Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 06:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/de-protesterar-mot-prishojningen-av-sl-kortet-haller-pa-att-bli-tajt/

STHLM

De protesterar mot prishöjningen av SL-kortet: ”Håller på att bli tajt”

De aviserade höjningarna av priset på SL-kortet har väckt reaktioner. Foto: Ali Lorestani

Vid årsskiftet höjs priset för SL:s månadskort för fjärde året i rad. 2023 kan priset för ett månadskort överstiga tusenlappen.

– Det håller på att bli riktigt tajt nu. Jag har fyra barn och alla ska iväg på sina aktiviteter, men för oss går det inte att de har var sitt SL-kort, säger Mattias Bernhardsson.

När Region Stockholm presenterade sin budget för 2020 stod det klart att priset för SL-kortet höjs med 40 kronor i månaden från och med årsskiftet. Under både 2021 och 2022 kommer priset höjas ytterligare med 20 kronor.

Under torsdagen anordnade Rättvisepartiet Socialisterna en demonstration mot höjningen. En av de som deltog var fyrabarnspappan Mattias Bernhardsson från Jordbro i Haninge kommun.

– Jag tror många upplever att smärtgränsen är passerad. Jag är inte ens värst drabbad, men det blir att man får offra annat. Själv går inte till tandläkaren längre. De pengarna sparar jag in, säger han.

Fyrbarnspappan Mattias Bernhardsson menar att smärtgränsen för SL-priset är nådd. Foto: Ali Lorestani

Det enda han inte kan tänka sig att kompromissa med är barnens aktiviteter. 

– Vi planerar ständigt för att inte begränsa barnen. Det är ju det sista jag vill göra. Men det finns roligare saker än att göra detaljplaner om vem som ska ha SL-kortet i kväll.

Att två av barnen åker i väg på aktiviteter under samma kväll är uteslutet, berättar han.  

– Priset hindrar folk från att delta i fritidsaktiviteter. Har man inte råd att vara med får man en annan barndom. Vi kämpar för att komma runt det. Men höjs priset över 1.000 kronor vet jag inte om det går längre. 

Själv jobbar han i Farsta, femton minuter med pendeltåget från Jordbro. 

– Jag har funderat på att cykla, men det tar nog nästan en timme och man ska hinna lämna på dagis också.

Under torsdagen anordnade Rättvisepartiet Socialisterna en demonstration mot höjningen av SL-kortet. Foto: Ali Lorestani

Han är noga med att betona att det finns de som har det värre. Att priset på SL-kortet får människor att stanna hemma på fritiden är ingen ovanlighet i Jordbro, menar han. 

En av dem är Jean Eliasson. Efter att ha varit sjukskriven från jobbet som undersköterska i sju år är han i dag arbetssökande. 

– Jag måste ha ett SL-kort för att kunna gå på arbetsintervjuer eller till vårdcentralen. Då har jag inget val. Men annars blir det att jag stannar hemma.

När priset på månadskortet höjdes med en hundralapp 2011 sa dåvarande finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) att höjningen bara motsvarade tre påsar chips.  

Men trots att prishöjningen för vissa kan tyckas liten så känns den i plånboken för somliga, berättar Jean Eliasson.

– Jag får skära ner på allt jag kan. Det går alltid att äta mindre. Men det är så klart lättare när man är ensam. Då kan man ransonera hårdare än om man har barn.

Jean Eliasson och Natalia Medina förbereder sig inför demonstrationen. Foto: Ali Lorestani

I flera år levde han på pengar han sparat ihop till sin pension under tiden som undersköterska. I våras tog de slut och han bestämde sig för att ansöka om försörjningsstöd.

– Man har aldrig mer än att man precis klarar sig. Ibland inte ens det. Det är tråkigt att aldrig kunna köpa med sig en present när man går bort. Det har jag inte råd med.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M), vill inte uttala sig om enskilda fall, men förstår att höjningen kan väcka reaktioner.

– Jag har alltid den fullaste förståelse för att förändringar väcker frågor, framför allt för de med mindre marginaler som behöver vända på slantarna. När vi fattar den här typen av beslut gör vi det efter noga överväganden där vi vänt på varje krona för att få så mycket trafik som möjligt, säger Kristoffer Tamsons.

Han menar att priserna fortfarande ligger på en låg nivå jämfört med andra län.

– Vi har fortsatt ett av de lägsta priserna på månadskort i Sverige, samtidigt som vi kör den mest utbyggda trafiken i landet. 

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd. Foto: Magnus Hallgren

– När jag tittar på priserna ur ett historiskt perspektiv betalar inte heller stockholmare mer av varken sin medel- eller medianinkomst för ett månadskort i dag än man gjorde 2006, fortsätter Krisoffer Tamsons.

En princip SL håller hårt vid är att ungefär hälften av intäkterna ska komma från skatter och hälften från resenärerna, berättar Kristoffer Tamsons. Han påpekar också att prishöjningen är nödvändig när kollektivtrafiken byggs ut.

 – Vi har ett behov av att bygga skyddsvallar mot sämre tider och även ta höjd för att kunna göra den största utbyggnaden av kollektivtrafiken sedan 1960-talet. Vi behöver ha både hängslen och livrem.

Läs mer: ”Tuffaste budgetläget jag har upplevt”