Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-21 13:11 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/570-meter-av-ren-skrack/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

570 meter av ren skräck

00:40. Så gick vansinnesfärden i lastbilen - från kapning till krasch.

Efter att ha kapat lastbilen körde mannen 570 meter längs Drottninggatan. Några minuter senare hade fem människor dött, 15 skadats och mängder av andra chockats svårt.

För många av dem som befann sig på norra delen av Drottninggatan började det med en hög smäll. De som hann titta upp kunde se hur en stor lastbil i hög fart kom körande längs den smala gågatan. Vid ratten satt en maskerad man, något som få hann uppfatta.

Intill sig hade mannen en väska med något som kan vara sprängämnen.

Fredagens attack inleddes vid 14.50-tiden när en chaufför från Spendrups precis hade lastat av en leverans till restaurang Caliente på Adolf Fredriks kyrkogata, något företaget, enligt uppgift till DN, gjorde varje onsdag och fredag. Chauffören stod bakom sitt fordon och var precis på väg att köra iväg när han fick se hur en man maskerad med rånarluva hoppade in i förarhytten och försökte stjäla bilen.

I ett försök att stoppa honom ställde sig chauffören framför lastbilen men fick kasta sig undan när mannen fortsatte rakt mot honom – och till slut körde på honom. Medan lastbilen i hög hastighet försvann från platsen sprang chauffören efter den men kunde maktlös bara se hur mannen försvann med det tolv ton tunga fordonet.

Men mannen kunde inte ta sig ut direkt på Drottninggatan utan fick först ta vänster in på Holländargatan där han körde på en parkerad bil som trycktes in mot väggen, och fortsatte sedan förbi den enkelriktade Wallingatan för att sedan svänga vänster på Kammakargatan.

Där var han slutligen framme vid sitt mål – Drottninggatan. En gata där tusentals människor rörde sig. Men gatan var avstängd för bilar med två stora betonglejon. Ett av betonglejonen var dock flyttat från sin fästanordning i asfalten eftersom Stockholms stad höll på med arbeten.

– Jag befinner mig i köket i hörnet mellan Kammakargatan och Drottninggatan, berättar Jakob Cederquist som arbetar där.

– Jag har precis öppnat kylskåpsdörren då jag hör en enorm smäll och går ut på gatan. Där ser jag hur någon kört på ett av lejonen så att det flyttat på sig minst två meter.

Foto: Karl Jonsson

Människor springer i panik på Drottninggatan. Foto: Karl Jonsson

Han ser också hur föraren svängt in på Wallingatan där han kört på ett par bilar för att kunna ta kurvan. En av bilarna är kraftigt demolerad.

För efter bara femtio meter har mannen mötts av ytterligare två stenlejon och väljer då att köra vänster in på Wallingatan där han krockar med två parkerade bilar. Han fortsätter sedan till höger på Holländargatan för att sedan för andra gången på några minuter köra längs Adolf Fredriks kyrkogata, där chauffören får se sin kapade lastbil passera och börjar springa efter den.

Men istället för att kunna stoppa bilen får chauffören snart istället börja hjälpa skadade människor.

När mannen svänger ut på Drottninggatan forcerar han ytterligare ett betonglejon och kör därefter på två kvinnor.

– När jag kommer ut ligger två kvinnor på gatan, en helt stilla och den andra visar livstecken och rör på sig. De får snabbt hjälp av tillskyndande personer, berättar Kaj Lundberg som arbetar på en butik i korsningen.

Men lastbilen kommer inte tillbaka. Istället kör den vidare längs gatan.

När Jakob Cederquist tittar längs Drottninggatan ser han hur lastbilen är på väg genom folkmassan. Kvar på Drottninggatan syns ett par nästan tjugo meter långa bromsspår som sträcker sig runt kurvan in mot Wallingatan, som om handbromsen legat i.

Strax före klockan 15 på fredagen var Drottninggatan full av människor.

Det som var en vårfin fredag före påsk förvandlades under några minuter till ett inferno där flanerande stockholmare och turister fick springa för sina liv. Medan den dånande lastbilen i hög fart kör längs gågatan visar övervakningsfilmer hur människor springer i panik. Många tar skydd i näraliggande butiker. Andra hinner inte utan försöker fly genom att springa framför lastbilen.

Framför Centralbadet träffas flera människor av lastbilen och när den i hög fart passerar Kungsgatan tvingas en buss tvärnita för att inte krocka med den.

På sin väg längs gatan kör lastbilen på ännu ett av de betonglejon som står längs Drottninggatan, lejonet fastnar framför lastbilen och släpas med medan mannen fortsätter mot Åhléns. Olja rinner från den skadade motorn.

Vansinnesfärden underlättas av att det inte bara är betonglejonet vid Kammakargatan som är satt ur läge, också flera andra har flyttats på av Stockholms stad.

Läs mer: Terrorforskare: Betongsuggor skulle dämpa farten.

Efter en stund kolliderar lastbilen med ytterligare ett betonglejon som kastas in mot Stadiums skyltfönster men utan att skada någon i butiken. Lastbilen kolliderar strax därpå med en större blomkruka och svart jord kastas ut över gågatan.

Till slut siktar chauffören mot Åhléns ingång och kör med stor kraft in i parfymavdelningen. Ingen som befinner sig i butiken skadas fysiskt. Utanför är förödelsen desto värre.

– När jag kom upp från tunnelbanan såg jag hur det brann och en kvinna som låg livlös på gatan, berättar ett ögonvittne.

På några minuter och längs en 570 meter lång sträcka spred mannen död och förödelse. Fem människor dog, 15 skadades och otaliga chockades.

Läs mer: Fordon är terroristernas nya vapen

Läs mer: Detta vet vi om lastbilsdådet i Stockholm

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.