem som ska stå för notan för ståltrådsaneringen är inte utrett. Stockholm stad, det inhyrda konsultbolaget som godkände slipningen eller entreprenören Svevia som genomförde den?

Mats Johansson, på Stockholm stads trafikkontor, säger att det blir en förhandlingsfråga:

– Just nu vet jag bara att vi har beställt en cykelbana som är säker och som fungerar. Inte en cykelbana full av ståltrådar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.