Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Centerpartiet fick nobben av SL – kampanjar på Arlanda express

Centerpartiet fick nej av SL på att klä in stationen på Östermalmstorg. Nu har C fått revansch och kampanjar med budskapet om ett medmänskligare och öppnare samhälle – på Arlanda Express. 

– Vi vill ta upp kampen om Sverigebilden, säger Karin Ernlund (C), gruppledare i Stockholms stad. 

2015 köpte Sverigedemokraterna reklamplats och klädde in Östermalms tunnelbanestation med ett kampanjbudskap mot tiggeri, formulerat som en ursäkt till besökare i huvudstaden.

I årets valrörelse ansökte Centerpartiet om att få göra en likartad kampanj, men med ett välkomnande budskap. Initiativet fick emellertid, vilket Aftonbladet har rapporterat, nobben av SL som ändrat sin reklampolicy.

Nu valspurtar C med samma budskap – på Arlanda Express. På affischerna som vänder sig till besökare står, på engelska: ”Välkommen till vackra Stockholm. Den här staden blomstrar för att den är öppen mot världen. Invandringsfientliga extremister sprider ett budskap som inte stämmer”. 

– Vi har sett hur Sverigedemokraterna aktivt spridit en lögnaktig bild av Sverige, och om vilka problem invandring fört med sig. Det stämmer inte, och vi tycker att vi har ekonomisk tillväxt tack vare invandringen, och att vi är öppna mot omvärlden. Vi vill ta strid om den här bilden, säger Karin Ernlund, som just ska sätta sig på cykeln för att hinna med Arlanda Express där hon och Centern valspurtar.

Centerns gruppledare Karin Ernlund och Martin Ådahl, riksdagskandidat för Centern, med en bild som visar hur kampanjen vid Östermalmstorg var tänkt att se ut.
Centerns gruppledare Karin Ernlund och Martin Ådahl, riksdagskandidat för Centern, med en bild som visar hur kampanjen vid Östermalmstorg var tänkt att se ut. Foto: Oskar Qvarfort

– Vi hade velat kampanja i SL-trafiken och klä in Östermalmstorg på ett effektfullt sätt. Det blev inget med den kampanjen och det var tråkigt – nu blir det här vår revansch. 

Enligt SL har reklampolicyn ändrats av säkerhetsskäl. 

– Det som hände var att senast ett parti ville foliera tunnelbanestationen, så var det personer som klättrade upp och ner på rulltrapporna och rev ner reklamen. Alla andra efterföljande förfrågningar har fått nej, eftersom det var en säkerhetsrisk, säger Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på SL. 

Enligt SL hade budskapet ingen betydelse i sammanhanget. 

– Nej, men i fortsättningen är det platser i kollektivtrafiken som är avsedda för reklam vi hänvisar till. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.