Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-18 07:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/andreas-nordstrom-medan-sl-hardsatsar-pa-biljettrazzior-kampar-busschaufforerna-mot-graten/

STHLM

Andreas Nordström: Medan SL hårdsatsar på biljettrazzior kämpar busschaufförerna mot gråten

Thorildsplan 07.58.

Rätta artikel

Morgonen är mörk och rå när bussen kommer. Den är 15 minuter försenad. Jag och 11-åringen tränger oss ombord bland fluffiga täckjackor och buktande skolväskor.

När vi passerar chauffören frågar jag varför vi är en kvart sena. Jag frågar så vänligt jag bara kan eftersom jag ser att han är plågad. Han svarar inte. I stället viftar han förbi oss med en yvig rörelse. Han är för stressad för att prata. Men så mumlar han något om tidtabellen.

En stund senare anländer tunnelbanan till Thorildsplan. Biljettkontroll. Den andra på mindre än två veckor. Runt ett halvdussin kontrollanter är på plats utrustade med små  avläsningsmanicker. Dom ler milt mot oss.

Razzian är så välkoordinerad att den gränsar till det eleganta. Jag märker att all denna strategiska kraft provocerar mig.

Fusket minskar. Det vet vi. Men antalet kontroller ska fördubblas. Från 2,5 till 5 miljoner per år. Hur kommer det sig att SL fixerat sig vid att plöja ner så hisnande mycket resurser i detta kontrollerande? Ett inspekterande som det enligt min högst personliga bedömning är svårt att hitta motsvarigheter till utomlands.

Nej, jag driver ingen blöjanarkistisk plankningsagenda. Jag köper biljett till både mig och ungarna eftersom jag tror på den kollektiva idén. Det är prioriteringen som stör mig. Se till att busschaufförerna inte behöver kämpa mot gråten. Om det sedan blir några pengar över så kan väl det gå till några såna där avläsningsmanicker.

Andreas Nordström är webbredaktör på DN Sthlm och är särskilt förtjust i tunnelbanan i Los Angeles och S:t Petersburg.