Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-18 21:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/dubbla-it-system-i-stockholms-stad-kan-inte-kommunicera/

STHLM

Dubbla it-system i Stockholms stad: Kan inte kommunicera

Stockholms stad har två separata it-system som inte kommunicerar med varandra – det ställer till problem för de anställda.
Stockholms stad har två separata it-system som inte kommunicerar med varandra – det ställer till problem för de anställda. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vissa anställda i Stockholms stad har svårt att kommunicera digitalt, får problem med att boka mötesrum och en del får konton registrerade med falska personnummer.

Orsaken: Kommunen använder två separata it-system från olika företag – som inte fungerar tillsammans.

Stockholms stad har mer än 40.000 anställda. Många av dem har svårt att kommunicera med varandra digitalt eller utbyta information. Detta eftersom staden har valt ett annorlunda upplägg för sina it-system: Två helt separata bolag levererar två olika plattformar med allt från e-post till datorer och serverfunktioner.

I veckan gick ett meddelande ut till stadens anställda, där problemen beskrivs. Där framgår också en plan för att åtgärda vissa av dem. Men också att flera brister inte går att ordna och kommer finnas kvar.

DN har tagit del av dokumentet, där det upplägget beskrivs. En anställd tillhör antingen it-stödet som levereras av företaget Tietoevry, eller motsvarande från Fujitsu. En anställd som behöver samarbeta med någon som tillhör den andra leverantören får direkt problem: ”Uppdelningen i två leveranser innebär både organisatoriska, administrativa, ekonomiska och säkerhetsmässiga utmaningar”, skriver staden i dokumentet.

I praktiken delar detta de anställda som på två öar: Kalendrar, adressböcker och vissa e-postfunktioner fungerar inte över gränserna. Det är svårt eller omöjligt att dela digitalt material via så kallade gruppdiskar. Och vardagliga sysslor som att boka rum fungerar inte mellan plattformarna. ”Det kan även vara problem att kommunicera över Skype och Teams (Microsofts samarbetsverktyg, reds anm.) över leveransgränserna”, skriver staden i dokumentet.

Alla stadsdelsförvaltningar samt arbetsmarknadsförvaltningen och kulturförvaltningen har verksamheter och personal i båda leveranserna. Stadsledningskontoret, stadsarkivet och serviceförvaltningen levererar tjänster i båda leveranserna och påverkas därmed också.

Som nödlösning får staden ta till en del okonventionella metoder. Vissa anställda på centrala roller måste ha dubbla konton, med tillgång till båda systemen. Men här uppstår problemet att ett personnummer bara får användas i det ena systemet. Därför ska falska personnummer – ”fingerade” som staden kallar dem – användas för alternativa konton.

På listan över problem som staden inte bedömer kunna lösas finns problem med rumsbokningar, att dela filer i gruppdiskar och samarbete i e-postsystemet. Där får anställda försöka använda alternativa arbetssätt.

Dubbla avtal och leverantörer har ställt till med problem i Stockholms stad förr. DN kunde i höstas berätta hur skolor riskerade en miljonsmäll, på grund av försenade it-tjänster som tvingade dem att fortsätta använda ett äldre, dyrare avtal.

Men situationen med dubbla leveranser i hela kommunen har en annan bakgrund. Skolor och annan pedagogisk verksamhet bedömdes ha så annorlunda behov att Stockholms stad tidigare beslutade att upphandla dess datorer och it-system separat.

Att de anställda delades i två tekniska läger är en konsekvens av det.

– Vi som har jobbat med det här har vetat hela tiden att det här kommer att vara en utmaning. Det är ingen chock eller överraskning, säger Stefan Carlson, teknikchef på Stockholms stad.

Vad är det största problemet?

– Det största problemet är att det finns förvaltningar i staden som har användare i bägge leveranserna. Det skapar svårigheter med samarbete. Ska man samarbeta med någon som sitter i den andra leveransen så finns det en teknisk komplexitet i det.

Han betonar att de majoriteten anställda inte behöver arbeta över gränserna, men att problemen uppstår i förvaltningar som arbetar med både utbildning och annat.

Även om vissa åtgärder kommer vidtas för att förbättra situationen så flaggar Stefan Carlson för att exempelvis delning av information mellan leverantörerna inte kan öppnas hur som helst. Detta av säkerhetsskäl.

– Vi kan inte bara öppna spjällen och låta den ena miljön vara öppen mot den andra. Då brister vi i informationssäkerhet.

Ämnen i artikeln

It-säkerhet
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt