Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-26 01:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/blagrona-majoriteten-oppnar-for-hojt-pris-pa-sl-kortet/

STHLM

Blågröna majoriteten öppnar för höjt pris på SL-kortet

Nya siffror från Region Stockholm visar att SL får ett underskott på nästan 3,4 miljarder kronor för 2021.
Nya siffror från Region Stockholm visar att SL får ett underskott på nästan 3,4 miljarder kronor för 2021. Foto: Alexander Mahmoud

Trots en ljusare prognos ser SL ut att gå mot ett miljardunderskott. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) menar att man helst undviker höjningar av biljettpriserna men utesluter inte möjligheten.

– Det är ingen som vill höja priset men om det står mellan det och att skära ner på trafiken tror jag många är villiga att betala lite mer, säger Tamsons.

Precis som förra året ser SL ut att gå med miljardförlust som en följd av minskade biljettintäkter under pandemin. Nya siffror från regionen visar på att SL får ett underskott på nästan 3,4 miljarder kronor för 2021. Nu öppnar regionen för att det kan leda till höjda biljettpriser.

– Jag tror att vi måste vara ärliga med att hålla alla dörrar öppna. Det är ingen som vill höja priset men om det står mellan det och att skära ner på trafiken tror jag många är villiga att betala lite mer, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Samtidigt är han tydlig med att ingenting är beslutat och det kommer ske andra förändringar för att öka intäkterna.

– Ibland kan en förändring av biljettsystemet snarare än höjning av priset skapa intäkter. Vi får återkomma kring andra sådana frågor vad det lider.

Kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP) vill varken bekräfta eller dementera att det kan ske någon form av höjning av biljettpriset.

– Kostnaden för att köra kollektivtrafik ökar i samhället och ett sätt att täcka kostnaderna är ju att höja taxorna, men att höja dem för att kompensera hela intäktsbortfallet är inte aktuellt. Då skulle de behöva höjas väldigt mycket, säger han.

Enligt honom är det troligare med förändringar i biljettutbudet än höjda priser.

– Ser vi permanenta förändringar i resandemönstret så måste vi anpassa utbudet. Det kan vara att vissa är på jobbet några dagar i veckan och jobbar hemma resten av tiden. Då ska det finnas biljetter som är anpassade efter det.

Kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP), här till vänster, ser det som troligare med förändringar i biljettutbudet än höjda priser. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att att han helst inte vill höja biljettpriserna men utesluter inte att så blir fallet.
Kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP), här till vänster, ser det som troligare med förändringar i biljettutbudet än höjda priser. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att att han helst inte vill höja biljettpriserna men utesluter inte att så blir fallet. Foto: Roger Turesson

Enligt den senaste prognosen kommer SL:s förlust uppgå till nästan 3,4 miljarder kronor för 2021, en förbättring jämfört med de 3,7 miljarder som framgick i regionens tertialrapport från april. Ökade biljettintäkter står för nästan 75 procent av förbättringen.

– Vi kan se i länder som har öppnat upp tidigare att det sker en ganska snabb återkomst av resenärerna i kollektivtrafiken. Redan i somras kunde vi se en kraftig ökning av resandet i Stockholm, säger Kristoffer Tamsons.

Han tycker det är viktigt att kollektivtrafiken har fortsatt rulla under pandemin men är kritiskt till att regionen inte har fått full kompensation för intäktsbortfallet.

– Sedan dag ett som de statliga regleringarna infördes så är det väldigt tydligt vad vi ska göra, men det driver också fram ett stort miljardunderskott samtidigt som vi får otillräckligt i kompensation.

I tertialrapporten från april framgår att statsbidraget för att upprätthålla kollektivtrafiken uppgår till drygt 1,3 miljarder. Något som endast täcker en knapp tredjedel av de minskade intäkterna.

– Det finns en trygghet i att SL är välskött och gick in i pandemin med ett överskott. Men den bufferten har börjat tryta så nu kör vi på fälgarna.

Kristoffer Tamsons berättar också att det inte bara handlar om nya intäkter utan också att säkra upp de gamla. Under pandemin ökade antalet plankningar men nu har insatserna för att stoppa plankandet börjat ge resultat.

– Vi har börjat trycka tillbaka fuskandet till normala nivåer och redan nu handlar det om hundratals miljoner. Vi tror det kommer nå över en miljard sett över hela året.

Han berättar också om satsningar som han tror, dels kommer öka intäkterna, men också förbättra upplevelsen i kollektivtrafiken.

– Att kollektivtrafiken är grön, punktlig och trygg är väldigt avgörande för att folk ska komma tillbaka efter pandemin. Vi håller på med ett nystartspaket som ska säkerställa det.

Bland annat handlar det om att utveckla kommersiella ytor med butiker och att identifiera nya reklamytor. Det ska också lanseras en reseplanerare 2.0 och biljettsystemet ska uppdateras. Men han är också medveten om att det kan ta tid att anpassa sig efter stockholmarnas nya resevanor.

– Vi måste vara öppna för att förändra oss och förnya. Men vi har ett, eller ett par år kvar. Det ska man inte sticka under stolen med.

Läs mer:

Pandemieffekt för SL – kan tappa var femte resenär

Massiv kritik mot den nya höjningen av SL-priset 2020

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt