Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 03:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/anita-79-satt-fast-med-rullatorn-i-dorrarna-nar-taget-korde/

STHLM

Anita, 79, satt fast med rullatorn i dörrarna – när tåget körde

Anita Vahlberg fastnade med sin rullator i dörrarna till ett tunnelbanetåg. Foto: Adam Daver

Anita Vahlgren, 79, började gå av t-banetåget när dörrarna plötsligt stängdes och klämde fast hennes rullator – halvt utanför vagnen. Sedan började tåget rulla från stationen. 

– Jag blir förbaskad på den nonchalans man möter, säger hon om händelsen.

Rätta artikel

Det var en dag i början av juni förra året som 79-åriga Anita Vahlgren skulle ta sig till Globenområdet från hemmet i Enskede för ett läkarbesök. Sex veckor tidigare hade hon opererat foten och skulle nu få bort gipset. Hon sätter stort värde på att klara sig själv och såg turen till läkaren som oproblematisk. 

– Jag är inte så rädd av mig. Det ska mycket till för att skrämma mig, säger hon.

När tåget hade stannat väntade Anita Vahlgren på att andra passagerare skulle gå av. Sedan tog hon stöd i en stång för att lyfta upp rullatorns två framhjul på perrongen. Då stängdes plötsligt dörrarna och klämde fast rullatorn.

Dörrarna stängdes igen, så jag kastades åt sidan. Och så öppnades dörrarna igen och rullatorns ena hjul fastnade mellan perrongen och tåget

– Dörrarna stängdes igen, så jag kastades åt sidan. Och så öppnades dörrarna igen och rullatorns ena hjul fastnade mellan perrongen och tåget. Och så åkte tåget iväg en bit, säger hon.

Trillade du när du kastades åt sidan?

– Nej, för då tog en tjej emot mig inne i tåget. 

Av någon anledning hade tåget börjat sätta fart för att lämna stationen – utan att alla passagerare hade hunnit ombord, och utan att alla dörrar var ordentligt stängda. Enligt Anita Vahlgren reagerade flera personer som befann sig på perrongen omedelbart när de såg vad som var på väg att hända.

– Då var det en kille som skulle på tåget som tog tag i vagnen och drog i dörrarna allt vad han kunde och skrek ”Stanna för helvete!”. Han skrek så det lät över hela perrongen.

Anita Vahlberg menar att tågen inte borde kunna lämna plattformen om inte dörrarna är stängda. Foto: Adam Daver

Föraren upptäckte då att något inte stämde och bromsade in tåget direkt. Därefter öppnade hon dörrarna, och flera personer hjälpte Anita Vahlgren av tåget till tryggheten på perrongen. 

– Visst blir man lite chockad. Killen som hade ropat satt med mig en stund och frågade hur det stod till med mig. 

Var du irriterad på föraren efteråt?

– Om jag var irriterad! Om hon hade varit i närheten så hade jag nog klippt till henne.

Förra veckan rapporterade DN om en incident som inträffade den 17 april i år. Då fastnade en barnvagn i dörrarna till ett tunnelbanetåg vid stationen i Masmo. I vagnen satt ett litet barn som räddades av en man som befann sig på tåget. Mannen kunde lyfta barnet ur vagnen innan den kolliderade med tunnelväggen. 

Efter händelsen i Masmo har flera personer tagit kontakt med DN och berättat om andra händelser där personer på olika sätt har blivit klämda i tågdörrarna i tunnelbanan.

Tommy Åberg bevittnade i början av maj en händelse på Hötorgets station som han till slut anmälde till SL. 

– Jag skulle precis ställa mig i kö för att gå in i vagnen när föraren ropade ”nu stänger jag dörrarna”. Jag blev så förbannad. Det var ju fortfarande fullt med folk på plattformen som ville in i tåget.

Det funkar ju inte för bussarna att bara stänga och köra när det fortfarande finns platser ombord. Varför skulle det då göra det med tågen?

Har du någon förståelse för att förarna kanske kan ha svårt att stänga dörrarna i exempelvis rusningstrafik?

– Nej, absolut inte. Det är ju fullkomligt orimligt. Det funkar ju inte för bussarna att bara stänga och köra när det fortfarande finns platser ombord. Varför skulle det då göra det med tågen?

MTR:s säkerhetsdirektör David Lagneholm säger att han inte känner till fallet med Anita Vahlgren och därför inte kan kommentera det enskilda fallet. Men han menar att säkerhetssystemen på de nya tunnelbanetågen som trafikerar den gröna linjen ska förhindra att tåget åker iväg med öppna dörrar. 

– På de nya tågen finns en barriär som gör att man inte kan åka i väg med dörrarna öppna på det sättet. På de gamla tågen finns det också säkerhetssystem som tillsammans med personalens rutiner ska förhindra sådana händelser. 

David Lagneholm berättar att företaget gör 3.000 kontroller per månad av sina runt 600 förare för att se till att rutinerna sköts korrekt och att servicen håller hög klass. Han berättar också att man måste skilja på klagomål om att folk har klämts i dörrar och att tåg ska ha kört iväg med öppna dörrar – där det senare problemet är väldigt ovanligt.

– Men att folk skyndar sig och kastar sig mot dörrarna och på så sätt kläms, det är något som våra förare upplever som ganska jobbigt. Det blir ett stressmoment för dem. 

Totalt gjordes det 70 ersättningsanspråk för skador på klämda människor, djur eller saker i tunnelbanans dörrar mot MTR, som kör tunnelbanetågen i Stockholm, i fjol. De senaste nio åren har siffran varit mer eller mindre densamma. Till och med april har 31 anspråk gjorts i år.    

– Varje gång det händer är en gång för mycket, men det sker relativt sällan. För att sätta i proportion hade vi 1.290.000 påstigningar per dygn förra året, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

SL får varje år ett större antal kundklagomål om dörrar som stänger på eller i ansiktet resenärer. Förra året registrerades 361 sådana – och 15 av dem har med rullatorer att göra. Men eftersom en del av de registrerade klagomålen kan vara dubbletter har DN inga exakta uppgifter på hur många unika klagomål som faktiskt har gjorts.

En kundsynpunkt behöver inte vara en fullständigt korrekt återgivelse av en händelse

– En kundsynpunkt behöver inte vara en fullständigt korrekt återgivelse av en händelse. Sannolikt gäller vissa av dem folk som försöker tränga sig på tåget när dörrarna håller på att stängas, vilket vi avråder från. Sådant händer varje dag, säger Claes Keisu.

Anita Vahlberg har hört talas om händelsen med den klämda barnvagnen i Masmo och menar att det är viktigt att något görs så att inga liknande händelser inträffar i framtiden. Framför allt menar hon att det är viktigt att se till att förarna kontrollerar att inga personer eller några föremål har fastnat innan de stänger dörrarna på tåget.

– Jag blir förbaskad på den nonchalans man möter. Jag tror att det blir ett slentrianjobb att köra tågen efter ett tag. Öppna och stäng, öppna och stäng. Men tekniskt sett går det ju att lösa. Dörrarna ska ju öppna om en hand råkar komma emellan. Då ska tåget inte kunna köra vidare, säger Anita Vahlberg.

Läs mer: Felanmälda rulltrappor kunde inte stängas av