Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Cykelboxar nästa säkerhetssatsning

Cykelolyckor har minskat sedan Hornsgatan fick cykelfält.
Cykelolyckor har minskat sedan Hornsgatan fick cykelfält. Foto: Arkiv
De omdiskuterade cykelfälten på flera av Stockholms huvudgator har ökat trafiksäkerheten. Nästa säkerhetssatsning för cyklister är så kallade cykelboxar i över 300 korsningar. De 50 miljoner om året som satsats på cyklisterna sedan 1998 har varit en samhällsekonomiskt lönsam investering.

Få detaljfrågor har varit så infekterade i den politiska debatten i Stockholm som cykelfälten. Stockholmspartisten Stella Fare blev ordentligt hudflängd som ansvarig för cykelfälten på Hornsgatan. I valrörelsen 2002 lovade socialdemokraterna att cykelfälten skulle målas över.

Därav blev intet. Den borgerliga allians som nu styr i Stadshuset vill också ha bort cykelfälten. Trafikkontoret arbetar med en plan för hur det skulle gå till och om det är möjligt att få cyklister att åka på bakgatorna trots att vägen då nästan alltid blir längre.

Ett första steg är en utvärdering av cykelsatsningarna som inleddes med den omfattande cykelplan som antogs av kommunfullmäktige 1998. Sedan dess har det anlagts 46,5 kilometer nya cykelbanor och cykelstråk i innerstaden, och cyklisterna som passerar ut och in ur innerstaden har blivit 55 procent fler. En bedömning av det samhällsekonomiska värdet av en cykelsatsning på totalt omkring 400 miljoner är att lönsamheten varit klart större än lönsamheten för exempelvis Södra länken.

Cykelsatsningen gjordes både för att uppmuntra stockholmare att cykla och för att öka säkerheten för cyklister, som är en olycksdrabbad trafikantgrupp. Utvärderingen visar entydigt att trafiksäkerheten ökar påtagligt när det anläggs cykelbanor och cykelfält.

På de gator som byggts om för att göra det bättre för cyklisterna har det totala antalet olyckor minskat obetydligt, medan olyckorna med cyklister har minskat med 20 procent. Samtidigt har antalet cyklister ökat påtagligt. På gator som fått cykelfält - som Fleminggatan, Sveavägen och Hornsgatan - har olyckskurvan för cyklister vikt påtagligt nedåt. Hornsgatan visar upp den allra största minskningen - från 25 till 6 skadade cyklister på en fyraårsperiod före respektive efter cykelfältsmålningen.

- Den enkla förklaringen är att cyklisterna blivit synliga, på cykelbanor kan de försvinna och dyka upp plötsligt igen. Därför är cykelfält säkrare än cykelbanor, men de upplevs som mer otrygga, förklarar Krister Isaksson på Stockholms trafikkontor.

De närmaste åren ska trafikkontoret satsa på att bygga så kallade cykelboxar vid 315 signalreglerade korsningar. Därmed minskar risken för svåra olyckor mellan högersvängande tunga fordon och cyklister påtagligt.

Hur det blir med framtida satsningar på cykelbanor och cykelfält är oklart eftersom den borgerliga alliansen inte fattat några beslut ännu. I motviljan mot cykelfält ingår också en misstanke om att övrig trafik hindras av cykelfälten och att handlare intill gator med cykelfält blir av med kunder.

Båda misstankarna tycks av utvärderingen att döma vara obefogade. Genomsnittstiderna för bussarna har ökat med i genomsnitt 6 procent på de gator som studerats, men det tycks oklart om cykelfälten haft någon del i det. Och de kunder som handlar i affärer på gator med cykelfält kommer sällan med bil.

Hela 85 procent kommer till fots eller med kollektivtrafiken, resterande kommer med bil eller cykel.

Allt fler cyklar på vintern

Stockholmskt snöslask är inte drömvädret för cyklister. Men vintercyklare finns och de blir stadigt fler.

Vid Solnabron, Sveavägen, Skanstullsbron och Liljeholmsbron räknas cyklisterna automatiskt sedan 2004.

På tre vintrar har cyklisterna blivit 31 procent fler. På Solnabron ökar de mest, med 46 procent.

Med 1.095 cyklister per medeldygn på Skanstullsbron som högsta notering är cyklistströmmarna på vintern ändå betydligt blygsammare än på sommaren.

DN

Cykelboxar i 315 korsningar

Grafik: Cykelboxen

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.