Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-21 19:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/ansvarig-for-krisledning-valdigt-mycket-har-gatt-fel/

STHLM

Ansvarig för krisledning: Väldigt mycket har gått fel

Foto: Daniel Zdolsek/TT, Anette Nantell

Flera timmar efter det felaktiga larmet från ”Hesa Fredrik” hade den ansvariga politikern i Stockholm ännu inte informerats:

– Väldigt mycket har gått fel. ”Faran över” ska blåsas efter ett felaktigt larm, säger finanslandstingsrådet Iréne Svenonius.

Läs mer: Gör så här när du hör ”Hesa Fredrik”

Iréne Svenonius (M) (bilden) är formellt ansvarig för landstingets krisberedskap. När DN når henne två timmar efter det felaktiga larmet har hon ännu inte fått någon information från SOS Alarm eller från de myndigheter som har ansvaret utan själv fått skaffa sig information:

Foto: Andrea Brask

– Jag är förbryllad över att den formella ”faran över”-signalen inte ljudit över Stockholm, säger hon. Det ska den göra enligt regelverket.

Svenonius säger att hon är mycket kritisk till att såväl SOS:s som Polisens och MSB:s sajter gick ner:

– Vad händer om det blir en verklig händelse? Och det inte är semester utan stan är full med folk? Då blir trycket på sajterna ännu högre. Det som nu har hänt tyder på att systemen är underdimensionerade.

Läs mer: Hesa Fredrik utlöstes av misstag

Iréne Svenonius säger också att händelsen nu måste utredas på högsta nivå:

– Ytterst måste detta ledas från regeringskansliet och av de myndigheter som har ansvaret för Sveriges säkerhet. För det som har hänt är precis så som en främmande makt skulle kunna göra för att skada Sverige.

– Väldigt mycket har gått fel och jag skulle vilja veta varför.

Läs mer: SOS Alarm hörde inte larmet – viktiga sajter gick ner

Iréne Svenonius berättar att hon själv tagit egna kontakter med statliga myndigheter för att få information, själv har hon inte kontaktats. Genom dem har hon fått informationen att det hela rörde sig om ett tekniskt fel. Hon har också läst på Twitter och på mediernas sajter:

– Men informationen har inte gått den korrekta vägen. Vi som ansvarar för beredskapen måste veta att informationen vi får är korrekt och når oss via myndigheter. Det finns mycket i detta som bör analyseras i efterhand.¨

Läs mer: Så vill MSB att vi agerar i en samhällskris

Fotot i text: Andrea Brask

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt