Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Chef köpte personalens julklappar av släkting

Hemtjänstchefen beställde julklappar för drygt 50.000 kronor – av sin egen släkting. ”Rent generellt är det självklart jätteolämpligt”, säger Birgitta Fahlgren-Sylvén, chef för äldreomsorgen i Sundbyberg.

Kommunen ger julklappar till sina anställda för högst 250 kronor. Hemtjänstpersonalen brukar få ett presentkort på Åhléns. Men årets klapp till de 230 som arbetar i den kommunala hemtjänsten var ett presentkort till en nätbutik som säljer bland annat håraccessoarer, smink och smycken. Ägaren har samma efternamn som hemtjänstchefen.

–  Vi på jobbet tänker lämna tillbaka dem. Alla är upprörda. Det är ett skämt. Nätbutiken är så dålig. Jag tänkte att det måste vara en anhörig till henne, säger en av de anställda.

Hemtjänstchefen Nadia Mottaghi är ledsen över att ”det har blivit en så stor sak” av julklappen.

– Nätbutikens ägare är en avlägsen, ingift, släkting till mig som jag inte har så mycket kontakt med. Men jag fick en jättebra deal, det har gynnat Sundbybergs stad ekonomiskt, säger hon.

Nadia Mottaghi frågade Sundbybergs upphandlingschef om hon kunde anlita vilket företag som helst och fick klartecken.

– Nej, jag nämnde inte att vi var släkt, men det är ingen viktig fråga för mig. Jag hade inga baktankar och ville inte gynna någon annan än Sundbybergs stad, säger hon.

Nadia Mottagi började som hemtjänstchef i oktober och hade inte mycket tid på sig att fundera över julklapparna, menar hon. I det privata näringslivet, där hon har arbetat tidigare, är den ekonomiska aspekten väldigt viktig.

Nu tycker hon att det hela är väldigt beklagligt och ska ta upp julklappsfrågan med personalen.

– Det var inte så klokt av mig, säger Nadia Mottaghi.

Birgitta Fahlgren-Sylvén säger att valet av julklapp är upp till enhetscheferna, det är ingenting förvaltningsledningen lägger sig i.

– Nadia Mottaghi är en person jag litar på. Hon har gjort det här i allra bästa välmening och jag vet inte ens om det är praktiskt möjligt att dra tillbaka presentkorten, det finns säkert de som redan har löst in dem.

– Men hade hon frågat mig innan hon beställde presentkorten hade jag förstås sagt nej, säger Birgitta Fahlgren-Sylvén.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.