Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Det våras för tvåhjulingen

Här kan du låna cyklar, fylla luft i däcken och serva din cykel (ett urval av cykelverkstäder finns med på kartan).
Här kan du låna cyklar, fylla luft i däcken och serva din cykel (ett urval av cykelverkstäder finns med på kartan). Grafik: Anna-Lena Lindqvist
Nu rullar våren i gång för cyklisterna och allt fler stockholmare väljer cykeln framför bilen. Cyklandet har ökat konstant de senaste tio åren och trenden ser ut att hålla i sig. I dag cyklar nästan 50.000 personer i city en genomsnittlig vårdag.

För tio år sedan cyklade i snitt 36.000 personer i city under en dag. Nu är den siffran uppe i 50.000 enligt trafikkontorets stora cykelräkning, som görs varje år en dag i slutet av maj eller början av juni. Det blir också allt vanligare att använda hjälm. År 2000 använde bara 34 procent av cyklisterna hjälm jämfört med 57 procent under 2010.

Trafikkontoret räknar med att cyklingen kommer fortsätta öka och vill stimulera det.

– Vi har börjat se cykeln som ett eget trafikslag. Det är dags att tänka på hur man planerar trafiken för cyklister. Vi tittar till exempel för tillfället på en cykelparkeringsplan och hoppas att få ut cykelparkeringar under året, säger Anton Västberg, enhetschef på trafikkontoret.

På trafikkontoret ser man ett värde i att hålla koll på cyklingen med kontinuerliga trafikräkningar och har börjat bygga cykelmätningsstationer runt om i staden som räknar varje cykelpassage i stället för de cykelräkningar man tidigare haft en gång om året. Än så länge finns ett tiotal mätstationer utsatta och under året ska det komma femton till.

– Våra undersökningar har visat att de senaste tio åren har vintercyklingen ökat med 130 procent. Vi jobbar för att både snöröjningen och bortsopningen av gruset ska bli bättre för att underlätta för cyklisterna. Vi har specificerat ett krav på att om det ligger mer än två centimeter snö på cykelbanan så ska det bort, säger Anton Västberg.

Elin Bandmann driver cykelbloggen ”Put the fun between your legs”. Hon märker också att cyklingen blir mer och mer populär.

– Den stora trenden är att folk vill ta tillbaka makten över sin vardag genom cykeln. Det är så mycket skönare att cykla än att sitta fast i en bilkö. Det ligger en stor känsla av frihet i att cykla och trampa sig själv framåt. Man blir gladare, sover bättre och tänker bättre. De som började cykla förra året och fortsätter i år har insett det, säger hon.

Hon hoppas att den ökade cyklismen kommer att leda till bättre kommunikation cyklisterna emellan och med andra trafikanter.

– Fler och fler cyklar, men utrymmet är för litet. Men ju fler som cyklar och om villkoren förbättras desto bättre blir det, man måste rätta in sig i ledet. I städer som Köpenhamn och Amsterdam där det är mer självklart cyklar ingen mot rött eller stannar i mitten av cykelbanan.

Att cykeln håller på att bli vanligare märker hon bland annat genom att cykelkläder har börjat dyka upp i olika klädmärkens kollektioner. Butiker som H&M och Zara har t-tröjor med cykeltryck. Man kan också se cykeln i skyltfönster till butiker som inte har något med cykling att göra eller i inredningsmagasin. Dessutom blir cykelappar till smartphones allt vanligare, ett exempel på en sådan app är Strava som är gratis och mäter hur långt man cyklar.

På cykelsajten www.cykeltilljobbet.se kan stockholmare registrera sina cykelpendlarturer till och från arbetet. Under delar av året arrangeras tävlingar med priser från sponsorer. Syftet är att ge cyklisten möjlighet att se hur mycket man cyklar och en överblick över vilka vinsterna är i koldioxidutsläpp, förlorade kalorier och pengar, jämfört med att ta bilen.

Elin Bandmann tycker att man inte ska krångla till cyklingen.

– Det måste inte vara en sport, utan det är transport till jobbet. Man behöver inte göra så stor grej av det och många cyklar med sin vanliga stil, eller höga klackar om man vill det.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.