Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Båtmässan lockar med flygande vattenkonster

När hela landet ligger inbäddat i snö öppnar i dag ”Allt för Sjön” med förhoppningar om solvarma klippor, bad och spegelblanka fjärdar. Nyhet för årets båtmässa är Waterpark, där besökarna kan prova vattensport.

Vid entrén till den stora tillbehörshallen på ”Allt för sjön” i Stockholmmässan välkomnar en doft av linolja, balsamterpentin och tjära. Det är båtbyggaren Magnus Haglunds traditionella träsnipa byggd i furu med inslag av ek.

Han håller till i Kramfors och har byggt åtta exemplar av den här modellen. Det här exemplaret drivs av en elmotor utvecklad av Åke Gustafson i Knivsta. Tanken var att motorn skulle vara en miljövänlig ersättning för uttjänta dieselmotorer i segelbåtar.

– Men även folk med mindre snipor har visat intresse, säger Åke Gustafson. 

Jörgen Wåhlander, i mitten, köpte det första exemplaret av träsnipan med elmotor. Han är flankerad av Magnus Haglund och Åke Gustavsson.
Jörgen Wåhlander, i mitten, köpte det första exemplaret av träsnipan med elmotor. Han är flankerad av Magnus Haglund och Åke Gustavsson. Foto: Roger Turesson

Bakom snipan visar Mats Örblom upp projektet Seastop. På tre år ska 21 gästhamnar i Stockholm, Ålands och Åboland skärgårdar med hjälp av EU-pengar rustas upp. Tretton av dem ligger i Stockholms skärgård. 

Hamnarna ska förses med nya flytbryggor, toaletter, duschar, bastu och avsaltningsanläggningar för havsvatten.

– Tanken är att lyfta servicenivån i skärgården. Vi har sett att det saknas både bryggplatser och service i gästhamnarna, säger Mats Örblom.

Först ut i satsningen är Svartsö och Ingmarsö i Stockholmsskärgård samt Lappo i Åland, som får uppfräschade gästhamnar redan till sommaren.

Båtlivet har fått konkurrens av många andra fritidsintressen

Årets båtmässa är den 83:e i ordningen. De senaste decennierna har båtlivet förändras ganska kraftigt, och därmed även båtmässan. På sjuttio- och åttiotalet var det segelbåtarna som dominerade. I dag är motorbåtarnas som trängs om utrymmet, även om segelbåtarna i år för första gången på många år fått en egen brygga i stora mässhallen igen.

Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat, ser två förklaringar till att motorbåtarna tagit över marknaden:

– För det första tillverkades så otroligt mycket segelbåtar på sjuttiotalet. Eftersom dessa båtar fortfarande finns kvar på begagnatmarknaden har segelbåtsutbudet varit mättat, säger han.

– För det andra så har båtlivet fått konkurrens av många andra fritidsintressen. På sjuttiotalet hade en svensk familj i snitt 1,14 fritidsintressen. I dag är siffran 3,74. Då måste båtlivet gå snabbt för att hinnas med. Där kommer motorbåten in.

Enligt Mats Eriksson har försäljningen av båtar för dagsutflykter exploderat på senare år. Många har bara tid att åka över dagen.

John Albinsson demonstrerar en så kallad ”Fly board”.
John Albinsson demonstrerar en så kallad ”Fly board”. Foto: Roger Turesson

En nyhet på årets båtmässa är Waterpark – en stor bassäng med prova på-aktiviteter för vattensport. Besökare uppmanas att ta med sig badkläder.

En anledning till satsningen – den största som ”Allt för sjön” gjort – är att locka fler yngre besökare. En annan grupp som man vill uppmärksamma är kvinnorna. 

– Det är männen som kör båten, lägger till, tänder grillen och köper prylar. Vi vill ladda mod och jävlar anamma hos kvinnorna. Att föra fram en båt är lättare än att köra bil, säger Anna Mourou, grundare av nätverket ”She Captain”, som på mässan den 11 mars håller en inspirationsdag för att få ut fler kvinnor på sjön.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.