Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-21 04:59 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/de-nya-betonglejonen-har-inte-krocktestats/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

De nya betonglejonen har inte krocktestats

02:10. Fyra nya större och tyngre betonglejon är nu på plats på Drottninggatan i Stockholm. Symbolvärdet vägde tyngst när man beslöt att ändå behålla dem efter lastbilsattacken.

Nu står de första stora betonglejonen på Drottninggatan. Men hur de reagerar på en lastbil som rusar fram i 60 kilometer i timmen är oklart. Lejonen har inte krocktestats.

– Vi har inte hunnit krocktesta lejonen än, det ska göras senare, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

På måndagskvällen anlände de fyra ton tunga betonglejonen med lastbilstransport från gjuteriet på Gotland. De första fyra lejonhannarna placerades utanför Åhléns vid korsningen till Mäster Samuelsgatan. Precis där Rahmat Akilovs vansinnesfärd i lastbilen tog slut.

– De små lejonen rör på sig om man kör på dem. Men de nya större står kvar, de är fyra gånger så tunga som de andra,  säger trafikborgarråd Daniel Helldén.

Hur de nya betonglejonen klarar att stå emot en lastbil i hög fart är oklart. Stockholms stad har inte krocktestat farthindren, utan i stället prioriterat att gjuta och snabbt få ut lejonen på Drottninggatan.

– De ska krocktestas så snart som möjligt. Vi måste få upp de första tjugo betonglejonen på Drottninggatan först och sedan ska vi gjuta de som ska testas. Förmodligen blir det på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i Linköping, säger Elisabeth Rosenquist Saidac, stadsträdgårdsmästare.

Enligt trafikborgarrådet var stadens krav inför produktionen att lejonen skulle vara minst tre gånger större än de som sveptes med av lastbilen under terrordådet. I konstnären Anders Årfelts händer blev de till slut fyra gånger så tunga.  

– Det är ungefär samma vikt som används för tunga hinder på bland annat motorvägar. Betonghindren som sattes upp vid slottet efter terrordådet vägde ungefär två ton, säger Daniel Helldén.

De nya betonglejonen på Drottninggatan väger fyra ton, fyra gånger mer än de mindre.
De nya betonglejonen på Drottninggatan väger fyra ton, fyra gånger mer än de mindre. Foto: Jessica Ritzén

Läs mer: Konstnären: Betonglejonen borde förankras

Lejonen är konstruerade för att kunna förankras i marken. Men de fyra första står löst på Drottninggatan.

– Just de här lejonen är inte förankrade i marken eftersom det finns mängder av ledningar under, då hade vi behövt göra om hela gatan, säger Daniel Helldén. 

Lejonen står så pass långt ifrån varandra att utryckningsfordon ska kunna ta sig emellan. Nästa vecka kommer blomkrukor som väger tre ton att placeras ut mellan lejonen för att förhindra snabb passage. Placeringen har utformats i samarbete med polis och räddningstjänst.

– Bedömningen av vilka hot som finns och vilka avspärrningar som behövs görs av polisen. Vi gör vad de anser lämpligt. Man ska kunna komma igenom med polis och räddningstjänst. Men om man kommer med fart så fastnar man, säger Daniel Helldén.

Finns det risk att farthindren skapar oro och rädsla i stället för trygghet.

– Jag tror inte det. Lejonen symboliserar Stockholm och stockholmarnas lugn. De är lugna, trygga och bestämda. De signalerar inte något hotfullt. Betongblocken som placerades utanför slottet däremot, där kändes det otryggt, säger Daniel Helldén.

Stadsträdgårdsmästare Elisabeth Rosenquist Saidac och trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) förklarar hur de större betonglejonen på fyra ton ska kunna stoppa fler terrordåd på Drottninggatan.
Stadsträdgårdsmästare Elisabeth Rosenquist Saidac och trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) förklarar hur de större betonglejonen på fyra ton ska kunna stoppa fler terrordåd på Drottninggatan. Foto: Jessica Ritzén

Kostnaden för 20 stora betonglejonen är cirka 460.000 kronor och slutnotan för säkerhetsåtgärderna på gatan efter terrordådet väntas hamna runt en miljon kronor. Diskussioner förs också om att placera ut fler lejon även på Klarabergsgatan.

Drottninggatan kommer att säkras ytterligare senare i år genom det trafiksäkerhetsprojekt som drivs av bland annat staden och Trafikverket. Ett geofencing-system ska installeras i hela innerstaden som gör att lastbilar låser sig om man kör snabbare än tillåtet.

– Då kan man inte köra fortare än tillåten hastighet. Här utanför Åhléns får man inte köra alls. Om man försöker köra in med ett tungt fordon här så stannar det. Längre ner på Drottninggatan gäller sju kilometer i timmen, säger Daniel Helldén.

Läs mer: Nya betonglejonen - väger flera ton

Fakta betonglejonen

Drottninggatan utrustas med totalt 20 stora betonglejon och 74 smålejon.

Stora lejon väger 4 ton och har en mankhöjd på en meter. Den står på en 120 bred och 240 lång sockel. 

Små lejon vägen 900 kilo och har en mankhöjd på cirka en halv meter.

Stora lejon kostar 23.000 kronor styck och små cirka 10.000 kronor. 

Lejonen har utformats av konstnären Anders Årfelt och tillverkas på Gotland.

Källa: Trafikkontoret

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.