Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Bussar får vinterdäck för att klara ”extremt vinterväglag”

Foto: DN

Vissa av länets bussar utrustas nu med vinterdäck särskilt anpassade för nordisk vinter. Men bara de bussar som trafikerar smala vägar med sämre snöröjning får vinterdäck framtill.

– Det är en kostnadsfråga och en resursfråga. Det finns också en miljöaspekt i det här, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva.

Enligt svensk lag finns det inget krav på att samtliga däck på bussar ska vara vinterdäck. Kraven gäller bara däcken som sitter vid bussarnas drivaxlar.

Bussarna i norrort, Råsta, Märsta och Ekerö utrustas i år med särskilda däck ”för extremt vinterväglag”, enligt ett pressmeddelande från Arriva. Däcken placeras längst bak, vid bussens drivaxel och ska vara särskilt anpassade för nordisk vinter.

Det råder emellertid delade meningar om hur väl anpassade däcken verkligen är för extrema vägförhållanden.

– Det är skitsnack. Det är inget extremt med det däcket. Det är ett helt normalt vinterdäck, säger en förare på Arriva till Mitt i.

Läs mer: Så hånas Stockholm i sociala medier efter snöfallet

I sitt pressmeddelande skriver Arriva att enbart de bussar som kör på smala vägar med sämre snöröjning kommer att utrustas med vinterdäck även på styraxeln. På de flesta bussar byts inte däcken på styraxeln ut. De mellersta däcken fungerar som så kallade rulldäck och byts inte heller ut.

På våra bilar har vi fyra vinterdäck. Hade det inte varit säkrare om också alla däck på bussarna hade varit vinterdäck?

– Jo absolut, det kan man ju säga, sedan får man göra en avvägning. Vi prioriterar drivaxeln och på de bussturer där vi vet att det behövs sätter vi även vinterdäck på styraxeln, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva.

Det finns olika anledningar till att man inte har vinterdäck överallt. 

– Det är en kostnadsfråga och en resursfråga. Det finns också en miljöaspekt i det här. Vinterdäck är mjukare och driver upp mycket mer damm och frigör mer partiklar, säger Christer Ekelund.

När snön faller brukar förseningar och inställda bussar komma som ett brev på posten. Men det är inte nödvändigtvis bussarna och däckens fel.

Läs mer: Bildspel: Snökaoset i Stockholm 2016

– Att vi inte kommer fram i kollektivtrafiken beror delvis på att väghållarna inte klarar av sitt uppdrag tillräckligt, och det kan man förstå om det faller mycket snö. Andra bilar ställer också till det för oss när de står i vägen och vi inte kommer fram, säger Christer Ekelund.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.