Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-03 22:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/de-gronbla-vill-forbjuda-vattenskotrar-vid-hornsbergs-strand/

STHLM

De grönblå vill förbjuda vattenskotrar vid Hornsbergs strand

Vattenskotrar vid Hornsbergs strand
Vattenskotrar vid Hornsbergs strand Foto: Jessica Gow/TT

I söndags skadades två personer på en vattenskoter allvarligt vid Karlbergskanalen. Den grönblå majoriteten på Kungsholmen vill nu införa ett lokalt förbud mot vattenskotrar vid Hornsbergs strand.

Samtidigt höjs flera röster om körkortskrav för åkdonen.

Olyckan skedde på söndagseftermiddagen, då två personer tappade kontrollen över en vattenskoter och åkte upp på land och kraschade in i ett träd. Båda fördes till sjukhus, den ena fick skallskador.

Polisen har inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada, och har beslagtagit två vattenskotrar.

Skotrarna har blivit en allt vanligare syn på sommarhalvåret i Stockholm. Ofta åker de fort och ställer till med problem för badande och andra sjötrafikanter.

En av de mest populära platserna är Hornsbergs strand nära där söndagens olycka inträffade, och den grönblå majoriteten i Kungsholmens stadsdelsförvaltning vill nu införa ett lokalt förbud mot vattenskotrar i Klara sjö, Ulvsundasjön och Karlbergskanalen.

– De kör för fort och för nära stranden. Risken är att det blir olyckor som den i söndags, och att man kolliderar med en båt, andra vattenskotrar eller folk som badar, säger Rasmus Jonlund (L), ordförande i Kungsholmens stadsdelsnämnd.

– Så vitt jag förstår går det att införa ett förbud enligt de kommunala ordningsstadgarna.

Han uppfattar att det blivit en trend att åka på ett riskfyllt sätt runt Hornsbergs strand.

– Man är där för att stila och visa upp sig, och därför kör man gärna väldigt nära land och andra personer. Jag utgår från att det här är väldigt jobbigt för boende och personer som vistas i området. Det är ett irritationsmoment.

Många vattendrag i Stockholm har redan fartbegränsningar på fem knop, inklusive området runt Hornsberg, men enligt Rasmus Jonlund räcker inte det eftersom vattenskoterförarna bara kör i rätt hastighet när polisen är där.

 De är ögontjänare, när sjöpolisen är där så sköter de sig. Om det fanns ett lokalt förbud hade det räckt med att polisen var på platsen för att de skulle flytta på sig.

Men enligt sjöpolisen hade det varit svårt för dem att kontrollera att ett sådant förbud efterlevs. De har redan stora problem med att se till att vattenskotrar och andra båtar håller sig till hastighetsbegränsningarna.

– De är så många som bryter mot reglerna att det är som att leta efter en nål i en höstack. Det är inte bara Hornsbergs strand som är ett problem, säger Challe Åberg, sjöpolisinspektör i Stockholm.

Challe Åberg uppfattar att problemen med fortkörande vattenskotrar ökat kraftigt de senaste åren. Ofta saknar förarna dessutom sjövana, enligt honom,

– En varm, solig sommardag är det ett konstant behov. Jag har inga siffror, men skulle säga att överträdelserna är obegränsade. Någonting måste hända. Det blir bara värre och värre.

Både Challe Åberg och Rasmus Jonlund anser att det bästa vore att införa förarbevis för vattenskotrar och andra snabba fartyg. I dag kan vem som helst som är över 15 år hyra eller köpa en vattenskoter.

– På så vis hade vi kommit runt de flesta problem med vattenskotrarna. Då skulle de som hyr ut vattenskotrar ställa krav på förarbevis, och det skulle många som bara vill stila runt en dag inte orka skaffa sig, säger Rasmus Jonlund.

Även trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är positiv till körkortskrav för vattenskotrar, och skulle vilja se förbud mot dem på flera platser i staden.

– De kan ju vara helt livsfarliga, de där apparaterna. På de platser där folk badar, i lugnare vatten, borde det vara förbud, säger Helldén.

Det vore en fråga för riksdagen och regeringen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) skriver till DN att regeringen införde åldersgräns på 15 år för vattenskotrar i fjol, men att de är öppna för ytterligare åtgärder.

”2019 infördes en åldersgräns på 15 år för att framföra vattenskoter. Jag vill se en utvärdering av den regleringen först, men är självklart beredd att vidta ytterligare åtgärder.”, skriver Eneroth.

Läs mer:

Man på vattenskoter försökte fly från polis – greps

Vattenskoterpoliser ska stoppa sjöbuset

Nej till vakter vid Hornsbergs strand

Ämnen i artikeln

Kungsholmen
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt