Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Avstängningar leder till frustration och förseningar

Vilken perrong ska man till? Vid Mariatorget måste resenärerna på röda linjen byta för att komma till Slussen, och sedan byta igen.
Vilken perrong ska man till? Vid Mariatorget måste resenärerna på röda linjen byta för att komma till Slussen, och sedan byta igen. Foto: Alexander Mahmoud

Avstängningarna på röda linjen skapade stor förvirring och stress hos resenärerna i måndagsrusningen. SL:s resplanerare fungerar inte och MTR erkänner att informationen har varit bristfällig.

I lördags stängdes röda linjen mellan Slussen och T-centralen av fram till och med 26 juli. Vid Mariatorget tvingas alla resenärer som reser norrut att gå av tunnelbanan för att byta till skytteltrafik till Slussen. Där måste man byta igen för att ta sig vidare norrut. SL skriver själva på sin hemsida att resenärer får ”räkna med mycket förlängda restider”.

Läs mer: Röd linje stängs vid Slussen i två veckor

Det märktes inte minst på antalet klagomål och frågor till både SL och MTR under helgen och måndagen.

– Jag kan förstå att det finns kritik, det är en besvärlig lösning när man måste byta flera gånger, säger Jan Magnusson, presskommunikatör på MTR.

Informationen till resenärerna, som finns i form av skyltar, personal och utrop, har av resenärer fått kritik som bristfällig.

– Vi har kompletterat informationen under helgen, både vid Mariatorget och T-centralen. Vi har bland annat satt upp fler skyltar, säger Jan Magnusson.

Resenärer som DN pratade med vid Mariatorget upplevde situationen som förvirrande. Fullpackade tåg tömdes snabbt när resenärer skyndade för att byta perrong för att hinna med i skytteltrafiken.

– Man behöver en hel del information för att göra den här resan, och nu funderar vi på om vi behöver göra något mer. Vi är inte främmande för att göra kompletteringar i informationen, säger Per Hallberg, kommunikationsansvarig på SL.

SL:s egna reseplanerare på nätet ger en hel del märkliga förslag på just den röda linjen under ombyggnationen. Bland annat ska resan mellan Zinkensdamm och Östermalmstorg som normalt tar nio minuter, nu göras med buss och tunnelbana på upp till 45 minuter. Enligt Per Hallberg beror det på ett tekniskt fel.

– Nu under avstängningarna blir det ett fel på systemet vid Slussen. Reseplaneraren räknar fel på resan vilket gör att det ser ut att ta längre tid än vad den egentligen gör.

En vanlig sommarmånad reser ungefär 90.000 människor på röda linjen. Det kan låta mycket, men inte jämfört med de 330.000 som reser en månad på vinterhalvåret. Det är anledningen till att reparationerna genomförs nu i juli.

Tunnelbanebyten var inte det enda som strulade till det i kollektivtrafiken under måndagen. På morgonen ställdes ett tjugotal pendeltågslinjer in på grund av ett fel i MTR:s datasystem.

– Flera avgångar försvann ur systemet, vilket gjorde att det inte fanns personal till dem. Vi fick planera om hur vi fördelade personalen. Vi körde fortfarande alla linjer, men med en glesare trafik, säger Åsa Elm, kommunikationschef på MTR.

Konsekvensen blev inställda avgångar under morgonen och förmiddagen, men vid 12-tiden gick pendeltågen återigen enligt ordinarie tidtabell.

***

DN FRÅGAR: Hur påverkas du av strulet på den röda linjen?

Foto: Alexander Mahmoud

Lillian Belander, 78, pensionär

– Jag åker från Danderyd hit till Mariatorget och får byta flera gånger. Det tar kanske 20-25 minuter längre tid än vad det brukar. Vanligtvis åker jag Roslagsbanan men den går inte heller nu på sommaren och det är dåligt skyltat till ersättningsbussarna. Det är klart de måste reparera bron men det blir en del olägenheter för mig.

Foto: Alexander Mahmoud

Olivier Conchaudron, som semestrar i Stockholm tillsammans med frun Angelique och barnen Romain och Tom:

– Det har varit svårt för oss med informationen eftersom vi inte pratar svenska. Det har också varit svårt att hitta människor att få hjälp av. När vi kom till Stockholm i lördags åkte vi åt fel håll på röda linjen och hamnade helt fel. Nu ska vi till T-centralen på väg till flyget hem, så vi får hoppas att allt går som det ska.

Foto: Alexander Mahmoud

Myra Hild, 22, arbetar med spelkoncept och konst:

– Det har inte varit så farligt, jag har kunnat planera inför det. Jag påverkas såklart av att det blir lite fler byten, men eftersom jag har hittat informationen är det ingen fara. Jag är på väg till mitt jobb vid T-centralen.

Foto: Alexander Mahmoud

Ove Ronneman, 80 år, pensionär:

– Jag kom till Stockholm i går med tåg från Småland, och då fanns det ingen linje till Slussen från centralen, och ingen information om det. Det tycker jag är dåligt, det är svårt när man är trött efter en lång resa eller när man är lite till åren.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.