Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Bromma riskerar vite för flygbuller

Bromma flygplats har ett hyresavtal med staden fram till år 2038. Foto:
Bromma flygplats har ett hyresavtal med staden fram till år 2038. Foto: Foto: Paul Hansen

Stockholms miljö- och hälso­skyddsnämnd kräver att Swedavia förklarar hur företaget räknat ut sina bullerkurvor på Bromma. Enligt en konsultrapport överskrids bullergränsen vilket gör att det kan bli svårt att utöka Brommaflyget.

Fler och fler resenärer flyger från Bromma flygplats som slår nya rekord i stort sett varje månad. Samtidigt är kritiken från delar av den rödgrönrosa allians som styr i Stadshuset stark mot att Bromma flygplats har ett hyresavtal med staden till 2038 och att Swedavia har uttalade ambitioner att öka antalet resenärer.

Regeringen utreder som bäst Brommas framtid. De som hellre ser bostäder än flyg på Bromma väntar på att utredningen ska komma fram till att det går att lägga ned Brommaflyget betydligt tidigare än 2038. Swedavia som driver flygplatsen väntar på besked om att få vara kvar till 2038 för att kunna investera i bland annat en modern flygplatsterminal.

I budgeten för 2015 fick miljöförvaltningen direktiv om att säkerställa korrekta beräkningar av flygbullret vid Bromma flygplats. Förvaltningen anlitade WSP Akustik som är ett av två expertföretag på flygbuller i landet – det andra är Swedaviakonsult. WSP kommer fram till det finns några frågetecken kring flygbullret.

Det ena är att Brussels Airlines plan kan bullra mer än den maximala gränsen på 89 decibel. Den andra är att Swedavia, i de utredningar som ligger till grund för bullerkurvorna som finns med i villkoren för flygplatsen, har utgått från att vissa flygplanstyper bullrar mindre än de gör, enligt de tekniska specifikationerna.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden beslutade på tisdagen att begära att Swedavia lusläser rapporterna och förklarar sig senast inom en månad.

– Vi måste få klarhet i hur mycket de mest bullrande planen bullrar och hur den totala bullersituationen ser ut. Som vi tolkar det så klarar Bromma bullerkraven med den omfattning flyget har i dag, men inte en framtida ökning, säger miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP).

Om det skulle visa sig att Swedavia utgått från fel siffror och räknat med att planen bullrar mindre än de i verkligheten gör jämfört med när bullervillkoren fastställdes riskerar man olika förelägganden.

Peder Grunditz, flygplatschef på Bromma känner sig säker både på att de flygplan som låter mest klarar maxgränsen på 89 decibel och att det totala bullret håller sig inom de miljö­villkor som finns – både i dag och i framtiden.

– Men vi kommer självfallet att gå igenom det här grundligt, säger Peder Grunditz.

Fakta. BullergränsBullervillkoren

Fakta. Bullergräns

Bullervillkoren för Bromma består av en maxgräns för enskilda plan och en bullermatta.

Några av planen som trafikerar flygplatsen överskrider i sina tekniska specifikationer maxgränsen för buller, men klarar den om de flygs varsamt.

Det är svårt att mäta buller från enskilda flygplan eftersom värdena påverkas av väder och vindförhållanden och av andra bullerkällor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.