Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 04:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/atta-av-tio-sager-ja-till-nya-tunnelbanan/

STHLM

Åtta av tio säger ja till nya tunnelbanan

Nästan alla stockholmare är positiva till en utbyggnad av tunnelbanan, men bara nästan.
Nästan alla stockholmare är positiva till en utbyggnad av tunnelbanan, men bara nästan. Foto: Magnus Hallgren

Drygt åtta av tio stockholmare är positiva till en utbyggnad av tunnelbanan. Det visar en opinionsundersökning som Region Stockholm har gjort. Allra mest positiva är de som bor på Södermalm – 86 procent. 

– Det är väldigt glädjande att opinionsundersökningen visar ett öronbedövande stöd för en utbyggnad, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Regionen har följt stockholmarnas syn på en utbyggnad av tunnelbanan sedan 2016 och ställt frågor till invånarna i berörda områden: Arenastaden i Solna, Barkarby i Järfälla, Nacka, samt Södermalm och Söderort i Stockholm.

– En utbyggnad av tunnelbanan väcker nyfikenhet, många frågor och opinionsyttringar. Men att drygt åtta av tio är positiva är ett bra kvitto på att vi är på rätt väg och en viktig signal om att det finns en förväntan hos stockholmarna, säger Kristoffer Tamsons. 

Av de 19 procent som inte är positiva till ny t-bana är 13 procent neutrala och sex procent är negativt inställda.

– Det är inte så konstigt. Det finns de som är negativa till nybyggen och förändring i allmänhet, vi har sett överprövningar och protestyttringar. Det finns också de som tycker att de har bättre idéer om var och hur vi ska bygga ut tunnelbanan, säger Kristoffer Tamsons.

Det finns också invändningar som går ut på att en t-banestation drar till sig ungdomsgäng och bråk. Vad tror du om det?

– Det är en nidbild av tunnelbanan som delvis lever kvar. De nya stationerna är ljusare och fräschare och bidrar till att skapa mer stadskänsla, de kommer att förändra Stockholm.

Opinionsföretaget har också frågat hur väl stockholmarna känner till utbyggnaden av tunnelbanan.

– Det finns en stor och växande kännedom, det är glädjande, säger Kristoffer Tamsons.

Mest välinformerade känner sig de som bor i Nacka och Barkarby, där 67 procent anser att de känner till projektet väl.

89 procent i Nacka och 88 procent på Södermalm känner till var stationerna ska ligga, men bara 66 procent i Arenastaden. 56 procent i Barkarby, men bara 29 procent i Söderort, känner till när t-banan ska byggas. 

– Projektet har till viss del kommit längre i Nacka och Barkarby och det har gjorts mer lokala informationsinsatser, säger Kristoffer Tamsons.

Kristoffer Tamsons (M), här på plats i samband med att bygget av nya tunnelbanan i Barkarby startade förra våren.
Kristoffer Tamsons (M), här på plats i samband med att bygget av nya tunnelbanan i Barkarby startade förra våren. Foto: Allis Nettréus

En majoritet – 62 procent – känner sig trygga med byggtiderna och de konsekvenser byggandet kan ha för dem. Ganska få – som mest 12 procent i Söderort – är mycket oroliga för hur det ska bli under byggtiden.

– Vi får se var vi behöver göra extra informationsinsatser. Vi kan inte bara rulla in lastbilar och bergborrar i ett område utan att berätta vad som händer, om det börjar grävas där du bor måste vi göra punktinsatser, säger Kristoffer Tamsons.

Den minst populära delen av t-baneutbyggnaden – 71 procent är positiva – är depån som ska byggas i Högdalen. Var fjärde stockholmare känner inte ens till den.

– Många upplever att den inte behövs, men tunnelbanetågen måste bo någonstans, de måste servas, tvättas och repareras, säger Kristoffer Tamsons.

Till skillnad mot tidigare finns det nu, menar han, en väldigt stor samsyn om t-banan inom politiken.

– Men det är väldigt långa ledtider från överenskommelse till byggstart och ingenting man trollar fram.

Nu finns, enligt Kristoffer Tamsons, byggkontrakt på alla arbetstunnlar, där jobbet ska komma i gång under året. 

När rullar det första tåget i nya tunnelbanan?

– Vi är försiktiga med att ange exakta årtal, någon gång runt 2026, säger Kristoffer Tamsons.

Läs mer: Nya tunnelbanan blir nio miljarder dyrare än beräknat 

Läs mer: Se bilderna på de nya t-banestationerna