Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Drygt tusen slöt upp mot SD:s tunnelbaneannonser

Foto: Lisa Mattisson

Drygt tusen personer samlades på Norrmalmstorg för att protestera mot att SL tillåter Sverigedemokraternas reklamkampanj i tunnelbanan som riktas mot tiggare. Efteråt rev demonstranter ner resten av affischerna. Samtidigt prövas kampanjen av Justitiekanslern, JK

Efter ett upprop på Facebook samlades på tisdagskvällen drygt tusen personer för att demonstrera mot att SL tillåter vad man uppfattar som en rasistisk kampanj i tunnelbanan, med Sverigedemokraterna som avsändare.

–Vi är många som reagerat starkt mot den nya SD-reklamen i vår tunnelbana, där tiggare – som alla vet främst är romer – utmålas som parasiter i vårt samhälle. Vi vänder oss mot normaliseringen av rasismen och undrar var SL:s gräns går. Det är helt ofattbart, säger Amie Brammie Sey, en av arrangörerna.

Demonstrationen på Norrmalmstorg blev lugn. Foto: Lisa Mattisson.

Bland talarna fanns Emir Selimi, ordförande i riksförbundet Unga romer.

– Det är oroväckande att en sådan rasistisk propaganda tillåts av SL. Romer är en grupp som inte slåss för sina rättigheter, och människor är väldigt omedvetna om deras historia, säger Emir Selimi.

Är det tydligt att kampanjen riktas mot romer, tycker du?

– Ja, det är ingen tvekan. Det är också därför vi alla är samlade här, för alla tycker samma sak.

Bland demonstranterna fanns många unga personer, men också äldre varav många hört talas om affischkampanjen som spridits flitigt, inte minst i sociala medier. Mikael Sundström från Årsta, tycker att SL genom åren varit otydligt i sitt förhållningssätt till politisk reklam.

– SL har varit svajiga genom åren. Den här kampanjen anspelar på rykten om att tiggeriet är organiserat, det som flera undersökningar visat att det inte stämmer, säger Mikael Sundström.

Det var i måndags som Sverigedemokraternas annonskampanj kom upp vid Östermalmstorgs tunnelbanestation. I kampanjen riktar sig SD mot turister, och ber om ursäkt för ”röran i Sverige”, och syftar på fattiga EU-medborgare som tigger på gatorna. SL bedömer att kampanjen inte bryter mot några lagar eller egna riktlinjer, och uppger att den prövats innan den satts upp. Politisk reklam är i sig inget nytt i SL-trafiken. Men under tisdagen fick SL tusentals klagomål på kampanjen.

Under dagen gjordes också 56 anmälningar till Justitiekanslern, JK, rörande SD:s affischkampanj.

– Det som JK har att ta ställning till är om det dels rör sig om tryckt skrift, vilket även kan vara affischer, skyltar och banderoller, och om i så fall något brott bedöms vara begånget, så att en förundersökning bör inledas. Det brott som i främst kan vara aktuellt är hets mot folkgrupp, säger David Löfgren, föredragande hos Justitiekanslern.

Ärendet är prioriterat hos JK.

– Tryckfrihetsbrott prioriterar vi i den mån det går. Vi borde ha ett beslut klart i slutet på den här veckan eller under nästa vecka.

Sverigedemokraternas kampanj har anmälts till JK över 50 gånger. Foto: TT

Under tisdagen vandaliserades delar av affischkampanjen på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Affischerna har sedan plockats ner av städpersonal från SL. Men SD:s har tecknat sig för en kampanj under två veckor och det troliga är att de kommer de att ersättas av nya, enligt SL.

– Det som hänt är att affischerna i biljetthallen rivits ner, och sedan har det nedrivna materialet rensats bort, för de ska inte ligga där. Vanligtvis brukar nya affischer sättas upp, när sådant händer, säger Jesper Pettersson på SL:s presstjänst.

Efter demonstrationen vällde demonstranter in på Östermalms tunnelbanestation, och rev ner resten av affischerna och kastade ägg. 

– De rev ner alla bilder. Jag ringde mina chefer och sade att det var kaos. Sedan fortsatte jag mitt jobb, säger städaren Ahmad Ibrahim. 

Enligt Clear channel, som upplåter annonsytorna i SL-trafiken, pågår en diskussion med Sverigedemokraterna om kampanjen. 

Men partiet inga planer på att avbryta kampanjen. Henrik Vinge, presschef på Sverigedemokraterna håller inte med om att kampanjen skulle vara rasistisk. 

– Vi vill stoppa organiserad människohandel, som det här påtvingade tiggeriet handlar om. Demonstrationen är bara ett sätt för våra motståndare att slippa ta debatten och försöka sopa de verkliga problemen under mattan.

