Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 16:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/cykelbanor-prioriteras-i-stadens-snorojning/

STHLM

Cykelbanor prioriteras i stadens snöröjning

Foto: Alexander Mahmoud

Under senare år har cyklister haft hög prioritet för Stockholms stad och utgifterna för vinterunderhåll av cykelbanor har fördubblats.

Förra året lade staden 23,3 miljoner kronor på underhåll av cykelbanor – samtidigt lämnas många gångstråk snöslaskiga.

Efter omfattande klagomål utlovar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) förändring – men om två år.

John Falkirk
Rätta artikel

Framåt helgen väntas växlande snö- och regn i Stockholm och därmed röjningsarbete på gator och vägar. Den senaste tiden har Stockholms stad fått ta emot ett stort antal klagomål över halka och slaskigt väglag. Helgen 19-20 januari – då huvudstaden drabbades av kraftig ishalka – fick trafikkontoret in över 1000 klagomål. Mellan den 21 och 28 januari har 375 skrivelser kommit in.

I januari har många DN-läsare reagerat på att cykelbanor prioriteras framför trottoarer. På bilder syns torra tvåhjulingsbanor bredvid snömoddiga gångvägar. Cykelfavoriseringen har väckt starka känslor även hos Aftonbladets kolumnist Lena Mellin, som kallar den ”vansinnig”. Ämnet har debatterats flitigt på sociala medier under tisdagen.

Även de självkörande bussarna i Barkarby har problem, som tvärnitar när de möter större snöansamlingar.

Bakgrunden är en politiskt styrd snöröjningspolicy. De senaste fyra åren har utgifterna för vinterväghållning av cykelbanor fördubblats – från 11,5 miljoner kronor 2015 till 23,3 miljoner i fjol. På sin hemsida skriver Stockholms stad att de vill främja vintercyklande genom sådana snöröjningsåtgärder.

Den totala utgiften för vinterunderhållet fluktuerar –  vilket beror på att det snöar olika mycket varje vinter. 2010 kostade vinterväghållningen 265 miljoner kronor jämfört med 136 miljoner fyra år senare. Årssnittet de senaste tio åren ligger på 175 miljoner kronor.

I ett forskningssamarbete mellan Stockholms stad och Statens väg- och trafikforskningsinstitut, VTI, sopsaltas sedan vintern 2013-2014 ett antal så kallade pendlarcykelbanor runtom i staden, bland annat Drottningholmsvägen, Skeppsbron och Götgatan. Sopsaltarfordonen borstar först banorna rena och saltar dem därefter. I år har 20 mil cykelstråk hög prioritet. En stor del av sträckan är kombinerad gång- och cykelväg, men det gäller inte i innerstaden.

– Vi har haft en speciell prioritering på att lösa den uppgiften och det har fallit väldigt väl ut, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Daniel Helldén. Foto: Lisa Mattisson

Staden har velat utöka metoden till att även innefatta trottoarer och gångstråk. Men i november framkom att det inte blir så eftersom trottoarerna visat sig svårare att borsta rena än cykelbanorna.

– Problemet med trottoarer är att det finns stolpar och saker i vägen så maskinerna kommer inte fram, säger Daniel Helldén.

Just nu genomför staden ett pilotprojekt i Vasastan där de även sopsaltar vissa trottoarer. Daniel Helldéns förhoppning är att metoden ska kunna användas i resten av staden.

– Min vision är att detta ska användas i mycket högre utsträckning för gångytor.

Kan du förstå att det är provocerande med snöfria cykelbanor bredvid slaskiga gångstråk?

– Jag kan förstå det. Men det var ett projekt som drogs igång för att fler ska cykla året runt. Syftet med det är att de som väljer bilen istället ska cykla. Och vi har fått ett stort uppsving av vintercyklister.

Även om de blir fler är det fortfarande en liten andel stockholmare som cyklar på vintern; antalet har stigit med 30 procent sedan 2012, enligt stadens egna siffror. Men bara en femtedel väljer tvåhjulingen på vintern jämfört med på sommaren.

I ett nytt uppdrag till trafikkontoret från trafiknämnden står att det ska vara möjligt med tilläggsavtal för sopsaltning även av gångstråk. Vinterunderhållningen i ytterstaden ska även prioriteras högre, men det avtalet kommer att gälla först från hösten 2020.

– Vi har långa avtal som sträcker sig i flera år. De är svåra att ge sig på. Vi håller nu på med en omfattande upphandling där vi har ambitionshöjningar för gångtrafikanter. Vi har även gjort två upphandlingar för bland annat Söderort, som inte börjat gälla än, säger Daniel Helldén.

Kan ni inte göra något nu?

– Offentlig upphandling är inte den enklaste saken i världen. Vi kan inte direktupphandla saker. Förra veckan hade vi problem med växlande väderlek som ledde till halka. Då kan vi inte bara direktupphandla något för att lösa det. 

På måndagens kommunfullmäktige blev trafikborgarrådet hårt kritiserad av oppositionen. Vänsterpartiets Rikard Warlenius frågade när röjningen kommer fungera igen. Helldén svarade med att olika trafikupphandlingar gjort det svårt för nya insatser.

För tre år sedan fick Stockholms stad hård kritik för sin ”feministiska snöröjning”. Hösten 2016 beslutade staden om att införa en jämställd vinterväghållning som prioriterade gång- och cykelstråk samt kollektivtrafiksfält eftersom kvinnor i högre grad väljer gång, cykel och buss jämfört med män.

Efter kraftigt snöfall i november 2016 haverade strategin med omfattande kollektivtrafiksförseningar, bilköer och klagomål som följd. Trafikborgarrådet Daniel Helldén bad då om ursäkt och utlovade förändring – men håller än i dag fast vid formuleringen ”jämställd snöröjning”, vilken han använde i måndagens kommunfullmäktige.

Enkät: Vad tycker du om snöröjningen på Stockholms gator? 

Läs mer: Nio alternativ till feministisk snöröjning