Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-17 21:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/drygt-sju-av-tio-vill-ha-t-bana-till-taby/

STHLM

Drygt sju av tio vill ha t-bana till Täby

Foto: Thomas Karlsson

Pensionärer och innerstadsbor är mest positiva till tunnelbanan – studerande mest negativa, 15 procent av dem tycker att kvaliteten på t-banan är låg. Hela 76 procent av stockholmarna vill ha tunnelbana till Täby. Det visar en undersökning som Demoskop har gjort åt Stockholms handelskammare.

70 procent av stockholmarna är mycket eller ganska nöjda med kvaliteten i tunnelbanan. Män är mer nöjda än kvinnor och den positiva inställningen svalnar ju längre ut från city man bor.

– Att t-banan är omtyckt av stora grupper stockholmare, och särskilt äldre, kan bero på att den är förhållandevis pålitlig och effektivt i förhållande till andra trafikslag. Man behöver inte stå och huttra vid en hal busshållplats, säger Handelskammarens vd Andreas Hatzigeorgiou.

Och stockholmarna nöjer sig inte med de fyra nya t-baneprojekt som redan är beslutade:

• 76 procent ställer sig bakom att bygga tunnelbana till Täby centrum.

• 70 procent tycker att t-bana till Bollmora i Tyresö är ett bra förslag.

• 64 procent vill ha tunnelbana till Lidingö centrum.

– Det är hoppfullt att stockholmarna inser t-banans betydelse för en växande stad. När det gäller arbetskraftsbristen och bostadskrisen tappar vi mark mot många av de städer i världen vi konkurrerar med. Men vi har ett försprång i tunnelbanan, den är en styrka, säger Andreas Hatzigeorgiou.

En miljon människor använder t-banan varje dag. En expansion ligger i stadens, regionens och hela Sveriges intresse, menar han.

– Trafikinfarkten som försvårar för stockholmarna att ta sig fram är en hämsko för hela Sverige. Trafiksituationen här och en utbyggnad av tunnelbanan är en angelägenhet även för staten.

Handelskammarens vd Andreas Hatzigeorgiou. Foto: Maria Agrell

Nordostkommunerna i Stockholms län beräknas fram till år 2045 växa med drygt 70.000 invånare, ett nytt Täby. Men en t-bana till Täby centrum är inte helt lätt att få till, avståndet mellan Mörby och Täby C är stort och det skulle behövas en station på vägen.

Norr om Mörby centrum ligger Danderydsberg. Ett stort markområde som länge var tänkt som bostadsområde vid en utbyggnad av tunnelbanan. Men för några år sedan gjorde Danderyds kommun stora delar av området till naturreservat. 

– Jag tror att det är möjligt att bygga t-bana till Täby om viljan finns. Men samtidigt måste vi respektera lokala opinioner, de som bor i ett område måste få göra sina röster hörda. Men det är väldigt intressant att det finns ett så stort stöd bland stockholmare i gemen för nya dragningar och stationer, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Även t-bana till Lidingö kan bli knepigt. Lidingö stad har beslutat att bygga en ny bro till Ropsten för Lidingöbanan, och därmed valt en annan väg.

– Det finns säkert utmaningar kopplade till flera av de här t-banelinjerna. Vi har försökt tänka visionärt och utmana tanken på hur ett t-banesystem kan se ut, säger Andreas Hatzigeorgiou. 

I en rapport från Stockholms handelskammare 2017 – Tunnelbana 3.0 – presenteras en plan för 22 nya stationer, 13 nya bytespunkter, mindre tryck i de centrala delarna och möjligheter att bygga drygt 200.000 nya bostäder utöver de som redan ligger i kommunernas långsiktiga planer.

I dag är det bara vid fyra stationer av alla de etthundra i Stockholms tunnelbanenät som det går att byta till en annan linje. Det är Slussen, Gamla stan, T-centralen och Fridhemsplan. Det är mycket få jämfört med andra storstäder. 

Därutöver finns det ytterligare fem stationer där en linje grenar sig: Skärmarbrink, Gullmarsplan, Liljeholmen, Östermalmstorg och Västra skogen. 

I Handelskammarens förslag sträcker sig nya tunnelbanelinjer tvärs över regionen från Tyresö till Arninge, ända ut till Gustavsberg i öster, Huddinge centrum i söder och Viksjö i nordväst. 

– Vi behöver satsa mer och det finns en samsyn i regionen om att satsa på tunnelbanan, säger Andreas Hatzigeorgiou. 

Läs mer: Nu har bygget av nya tunnelbanan startat