Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-17 10:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/daniel-hellden-stockholm-ska-forsla-bort-elsparkcyklar/

STHLM

Daniel Helldén: Stockholm ska forsla bort elsparkcyklar

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Stockholms stad kommer att börja forsla bort elsparkcyklar som står trafikfarligt och i vägen, skriver stadens trafikborgarråd Daniel Helldén, på SVT Debatt.

TT Text
DN Text

”Vi kommer nu att pröva att använda en något udda och bökig lagstiftning som är tänkt när bilar står trafikfarligt och hindrande”, skriver Helldén.

Stockholms stad har meddelat elsparkcykelbolagen om att bortforsling av elsparkcyklar kommer att påbörjas under hösten.

”Administrativt är detta betungande och bör istället vara elsparkcykelbolagens ansvar. Får vi tillståndsplikt kommer vi kunna få det nya att rimma med allmänhetensuppfattning om vad som är en fungerande stad”, fortsätter Daniel Helldén.

När bortforslandet kan börja är dock ännu inte bestämt.

– Jag kan inte svara på exakt när det kommer att ske men trafikkontoret håller på att arbeta med det och ska så snart som möjligt när det är klart med vilka som ska göra det sätta i gång med det, säger Daniel Helldén till TT.

Staden jobbar nu för att skapa rutiner kring bortforslingen som kommer att ske med stöd av lagstiftningen som gäller vid bortforsling av bilar och cyklar.

– Lagstiftningen är ganska strikt hur man får göra, det är bara när de står i vägen och det uppstår fara för trafiken och så vidare som vi får ta bort dem.

Ett skäl till att det kan ta lite tid innan trafikfarligt parkerade elsparkcyklar kan plockas bort är att varje borforsling kräver ett juridiskt beslut.

De elsparkcyklar som forslas bort kommer att hamna på en uppställningsplats i västra Stockholm. Där får uthyrningsbolagen lösa ut sina sparkcyklar mot en avgift på 500 kronor per cykel.

– Som jag förstår det så är det här ett slags självkostnadspris. Vi har ju ett liknande system när det gäller cyklar och det finns en prislista som är fastställd av fullmäktige att det ska täcka uppställningsplats, administration och personal, säger Daniel Helldén.

Han säger att Stockholm haft en dialog med elsparkcykeluthyrarna under året om de olika problem som uppstått och hur de ska lösas.

– De har implementerat en hel del regler som vi har kommit överens om gemensamt men just det här med den oordning som är på trottoarerna fungerar inte, så nu tar vi det här steget.

Tidigare i veckan föreslog Daniel Helldén i en debattartikel i Dagens Nyheter att klassificeringen av elsparkcyklar ska ändras. De klassas i dag som cyklar och kan därmed inte beläggas med parkeringsförbud utan att cyklar påverkas. Helldén framhöll då även även att regeringen borde göra det möjligt för kommuner att kräva tillstånd av kommersiella aktörer som ställer ut elsparkcyklar på offentlig plats.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har tidigare förordat en reglering av elsparkcyklar för att skapa ordning och reda.

Läs mer: Antalet olycksfall med elsparkcyklar fortsätter öka 

Läs mer: Voi lovar mer hållbara elsparkcyklar