Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Bromma flygplats nedläggningshotad i decennier

Frågan om Bromma flygplats är en decennier lång följetong. Redan på 80-talet lovade den Socialdemokratiska majoriteten i stadshuset att stänga flygplatsen.

Bromma flygplats öppnar 1936. I början av 1970-talet är den statliga inställningen att Bromma flygplats på sikt ska avvecklas. Det blir också inriktningen i regionplanerna år 1973 respektive 1978. Flera utredningar görs om alternativa flygplatser, enligt tidningen Stockholmsregionen.

Slutsatsen blir att en militärflygplats i Tullinge är huvudförslaget till alternativ flygplats. Regeringen hade beslutat att avveckla den militärt 1982 och den passade därför bra.

1983 flyttar utrikesflyget till Arlanda och S-styret i Stockholm beslutar att Brommaflyget ska upphöra 1991 i samband med att verksamheten flyttar till den utbyggda flygplatsen i Tullinge.

I förslaget till Regionplan 1991 beskrivs Bromma flygplats som nedlagd. Samtidigt växer den folkliga opinionen mot flygplatsen i Tullinge, bland annat på grund av oro för buller och utsläpp. Tullinge flygfält blir aldrig verklighet.

Vid valet hösten 1991 ändras återigen majoriteten från röd till blå i riksdag, landsting och Stockholms stad. Den nya borgerliga majoriteten beslutar att Bromma flygplats ska finnas kvar. Avtalet förlängs till år 2011.

1994 återtar Socialdemokraterna makten i landstinget och i Stockholms stad. Flygplatsen ska åter läggas ner. Förutsättningarna förändras dock under arbetets gång och i den antagna regionplanen står att Bromma flygplats bör behållas för kvalificerat allmänflyg och visst linjeflyg, skriver Stockholmsregionen.

Parallellt med den regionala utvecklingsplanen för Stockholm, RUFS 2001, pågår den så kallade Flygkapacitetsutredningen. I utredningens samrådsförslag finns två nya flygplatsalternativ, Hall och Almnäs. Men den här gången är det statsminister Göran Persson som gör att frågan havererar.

Han hade tidigare uttalat sitt stöd för flygplatsen i Skavsta och säger i sitt sommartal år 2000 att han är ”mycket skeptisk till de miljöskador och störningar en nyanlagd flygplats söder om Stockholm skulle skapa”.

Frågan föll på nytt. Fram till 2002. Annika Billström, (S), blir finansborgarråd. Ett nytt tilläggsavtal för Bromma flygplats skrivs, med hårdare övervakning av flyget och höjda miljökrav. S driver återigen linjen att en ny flygplats bör byggas på Södertörn och ersätta Bromma, skriver Direktpress.

2003 ansluter Kristdemokraterna till gänget som vill lägga ner flygplatsen, både på grund av miljöskäl och för att marken behövs till bostäder. Men tre år senare har de ändrat sig, när de styr Stockholm tillsammans med FP och M. I budgeten för 2007 står det: ”Bromma flygplats ska bevaras så länge en alternativ, citynära flygplats inte finns”.

2008 beslutar den borgerliga majoriteten i stadshuset att godkänna en förlängning av avtalet för Bromma flygplats mellan staden och Swedavia, till oppositionens högljudda protester.

2014 går Miljöpartiet till val på att sätta punkt i följetongen för gott.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.