Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-05-09 19:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/coronakrisen-far-arbetslosheten-att-skena-i-stockholm/

STHLM

Coronakrisen får arbetslösheten att skena i Stockholm

Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms handelskammare, beskriver läget på Stockholms arbetsmarknad som mycket mörkt.
Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms handelskammare, beskriver läget på Stockholms arbetsmarknad som mycket mörkt. Foto: Thomas Karlsson

Andelen nyinskrivna på Arbetsförmedlingen i Stockholms län har ökat dramatiskt under coronakrisen. Mellan den 1 och 22 mars var ökningen jämfört med i fjol 78 procent, i förra veckan hade den stigit till 239 procent.

– Det är en enorm ökning, det ser väldigt mörkt ut, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms handelskammare.

– Det har tagit tvärstopp i flera branscher och det slår snabbt igenom i form av klart fler människor som behöver söka ett nytt jobb. Därför kommer det bli oerhört viktigt att hitta reformer som lägger grunden för en snabb återhämtning efter krisen så att det finns jobb att söka, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

28.859 nya arbetssökande registrerades i Sverige mellan 1 mars och 22 mars. Det är en uppgång med 61 procent jämfört med i fjol, då 17.873 personer registrerade sig som arbetssökande. Motsvarande siffror för Stockholms län är 7.512 i år, jämfört med 4.214 i fjol – en ökning med 78 procent.

Om endast förra veckan, 16–22 mars, år 2020 jämförs med samma vecka år 2019 så är ökningen hela 184 procent för Sverige – och 239 procent för Stockholm. Under veckan tillkom 3.610 nya arbetssökande i länet.

– Den senaste veckan har det verkligen slagit till, säger Stefan Westerberg.

Handelskammaren har tittat på varselstatistiken där det framgår att vissa branscher i länet har drabbats särskilt här.

Coronakrisen har slagit mycket hårt mot restaurangbranschen.
Coronakrisen har slagit mycket hårt mot restaurangbranschen. Foto: Lotta Härdelin

– I besöksnäringen är det tvärnit. Av alla varsel som har lagts mellan den 1 och 22 mars rör 50 procent hotell- och restaurangbranschen, den är starkt koncentrerad till Stockholm, där är det nattsvart. Över hälften av alla varsel i landet har koppling till Stockholms län, säger Stefan Westerberg.

För en del av de företag Handelskammaren har talat med är det bara dagar kvar till konkurs, för andra handlar det om veckor eller månader. De direkt drabbade näringarna sysselsätter i dag 226.000 personer i Stockholm. Om krisen fortsätter under en lång period finns det risk för permanenta negativa effekter, men Stefan Westerberg.

– Tyvärr talar mycket för att utvecklingen kommer se ut på ungefär samma sätt även framåt, eftersom exempelvis hotell, restaurang och detaljhandel tappar betydande delar av sina intäkter, säger han.

Stockholms handelskammare föreslog nyligen att regeringen bör tillsätta en kommission av samma sort som ”Lindbeckkommission” på 90-talet, som snabbt levererade reformer för att ta Sverige ur den ekonomiska krisen.

– Vi tror att en sådan coronakommission, där näringslivet bör vara med och bidra, är en bra modell för att identifiera de politiska reformer som stakar ut vägen till en snabbare återhämtning och öppnar dörrar för de som nu under krisen tvingas bort från arbetsmarknaden, säger Stefan Westerberg.

Läs mer: Carl Johan von Seth: Panikvarsel ställer helt nya krav på politiken

Läs mer: DN Debatt. 21 näringslivstoppar: ”Coronakommission behövs för att rädda vårt samhälle”

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt