Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-18 19:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/dalig-koppling-orsaken-till-sommarens-rulltrappskaos/

STHLM

Dålig koppling orsaken till sommarens rulltrappskaos

Tiotusentals resenärer drabbades när ett stort antal rulltrappor i Citybanan stängdes av i somras. Foto: Nicklas Thegerström

En klent konstruerad koppling. Enligt en färsk haveriutredning var det orsaken till sommarens rulltrappskaos i Citybanan. Nu ska 19 rulltrappor på Citybanans stationer åtgärdas. Arbetet beräknas vara färdigt i slutet av mars.  

Rätta artikel

Det var i mitten av juli som en rulltrappa i Citybanan på stationen Stockholm City började skena. En kvinna skadades när rulltrappan plötsligt rasade nedåt och bakåt.

– Det blev tvärstopp, alla rasade bakåt i ett fritt fall. Det är bara tur att inte fler blivit allvarligt skadade, sade SL:s vd Caroline Ottosson efter incidenten.

Efter tillbudet beslutade SL och Stockholms trafikförvaltning att genomföra en omfattande inventering av 71 rulltrappor som alla stängdes av.

Under en pressträff på torsdagen presenterade trafikförvaltningen en haveriutredning av besiktningsföretaget Dekra. Bedömningen är att konstruktionen i den havererade kopplingen ”inte var tillräckligt robust vilket orsakat onormal förslitning.”

Mer specifikt handlar det om kopplingen mellan motorn och växellådan i de aktuella rulltrapporna. De berörda delarna ska nu bytas ut i samtliga rulltrappor av den olycksdrabbade typen.

– Vi har tittat på de rekommendationer som besiktningsföretaget Dekra har gjort. Den första rekommendationen är att den konstruktionen görs om, säger Karin Svingby, chef för investeringsprojektet vid trafikförvaltningen. 

Hon berättar vidare att de aktuella rulltrapporna, som installerades på både Odenplans station och Stockholm City, består av standardkomponenter. Det som gör rulltrapporna ”unika” är vilka komponenter som har satts ihop i just de aktuella fallen. Den gemensamma nämnaren är att kopplingen alltså är för klen i sin konstruktion.

– Alla de 19 rulltrappor som hade den här typen av koppling kommer att göras om, säger Karin Svingby.

Enligt trafikförvaltningen beräknas alla rulltrappor vara åtgärdade i slutet av mars.

– Vi beklagar att det dröjer ytterligare en tid innan alla rulltrappor är igång. Det som tagit mest tid är tillverkning av de nya delarna, därefter ska de kontrolleras, installeras, besiktigas och rulltrappan provköras innan den kan tas i drift igen, säger Caroline Ottosson, chef på trafikförvaltningen, i ett pressmeddelande.

Karin Sving betonar att resenärer inte behöver oroa sig för att liknande situationer ska uppstå i framtiden.

– Vi sätter alltid säkerheten främst. Den här åtgärden är den som både tillverkaren och det oberoende besiktningsföretaget har rekommenderat, säger Karin Svingby.

Läs mer: SL om haveriet: Bara tur att ingen blev allvarligt skadad 

Läs mer: Tågstationer i Stockholm avstängda 

Läs mer: Citybanan problemdrabbad sedan starten