Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-07-29 18:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/dyrare-trangselskatt-kan-ge-trangsel-i-kollektivtrafiken/

STHLM

Dyrare trängselskatt kan ge trängsel i kollektivtrafiken

Bild 1 av 8 Den utökade trängselskatten väntas innebära att de totala inbetalningarna ökar från 60–70 miljoner i månaden till en bit över 100 miljoner.
Foto: TT, DN
Bild 2 av 8 Johan Skogfeldt, 43, Segeltorp:– Nu börjar de ta betalt för parkeringen utanför stan också. Jag kommer nog att åka lite mindre bil, och då träffar jag mina barn lite mindre för det tar tid att resa kollektivt.
Foto: Jonas Lindkvist
Bild 3 av 8 Johan Bark, 50, Ekerö och Elisabeth Bark, 48, Telefonplan:–Tycker i princip bra om trängselskatter om de används till att göra miljön bättre. Men det blir lite krångligt med skatt på Essingeleden också.–Om de minskar trafiken så är det bra. Men jag är inte så säker. Här omkring Telefonplan har trafiken helt klart ökat på senare tid och det står bilar parkerade överallt.
Foto: Jonas Lindkvist
Bild 4 av 8 Håkan Jonson, 59, Fruängen:–När de införde trängselskatten var jag arg. Numer bryr jag mig inte. Man anpassar sig helt enkelt till det politikerna vill. Jag jobbar mycket inne i stan och ingen ska inbilla mig att biltrafiken har minskat. Det är trångt och köigt hela tiden.
Foto: Jonas Lindkvist
Bild 5 av 8 Monica Gårdlund, 47, Hägersten:–Jag ogillar både höjningen och att det kommer att kosta på Essingeleden. I min värld är det så att ingen tar bilen i rusningstrafiken i onödan, utan enbart när det inte finns några alternativ. Jag behöver bilen i jobbet och kommer att åka lika mycket – men betala mer.
Foto: Jonas Lindkvist
Bild 6 av 8 Mattias Skoog, 27, Midsommarkransen:–Egentligen är det jättebra med trängselskatt och jag är helt klart positiv i princip. Men jag kommer nog att svära mycket och gnälla mycket nu när det blir skatt på Essingeleden ändå. Men i grunden är det bra om trafiken minskar och man kan använda pengarna till något vettigt.
Foto: Jonas Lindkvist
Bild 7 av 8
Foto: Roger Turesson
Bild 8 av 8
Foto: MAGNUS HALLGREN

Från nyår införs trängselskatt även på Essingeleden. Prognosen är att biltrafiken minskar med cirka tio procent, men SL rustar inte för någon anstormning i kollektivtrafiken. Trängselskatten har hittills inbringat över sex miljarder och efter nyår beräknas 100 miljoner i månaden ticka in till statskassan.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in