Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 14:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/avveckling-av-fasta-telefonin-ska-fortsatta/

STHLM

Avveckling av fasta telefonin ska fortsätta

Telias förändringar påverkar även operatörer som hyr in sig i deras nät. Foto: Jessica Gow/TT

Avvecklingen av kopparnätet i vissa delar av landet innebär att berörda hushåll blir av med den fasta telefonin. Istället erbjuds nya lösningar med mobil teknik. Telia ansvarar för nedmonteringen och menar att det inte finns någon anledning till oro. 

– Hittills har 50.000 kunder berörts och de allra flesta som återkopplar tycker det blivit mycket bättre, säger Inger Gunterberg, pressansvarig vid Telia. 

Rätta artikel

Våren 2018 skickade MSB, Myndigheten för samhällskydd och beredskap, ut broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” till 4,8 miljoner hushåll i Sverige. Broschyren var den första beredskapsbroschyren sedan 1961 och skapade debatt även utanför Sverige

Några månader senare briserade sommarens extrembränder och i början av det här året stormade Alfrida in. Bara veckor senare började SVT sända serien ”Nedsläckt land” där den största utmaningen för det högteknologiska Sverige undersöks: ett totalt elavbrott utan förvarning. Inför seriestarten pratade DN med flera experter om vad som väntar när krisen kommer.  

– Är elnätet helt utslaget krävs i princip fysiska möten för den vanliga medborgaren, eftersom andra möjligheter snabbt blir oerhört begränsade. Med en batteri- eller vevdriven radion kan man åtminstone få in beredskapskanalen P4 för att få viktig information, kommenterade Peter Stenumgaard, forskningschef inom robust telekommunikation.

För boende ute på landet där mobiluppkopplingen ofta redan är dålig blev Alfrida en prövning. För Marianne Neidhardt och Larry Aletorn i Brottby i Vallentuna kommun försvann exempelvis uppkopplingen efter 15 minuter.

Men Telia som äger mobilmasterna säger att masterna har fyra timmars batteribackup och att 90 procent av alla strömavbrott varar mindre än en timme. Att stänga ned kopparnätet med den fasta telefonen, ett projekt de kallar ”Framtidens nät”, är därför inga problem för dem som bor längre ut på landsbygden eftersom mobil- och fibernätet ska utvecklas. 

– De nya moderna tjänsterna som erbjuds har ofta bättre kapacitet än de som försvinner. Men vid stormar som Alfrida blir det såklart en annan situation för elbolagen. Då är det viktigt att de bygger sina elnät med redundans så att elen kan ledas om, om någon elledning slutar fungera, säger Inger Gunterberg vid Telia. 

Under 2019 berörs flera platser i ett 80-tal kommuner i landet av nedmonteringen. I Stockholms län berörs Södertälje där kopparnätet i Bobacken, Hörningsholm och Tullgarn ska monteras ned. I Vallentunna finns ännu inga planer men det kan komma att ändras. Sedan tidigare har kopparnätet monterats ned på platser i Ekerö, Haninge, Norrtälje, Nynäshamn, Värmdö och Österåker. 

– Vi har genomfört övergången från koppar till mobil- och fibernät strukturerat sedan 2016 och fortsätter nu under 2019. Hittills har 50.000 kunder berörts och de allra flesta som återkopplar tycker det är blivit mycket bättre. En del är lite oroliga inför förändringen men uppger efteråt att de är nöjda.  

Finns det några nackdelar? 

– Faktum är att det inte finns några, det är den feedbacken vi får av våra kunder. Varför köra runt i en gammal bil när du kan ha en ny? Nu tar vi med kunderna in i den här moderna tekniken med högre driftkvalitet. Det gör att vissa kunder som tidigare inte kunnat ha bredband på kopparnätet numera även kan få bredband med den nya tekniken.

Inför nedmontering av kopparnätet tar Telia kontakt med de kommuner där man planerar en avveckling. I Vallentunna finns ännu inga planer på att avveckla nätet. 

– Det är ingenting vi känner till, men det är klart att vi är måna om att infrastrukturen i kommunen ska fungera. Innan kopparnätet avvecklas måste det ju ersättas med stabil och modernare teknik. Vi är en stor kommun med mycket landsbygd och bevakar givetvis de här frågorna. Blir det bekymmer ute för kommuninvånarna agerar vi såklart efter det, säger kommunikationschef Henrik Kelfve. 

Läs mer: Elbolagen betalar 400 miljoner efter Alfrida 

Läs mer: Tv-serie visar sårbarheten i strömlöst Sverige