Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

DN.se:s läsare: Ta bort spärrarna

Berlins tunnelbana – ett föredöme?
Berlins tunnelbana – ett föredöme? Foto: Axel Schmidt / AFP/DDP
Många av DN.se:s läsare tycker att SL:s slopande av straffavgiften är långt ifrån tillräckligt. Istället vill man ha ett tunnelbanesystem utan spärrar, likt det i Berlin.

Nyheten att SL tar bort straffavgiften för den som passerar en obemannad spärr utan giltig biljett kommenteras flitigt av DN.se:s läsare.

Men diskussionen handlar framför allt om vad SL kan göra ytterligare för att förbättra kollektivtrafiken.

Många av läsarna tycker att Stockholm borde härma Berlin.

”De skulle ha valt samma system som lokaltrafiken i Berlin. Obemannade spärrar men att resa under eget ansvar. Såg inte en enda tysk som fuskade när jag var i Berlin. Dessutom skulle priserna kunna sänkas rejält med ett sådant system.”, skriver robb.

Niklas ser också Berlin som ett föredöme. Men han tycker inte att slopad, eller lägra, straffavgift är någon bra lösning. I stället vill han ha billigare biljetter som skattefinansieras.

”Låt skatten bekosta en större del av kostnaden – sänk avgiften på SL-korten. Ta bort spärrarna. Fler kontroller. Höj straffavgiften avsevärt. 1.200 kronor är lågt. 5.000 är rimligt om ovanstående genomförs. Ett alternativ är att ha lägre straffavgift (runt 1.000 kronor) och att man hamnar i straffregister tredje gången man åker fast (som i Berlin). Att sänka straffavgiften ger bara felaktiga signaler.”, skriver Niklas

Signaturen Berlinsvensk:

”I Berlin finns det inga spärrar alls och det funkar bra. Har man ingen biljett blir man förd ut från vagnen & bussen av ett civilklätt (ibland kamouflerade som plankare eller hip hop-killar) gäng omutliga män, som inte ger sig innan de har fått 40 euro. Då blir vederbörande upptagen i brottsregistret och kan utvisas ur landet om det rör sig om en icke – anmäld eller icke – EU-medborgare utan fast bostad.”

Feffe skriver att spärrarna inte fyller någon som helst funktion ”annat än att vara hinder i flödet av människor som ska in och ut på de underdimensionerade perrongerna.

Men långt ifrån alla har positiva erfarenheter av en spärrlös tunnelbana.

”I Helsingfors mycket anspråkslösa metro finns inga spärrar och detta utnyttjas friskt. Det är bussresenärerna som får betala friåkarna på pendeltåg, spårvagn och metro där man inte behöver visa biljetter. Ett dyrt och opraktiskt system. Varje år höjs tarifferna och det är dåligt och svindyrt att resa kollektivt. 80€ i böter är också hutlöst med tanke på att en felparkeringsbot bara kostar 40€! Men detta är inget problem för finska politiker som naturligtvis själva inte åker kollektivt.”, skriver magdalena.

Och så finns det läsare som tvärtom vill ha rejälare spärrar. Kulturaren tycker inte att det är fel på SL, utan på svenskarnas karaktär.

”Hur svårt ska det vara att skapa spärrar som man inte kan fuska sig igenom? Bör tillägga att jag bor i Japan och här kan man åka buss och betala med kontanter utan att riskera rån (tvärtom i Sverige) och alla betalar för tågresorna, som är dyrare än i Sverige. Har aldrig sett någon planka trots 7 år i landet. Det är seriöst fel på svensk mentalitet och kultur. Det är inte fel på systemet. Detta ÄR faktiskt den hårda sanningen.”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.