Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 02:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/cykelexpertens-14-tips-for-vett-och-etikett-i-trafiken/

STHLM

Cykelexpertens 14 tips för vett och etikett i trafiken

Jeroen Wolfers har mottot att man ska le, vinka och ta det lugnt i cykeltrafiken. Foto: Nicklas Thegerström

Cykelsäsongen är igång och varje dag väljer tusentals människor att ta sig fram på sin tvåhjuliga farkost runt om i länet. Men det finns flera saker att tänka på för att resorna ska bli så säkra och behagliga som möjligt. Bloggaren Jeroen Wolfers delar med sig av sina bästa vett- och etikettregler för stans alla cyklister.

Rätta artikel

Tillsammans med Christian Gillinger driver Jeroen Wolfers Cyklistbloggen. Till vardags väljer de cykeln framför bilen och kollektivtrafiken. Med bloggen vill de driva frågan om att Stockholm ska bli en cykelstad med samma villkor och förutsättningar som de andra trafikslagen.  

Varje år publicerar de också en lista på vad som är viktigt att tänka på som cyklist, dels för att öka trafiksäkerheten, dels för att samspelet mellan andra trafikanter ska fungera bättre.

– Det finns en negativ klang på cykeldiskussionen, men vi ville göra något som var konstruktivt från cyklisternas sida samt ge konkreta tips. Vårt motto med bloggen är att man ska le, vinka och ta det lugnt i cykeltrafiken, vilket i sin tur underlättar interaktionen med andra trafikanter. Då blir det ett trevligare trafikklimat, säger Jeroen Wolfers och fortsätter: 

– Det är lätt att det blir stressigt i Stockholmstrafiken och att ta det lite lugnare är nog det allra enklaste och viktigaste tipset. Om man lyfter blicken ser man ofta situationer innan de hinner uppkomma. Men det är också viktigt att alltid stanna vid ett övergångsställe och att hålla avståndet till framförvarande cyklar. 

Förutom tipsen till cyklisterna tycker han att Stockholms stad och de andra kommunerna i länet behöver bli bättre på att utveckla cykeltrafiken. 

– När det uppstår en störning i trafiken är det tydligt att staden inte tänker utifrån cyklistens perspektiv. För någon vecka sedan hade de stängt av vid Slussen utan att sätta upp omledningsskyltar. Hur skulle de ha gjort för biltrafik? När detta inte görs uppstår oväntade situationer och det blir trångt på platsen, vilket är som att be om trubbel. Det är faktiskt inte så svårt att göra rätt från början. 

Jeroen Wolfers driver Cykelbloggen tillsammans med Christian Gillinger. Foto: Nicklas Thegerström

Runt om i Stockholm finns också trafikljus som är anpassade för att ge cyklister en så kallad grön våg. Jeroen Wolfers tycker att sådana lösningar underlättar för cyklisterna, men anser också att kommunerna behöver se till så att den tekniska lösningen fungerar även i praktiken. 

– Jag blev kontaktad häromdagen av en man som uppfattade att hälften av de här slingorna inte fungerade. Lösningen är bra, men då gäller det att se till att de också fungerar.  

Jeroen Wolfers efterlyser också säkrare cykelstråk, bland annat i form av tydligare skyltar och bredare cykelbanor. Han menar att det skulle kunna leda till att fler väljer att cykla. 

– För att cyklingen ska fungera optimalt krävs bättre infrastruktur.

Läs mer: Väntan vid rödljus utgör en fjärdedel av cyklisters restid 

Läs mer: Sju av tio stockholmare skulle kunna cykla till jobbet på en halvtimme

DN frågar: Känner du dig säker när du cyklar?

Foto: Nicklas Thegerström

Emma Unnersjö, 37, lärare

– Ja, oftast, eftersom jag baserar det på att jag inte har varit med om någon olycka än och för att jag cyklar ganska sakta. Däremot tycker jag att vissa cyklister kan ta det lite lugnare och inte alltid se det som ett träningspass, framför allt inne i stan. Jag tycker också att det behövs fler separerade och säkrare cykelbanor.

Foto: Nicklas Thegerström

Tor Simonsson, 62, administratör

– Det beror på var någonstans jag cyklar. På Långholmsgatan är det skitdåligt, bland annat vid Hornhuset där bussar korsar cykelfältet varje dag. Men här vid Stadshuset är det bra. Jag brukar också passa på att säga till andra cyklister när de cyklar mot rött. Jag tycker att fler borde följa trafikreglerna, särskilt visa tecken vid sväng och stanna vid rödljus.

Foto: Nicklas Thegerström

Pia Jarlheden, 50, systemtekniker

– Nej, elcyklarna och elsparkcyklarna kör alldeles för fort och förarna verkar inte kunna hantera farten. Jag tycker att andra cyklister är dåliga på att använda trafikreglerna och ibland upplever jag att det blir krig på cykelbanorna.

Foto: Nicklas Thegerström

Kim Wetterlind, 61, egenföretagare

– Nej, det är en massa idioter som kör om andra cyklister, trots att de får möte. De tror att jag tänker flytta på mig, men jag vägrar in i det sista. Jag tycker att folk borde köra lugnare när det är trångt i stället för att skrika ”jävla idiot”.

Foto: Nicklas Thegerström

Stig Arnesson, 64, pensionär

– Nej, dels eftersom det är många andra cyklister som inte tar hänsyn, dels eftersom cykelbanorna ofta är smala och ibland slutar mitt ute i gatan. Det är stora problem. Sedan har folk också så jävla bråttom och jag tycker att fler borde visa mer hänsyn, även bilister.