Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

De gjorde reklamkupp mitt under ”Melodifestivalen”

Maria Wiberg och Emma Perning genomförde en reklamkupp av mindre format i lördagens sändning av ”Melodifestivalen”.
Maria Wiberg och Emma Perning genomförde en reklamkupp av mindre format i lördagens sändning av ”Melodifestivalen”. Foto: Privat

Under lördagens final av ”Melodifestivalen” lyckades en skylt i publikhavet väcka stor uppmärksamhet. På skylten syntes ett reklambudskap klart och tydligt under direktsändningen, trots SVT:s stränga regler för reklam.

– Det var ingen planerad kupp utan bara ett roligt infall från vår sida, säger Maria Wiberg, en av upphovsmakarna bakom skylten. 

Maria Wiberg och Emma Perning driver tillsammans ett företag som arrangerar loppmarknader runt om i Stockholmsområdet. De är också hängivna fans av ”Melodifestivalen”. I lördags satt de i publiken vid tv-sändningen av tävlingen för 18:e året i rad och bestämde sig för att skylta lite för sin verksamhet.  

– Vi hade en liten egen uppvärmning innan mello. Under den så pratade vi om alla olika skyltar som brukar visas upp. Vi kom fram till att det skulle vara kul att testa om vi kunde få någonting att synas i bild, säger Maria Wiberg.

David Lindgren ledde sändningarna av ”Melodifestivalen”.
David Lindgren ledde sändningarna av ”Melodifestivalen”. Foto: Christine Olsson/TT

Sagt och gjort, Maria och Emma skrev en text på en skylt som marknadsförde en av deras loppisar. Skylten skymtade sedan i bild flera gånger under direktsändningen och hamnade till slut i fokus under ett av programledaren David Lindgrens mellansnack.

– Vi fattade inte riktigt hur bra den syntes tills det började trilla in sms från alla möjliga vänner och bekanta. När vi märkte att vi hamnat rätt i skottgluggen tyckte vi först att det var väldigt roligt, men efter ett tag kände vi att det blev för mycket. Vi blev nästan lite generade och valde att sätta oss ner, säger Maria Wiberg.

Maria Wiberg och Emma Pernings skylt.
Maria Wiberg och Emma Pernings skylt. Foto: Privat

Reklambudskap av den här typen är inte tillåtna under SVT:s sändningar. Enligt SVT förekommer det kontroller av åskådarnas skyltar både före och under en direktsändning, men man påpekar samtidigt att det är svårt att hålla koll på ett publikhav på runt 30.000 människor.

Läs mer: Gå på loppmarknad har blivit en riktig fluga 

– Vi vill förstås uppmuntra att publiken hejar på sina artister med egenhändigt tillverkade skyltar. Det är desto tråkigare när någon gör en skylt bara för att göra reklam för sin egen verksamhet, skriver Anette Helenius, projektledare för årets Melodifestival, i ett sms till DN.   

SVT har inte vidtagit några åtgärder. De har inte heller varit i kontakt med Maria Wiberg och Emma Perning, som själva inte ser på händelsen som särskilt allvarlig. 

– Det är ju trots allt bara en handskriven skylt om en loppis. Men det hade ju varit tråkigt om vi blir portade på livstid efter det här, säger Maria Wiberg och skrattar. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.