Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Biltrafiken ökar igen och köerna blir längre

Foto: Roger Turesson

Biltrafiken ökade i Stockholm förra året. Det ledde till längre köer och sänkt hastighet. Goda tider, bensinpriser som inte höjs och öppnandet av Norra länken och nya E18 är förklaringarna.

Årsrapporten över trafikutvecklingen i Stockholm 2015 som ska diskuteras av politikerna i trafiknämnden i nästa vecka är ganska dyster läsning. I alla fall för politiker som inte älskar trängsel, köer, avgaser och kraftfulla koldioxidutsläpp.

Biltrafiken som legat stilla eller rentav minskat något de senaste åren ökade igen förra året. Med omkring fem procent på såväl vägar lite utanför innerstaden – det så kallade regioncentrumsnittet – som vid ”tullarna”.

Det är en stor ökning som delvis kan förklaras med att befolkningen ökar. Men befolkningen ökar med omkring två procent så det förklarar inte ens hälften av ökningen.

Resten beror enligt trafikkontorets analys på en blandning av ökat välstånd, relativt låga bränslepriser och att det öppnats nya kapacitetsstarka motorleder. Öppnandet av Norra länken och den nybyggda delen av E18 över Järvafältet syns i trafikstatistiken.

De enda delar av Stockholm där biltrafiken minskat – om än marginellt – är i City och det beror enligt trafikkontoret mest på ombyggnader vid Slussen och kring Sergels torg. Trafiken i det så kallade Citysnittet har minskat något år från år och det beror helt enkelt på att det där är så trångt att många bilister undviker det.

En följd av trafikökningen är att bilisterna får sitta i bilköer längre. Restiden i rusningstrafiken är ofta mer än dubbelt så lång som restiden i lugnare trafik och medelhastigheten sjunker, både i innerstaden och i ytterstaden.

Däremot har medelhastigheten för stombussarna ökat något. Den är nu uppe i 12-13 kilometer i timmen innerstaden och 23-24 kilometer i timmen i ytterstaden. Det betyder att en cyklist utan att anstränga sig är snabbare än bussen innanför tullarna medan det krävs viss möda för att köra ifrån bussarna i ytterstaden på cykel.

Cykeltrafiken ökar. Men de senaste åren har ökningarna procentuellt sett inte varit lika stora som tidigare år., Den cykeltätaste platsen vid räkningarna – som alltid görs på senvåren –var som vanligt Slussen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.