 Så tycker politikerna

• Ska politiska budskap tillåtas i tunnelbanan?
• Bör SL:s policy skärpas? 

Kristoffer Tamsons, landstingsråd (M)

– Man kan inte bemöta fascism med fascism. Att förbjuda det fria ordet för att det ger utrymme för något man inte gillar är fel väg att gå. Man ska bemöta dåliga åsikter med argument, inte förbud.

– Det finns säkert skäl att löpande se över policyer och regelverk inom detta och andra områden. Men då inte med utgångspunkt att begränsa det fria ordet eller vem som får uttrycka sig i tunnelbanan. Nu hoppas jag att regeringen snabbt presenterar vad man tänker göra i sakfrågan så att vi får slut på den här debatten.

 

Ella Bohlin (KD), landstingsråd

– Ja. SL har en intern policy med tydliga riktlinjen för vad reklamen ska innefatta och inte. Reklamintäkter är en jätteviktig del för SL och för att vi ska kunna skapa en så bra kollektivtrafik som möjligt för Stockholm. Det är vår grundlagsskyddade rättighet att uttrycka våra åsikter.

– Jag tror att det finns all anledning att då och då se över de policys och riktlinjer som vi har. Tider förändras, nya partier kan uppstå och vi kan få nya etiska frågor. Det här är ett tjänstemannabeslut och jag tycker det är bra att det inte är en fråga som avgörs av politiker. Vi är berörda själva. SD finns i landstinget och därför skulle det vara en jättekonstig ordning.

 

Gustav Hemming (C), landstingsråd

– Fram tills nu har jag tyckt att det är självklart. Det man kan diskutera är om det här är en typ av reklam som kommer så rakt in i den offentliga rummet att den ska vara reglerad mer än annan reklam. Vi bör titta på det om det är lämpligt.

– Ja, vi måste titta på det. Jag är öppen för en diskussion med andra partier om var gränserna ska gå. Jag är öppen för att diskutera att inte ha opinionsbildande reklam i de här miljöerna. En dialog mellan alliansen och socialdemokraterna måste vara grunden för sådan diskussion.

 

Håkan Jörnehed (V), landstingsråd:

– Vi ska absolut kunna ha politiska budskap i tunnelbanan, men samtidigt aldrig kränka resenärer och dem som arbetar där.

– Policyn måste uppdateras. Jag har frågat SL:s vd om SD:s kampanj är förenlig med landstingets värdegrund men inte fått något svar. Jag vill också ha svar på vem som har tagit beslutet att tillåta den och hur man har resonerat. I policyn står att det inte ska förekomma "reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp". Jag förstår inte hur man har kommit till slutsatsen att tillåta SD:s kampanj.

 

Nanna Wikholm (S), landstingsråd

– Ja, möjligheten att gå ut med politiska budskap ska vara kvar. Men de måste bedömas utifrån policyn precis som annan reklam. Det är viktigt att kollektivtrafiken är öppen och välkomnande. Jag har full förståelse för att många uppfattar SD:s kampanj som kränkande och blir väldigt arga.

– Det finns skäl att titta på riktlinjerna och ja, ja tycker att de bör skärpas. Vi skulle kunna titta på Skånes värdegrundsarbete, där fungerar det annorlunda. Skånetrafiken stoppade de delar av SD:s valkampanj som de ansåg stred mot värdegrunden.

 

Malin Karlsson (MP), vice gruppledare

– Vi är positiva till politisk reklam i tunnelbanan, men resenärerna ska inte uppleva den som stötande. I det här läget har många reagerat och anser att SD:s kampanj är stötande.

– Policyn behöver aktualiseras och uppdateras. Vi behöver också se över hur den tillämpas så att det blir tydligt

 

Sara Svanström (FP), vice ordf. trafiknämnden

– Politisk annonsering ska vara möjlig och annonsörer måste behandlas lika. Annonspolicyn ska självklart kunna ses över men specifika annonser och annonsörer är aldrig föremål för politiska beslut. Även om vi tar avstånd från SD:s åsikter och förvrängning av fakta kan vi inte hindra dem att framföra det som inte bedöms olagligt av SL och dess jurister.

– Vi förstår att många tar mycket illa vid sig, vilket förstärks av omfattningen och utformningen av reklamen som är något som bör diskuteras oavsett avsändare. Annonsering bör vara tydligt avgränsad. 

 

Dan Kareliusson (SD), gruppledare

– Politiska budskap i tunnelbanan är inget nyhet, det har alltid varit så. Politik ska ju ut till alla medborgare, så måste det vara i en demokrati, och då är t-banan utmärkt.

– SL hanterar det här bra, de har sagt nej till reklam ibland. Det är en avvägningsfråga som är väldigt svår, men hittills har SL balanserat bra, tycker jag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.