Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-29 10:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/dubbeldebiterades-for-37-resor-med-sl-nu-vill-han-varna-andra/

STHLM

Dubbeldebiterades för 37 resor med SL – nu vill han varna andra

Efter två månader upptäckte Björn Finér att han dubbeldebiterats vid 37 tillfällen. ”Jag tror inte jag kommer få tillbaka de 1 400 kronor det kostat mig”, säger han.
Efter två månader upptäckte Björn Finér att han dubbeldebiterats vid 37 tillfällen. ”Jag tror inte jag kommer få tillbaka de 1 400 kronor det kostat mig”, säger han. Foto: Jonas Lindkvist

Har du kollat hur många gånger du betalar för dina resor med SL? Björn Finér dubbeldebiterades 37 gånger då spärren läste av hans betalkort istället för hans gröna SL-kort med 30-dagarsbiljett. Nu vill han varna andra användare.

– Jag är övertygad om att fler drabbats och kommer att drabbas, säger han.

Björn Finér är inte ensam om att ha dubbeldebiterats av SL:s nya kortavläsare i spärrarna. Sedan i februari 2021, då SL införde en möjlighet att betala för en SL-resa genom att direktblippa ett betalkort, har drygt 500 personer reklamerat dubbeldragningar till SL:s kundtjänst. I majoriteten av fallen har det handlat om att såväl en inköpt mobilbiljett, betalkortet och även digitala betaltjänster som till exempel Apple pay i mobilen debiterats.

I Björn Finérs fall, som lokaltidningen Mitt i var först med att skriva om, handlar det om SL:s nya, gröna kort som ska ersätta det blå accesskortet som ska sluta användas 2023.

– Jag beställde ett grönt kort direkt när det lanserades i september, laddade det med en 30-dagars biljett. Jag trodde det var en teknisk nyhet och eftersom jag är lite av en tekniknörd ville jag ha det. Nu känner jag mig mest av allt som en idiot, säger Björn Finér.

”Det hade inte ens föresvävat mig att SL:s läsare inte känner skillnad på kort och kort”, säger Björn Finér.
”Det hade inte ens föresvävat mig att SL:s läsare inte känner skillnad på kort och kort”, säger Björn Finér. Foto: Jonas Lindkvist

Efter två månader upptäckte han nämligen att tre av de betalkort han har i sin plånbok vid sammantaget 37 tillfällen debiterats med 38 kronor. Det tog en stund innan han förstod vad det var. När polletten trillade ner blev han förbannad.

– Det verkar som att kortläsarna i SL-spärrar blippar första bästa chip de lyckas läsa av. Hur ska jag som kund kunna förstå det när det har fungerar utmärkt i tio år? Det hade inte ens föresvävat mig att SL:s läsare inte känner skillnad på kort och kort, säger Björn Finér.

Han har en plånbok med en fjädrande funktion som skjuter ut korten när han ska använda dem, så de separeras en bit ifrån varandra. Det har uppenbarligen inte räckt.

– Jag har dubbelkollat och jag har inte fått någon information eller varningar om att detta kan ske av SL. Jag fick ett ett brev av dem när det gröna kortet skickades till mig, men där stod det inte en rad om det, säger han.

”Jag har dubbelkollat och jag har inte fått någon information eller varningar om att detta kan ske av SL”, säger Björn Finér.
”Jag har dubbelkollat och jag har inte fått någon information eller varningar om att detta kan ske av SL”, säger Björn Finér. Foto: Jonas Lindkvist

Björn Finér har fått besked av SL:s kundtjänst att han får vända sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Till dem svarade SL att det varit upp till Björn Finér att läsa deras allmänna köp- och resevillkor.

– Jag tror inte jag kommer få tillbaka de 1 400 kronor det kostat mig. Jag känner mig verkligen korkad, samtidigt vet jag hur många som bara lägger upp hela plånboken eller en mobil med kortfickor på läsaren – så jag undrar hur många fler som drabbats.

En annan som drabbats är Kitty Gradeborn Backlund, som Expressen tidigare berättat om. Hon var dock snabb med att upptäcka att hon dubbeldebiterats, det hann ske två gånger.

– Efter att ha lagt ner fyra timmars arbete fick jag tillbaka de 76 kronorna det handlade om. Någon ursäkt har jag inte fått.

I ett mejl till Kitty Gradeborn Backlund, som DN, tagit del av skriver SL till henne:

”I detta fall har vi valt att göra ett undantag att ersätta dig, vänligen notera att om fel sker i framtiden så kommer inget undantag göras.”

Den 22 september förra året introducerade SL de gröna korten som successivt ska ersätta de blå accesskorten. Orsaken är att det gamla kortsystemet har blivit föråldrat.
Den 22 september förra året introducerade SL de gröna korten som successivt ska ersätta de blå accesskorten. Orsaken är att det gamla kortsystemet har blivit föråldrat. Foto: Miranda Solvang

Hon uppmanades också att ”för att säkerställa att inget liknande sker i framtiden behöver du ta ut ditt SL kort från plånboken vid validering och lägga den mot korrekt läsare”.

– Gissa om jag härsknade till. Jag förvarar mina kort i separerade fack i en liten väska och tycker att jag gjort vad som krävs.

I samma mejl, som skickades till henne i december bekräftar SL att det finns en risk att man blir dubbeldebiterad då ”läsaren inte kan veta vilket kort du önskar resa med”.

– Det gör mig heligt förbannad, säger Björn Finér, som känner sig som han deltagit i ett enda stort experiment av SL:s nya gröna kort.

– Jag vet att de testat kortet i ett halvår, men ingen verkar ha reflekterat över att läsarna blippar första bästa kort. Nu vet de. I min värld är det obegripligt att man inte gått ut med tydligare varningar och anvisningar.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, kallar dubbeldebiteringarna olyckliga och pinsamma och säger att SL nu ska se över informationen om det nya betalsystemet.

Läs mer:

Nu höjs SL-priserna igen – MP föreslår fransk finansieringsmodell

Fler gillar Stockholms kollektivtrafik under pandemin

Så ofta behöver du resa till kontoret för att SL:s månadskort ska vara lönsamt

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt