Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Dyrare trängselskatt kan ge trängsel i kollektivtrafiken

Från nyår införs trängselskatt även på Essingeleden. Prognosen är att biltrafiken minskar med cirka tio procent, men SL rustar inte för någon anstormning i kollektivtrafiken. Trängselskatten har hittills inbringat över sex miljarder och efter nyår beräknas 100 miljoner i månaden ticka in till statskassan.

Trafiken beräknas öka på några platser i innerstaden när Essingeleden får trängselskatt. Det gäller i första hand Drottningholmsvägen, S:t Eriksgatan och gatorna närmast Roslagstull. Skälet är att en del bilister som tidigare valt att åka långt på Essingeleden inte längre har någon ekonomisk anledning att välja leden i alla lägen.

SL räknar inte med att de nya och höjda trängselskatterna kommer att leda till någon kraftig ökning i kollektivtrafiken. SL:s prognoser pekar på att 3 000 bilister kommer att byta till kollektivtrafik.

– Det klarar vi utan stora insatser. De flesta av de busslinjer som startade när trängselskatten infördes och går parallellt med våra spår finns kvar, och de är inte överfulla. På spåren finns det inte plats att sätta in fler tåg i rusningstid. Det vi har lyckats med är tre fyra extraavgångar på röda linjen på eftermiddagarna, säger Christian Hoffmann på SL.

Om det skulle visa sig att tiotusentals bilister skulle strömma över till kollektivtrafiken har SL möjlighet att sätta in mer busstrafik.

Foto: MAGNUS HALLGRENOm vi förflyttar oss tio år tillbaka i tiden hamnar vi i en politisk debatt som var mångdubbelt mer högljudd än dagens lokala debatter om Bromma flygplats och Slussen. De borgerliga partierna såg trängselskatten som skulle införas som försök från 2 januari 2006, som ett hot mot allt vad frihet heter och perioden med försök med trängselskatt kantades av protester.

Efter mycket gräl om hur valsedlarna skulle utformas genomfördes en folkomröstning i samband med valet 2006. Det blev en knapp seger för trängselskatt och efter sommaren 2007 blev den permanent med syfte att minska biltrafiken och därmed förbättra Stockholms miljö.

Om det tog lite tid för politikerna att bli samfällt positiva till trängselskatt så gick det desto snabbare för trafiken att anpassa sig. Trafiken vid passagerna till och från innerstaden minskade omedelbart med drygt 20 procent. Den har i stort sett legat kvar på den nivån sedan dess.

– Det har skett en liten ökning under 2015, men å andra sidan hade vi en liten minskning 2013 och 2014, säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.

Trängselskatteförsöket följdes intensivt av trafikforskare och i huvudsak utvecklades trafikflödena enligt de modeller som forskarna arbetat fram i förväg. Försöket ledde också till att professor Jonas Eliasson, som ledde den vetenskapliga utvärderingen av försöket, lärde sig att forskare ska lita på sina modeller.

– Våra prognosmodeller pekade på en minskning med 20 procent. Vi trodde absolut att det var en överskattning och utformade en analys som slutade med att vi förutspådde en minskning med 10 procent, kanske lite, lite mer. Men trafiken minskade med 22 procent, konstaterar Jonas Eliasson.

Effekten på bilköerna blev ännu större.

– Ett mått vi använde var mängden kötid. Den minskade med 40–50 procent, mest västerifrån och minst söderifrån, säger Jonas Eliasson.

Inför förändringarna vid årsskiftet visar prognosmodellen en minskning av trafiken med 10 procent på Essingeleden. Jonas Eliasson väljer att tro på modellen.

– Det borde rimligen leda till att trafiken flyter ännu bättre, säger han.

Foto: Roger TuressonFoto: Roger Turesson

Birger Höök var trängselskattsgeneral när den nya skatten infördes. Han har kallats in som projektledare nu när skatten höjs och även Essingeleden får betalstationer.

– Det har funnits en enighet om att ta ut trängselskatt på Essingeleden när Förbifart Stockholm är klar, men nu gör man det tidigare eftersom Essingeleden är full. Den är byggd för 80 000 bilar per dygn och har 130 000, betonar Birger Höök.

Han tror på bättre flyt i trafiken efter nyår. Han tror också att det faktum att höjningen är väldigt inriktad på höjning i rusningstid när det råder trängsel kommer att göra att den del trafik sprids ut till tider utan trängselskatt eller med låg skatt.

Foto i text: Magnus Hallgren

 

DN frågar. Vad tycker du om höjningen och avgifter på Essingeleden?

Foto: Jonas LindkvistFoto: Jonas Lindkvist

Johan Skogfeldt, 43, Segeltorp:

– Min fru brukar säga att jag går i gång på den här frågan. Jag är negativ så länge det inte finns några alternativ. Nu börjar de ta betalt för parkeringen utanför stan också. Jag kommer nog att åka lite mindre bil, och då träffar jag mina barn lite mindre för det tar tid att resa kollektivt.

 

Foto: Jonas LindkvistFoto: Jonas Lindkvist

Johan Bark, 50, Ekerö och Elisabeth Bark, 48, Telefonplan:

– Tycker i princip bra om trängselskatter om de används till att göra miljön bättre. Men det blir lite krångligt med skatt på Essingeleden också. (Johan)

– Om de minskar trafiken så är det bra. Men jag är inte så säker. Här omkring Telefonplan har trafiken helt klart ökat på senare tid och det står bilar parkerade överallt. (Elisabeth)

 

Foto: Jonas LindkvistFoto: Jonas Lindkvist

Håkan Jonson, 59, Fruängen:

– När de införde trängselskatten var jag arg. Numer bryr jag mig inte. Man anpassar sig helt enkelt till det politikerna vill. Jag jobbar mycket inne i stan och ingen ska inbilla mig att biltrafiken har minskat. Det är trångt och köigt hela tiden.

 

Foto: Jonas LindkvistFoto: Jonas Lindkvist

Monica Gårdlund, 47, Hägersten:

– Jag ogillar både höjningen och att det kommer att kosta på Essingeleden. I min värld är det så att ingen tar bilen i rusningstrafiken i onödan, utan enbart när det inte finns några alternativ. Jag behöver bilen i jobbet och kommer att åka lika mycket – men betala mer.

 

Foto: Jonas LindkvistFoto: Jonas Lindkvist

Mattias Skoog, 27, Midsommarkransen:

– Egentligen är det jättebra med trängselskatt och jag är helt klart positiv i princip. Men jag kommer nog att svära mycket och gnälla mycket nu när det blir skatt på Essingeleden ändå. Men i grunden är det bra om trafiken minskar och man kan använda pengarna till något vettigt.

Fakta. Skatteintäkter

Sammanlagt har trängselskatten i Stockholm inbringat drygt 6,1 miljarder till staten. Den utökade trängselskatten väntas innebära att de totala inbetalningarna ökar från 60–70 miljoner i månaden till en bit över 100 miljoner. Trängselskatterna är intecknade i många år framåt för bygget av Förbifart Stockholm och utbyggnaden av tunnelbanenätet.

Den bästa skattemånaden var november 2015 med 83,2 miljoner, den sämsta januari 2010 med 48 miljoner.

Flest passager vid kamerorna under trängselskattetimmarna gjordes i oktober 2007 – över 8,5 miljoner, först i december 2012 med 5,5 miljoner.

I början påfördes omkring 75 procent av de passerande bilisterna skatt. Den siffran har ökat till 85–90 procent eftersom en rad undantag – bland annat för miljöbilar och utländska fordon – slopats.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.