Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Efter förbudet – Stockholms stad vill kopiera succén med egen sop-app

Foto: Magnus Hallgren

Stockholms stad förbjuder den populära appen Tiptapp att förmedla hämthjälp av hushållsavfall. Samtidigt tänker staden kopiera succékonceptet med en egen avfalls-app nästa år.

– Tiptapp kommer att överklaga beslutet om förbud, säger företagets medgrundare och marknadschef David Höök.

Tiptapp har snabbt blivit en populär app-tjänst för stockholmare som behöver hjälp med att forsla avfall till återvinningen. Appen har cirka 150.000 användare, oklart hur många som är aktiva. Den som vill ha hämthjälp lägger upp en bild på prylen och den som vill köra åtar sig uppdraget för den överenskomna summan. Tiptapp tar tio procent i provision.

– De flesta får hjälp på en timme. Vi hjälper stockholmarna att lättare att bli av med sitt avfall, vi ser att det finns ett stort behov av tjänsten, säger David Höök, marknadschef på Tiptapp.

Problemet är att lagen säger att bara den som äger avfallet får transportera det till återvinningen. Tiptapp anser att ägandeskapet av avfallet övergår till den som erbjuder sig att hjälpa en annonsör, och att de därför hanterar sitt eget avfall.

Stockholms stad har upphandlat ett dussintal företag med licens för att hämta köra folks avfall och grovsopor till tippen mot en avgift. Men få stockholmare vet ens om att möjligheten finns, eftersom staden till skillnad från Tiptapp inte marknadsför tjänsten, knappt ens på sin egen hemsida. Det är dessutom krångligt att beställa avfallshämtning, den utförs bara dagtid på vardagar och kan ta en vecka att få utförd. 

Jessica Ritzén: Vem får köra min soffa till tippen? 

– Folk har löst det på olika kreativa sätt, genom att ta hjälp av grannar eller ringa flyttfirmor. Det är här vi kommer in, med en marknadsplats som löser människors logistiska behov, säger David Höök.

Det borde inte vara något problem med att skräpet hamnar där det ska, det vill säga på återvinningen. Men Stockholm Vatten och avfall, Svoa, upptäckte i våras att cirka 20-30 personer lämnade avfall så ofta att man misstänkte att det var deras försörjning. 

– Problemet har fortsatt att öka sedan dess. Vi har en stor tillströmning till återvinningscentralerna av personer som kommer väldigt ofta och har det som levebröd, säger Peter Nyström, enhetschef för återvinningscentralerna.

– Även om det ligger utanför vår avfallsroll anser vi att en sådan marknad är negativ ur ett samhällsperspektiv. De betalar ingen skatt, får ingen pension, och jobbar oskyddade utan försäkring, säger han.

Förra veckan förbjöd Stockholms stad Tiptapp att förmedla transport av hushållsavfall från privatpersoner. Förbudet är inte verkställt, då staden räknat med att Tiptapp överklagar beslutet. Därför är det än så länge fritt fram för Tiptapp att fortsätta avfallsruljangsen.

David Höök är medgrundare till Tiptapp som nu överklagar förbudet av app-tjänsten.
David Höök är medgrundare till Tiptapp som nu överklagar förbudet av app-tjänsten. Foto: Privat.

– Vi delar stadens uppfattning att lagen är omodern och vill att saken prövas. Vi sitter på en lösning och har byggt en plattform som är otroligt populär. Vi har goda förhoppningar om att hitta en lösning, tillsammans med Svoa och staden, säger David Höök.

Hur ska ni kunna förhindra att det uppstår en okontrollerad och irreguljär arbetsmarknad via appen?

– Vi är ingen arbetsförmedlande tjänst utan en annonsplats för att lösa folks logistiska behov. Vi försöker bygga en tjänst för samåkning och effektivitet, att exempelvis grannar kan hjälpa varandra när tillfälle finns i underutnyttjade bilar. Nästa steg är att tillsammans med Stockholms stad se hur vi tillsammans kan åstadkomma en lösning, säger David Höök. 

Svoa är medvetet om stockholmarna har haft svårt att förstå hur avfall ska transporteras och att informationen har varit bristfällig. Under hösten startar en ny upphandling, då kommer hämttjänster av avfall hemma hos privatpersoner med godkända företag att ingå, och verksamheten ska starta i april 2019.

– Det ska bli lättare för kunderna. Det framgår inte tillräckligt tydligt i dag att det är dessa företag du ska använda om du vill ha saker hämtat i din lägenhet eller i din villa. Vi har kanske inte velat lägga sopavgiftspengar på den typen av intensiva kampanjer som Tiptapps, säger Peter Nyström.

Man har också inspirerats av Tiptapps lösning och planerar att kopiera succékonceptet i egen regi.

– Vi vill erbjuda våra kunder en app liknande Tiptapps, den är är bra för att den är så enkel. Vi vill ta fram en enkel applikation med tjänster för stockholmarna som kan vara klar under 2019, säger Peter Nyström.

Tiptapp finns över hela landet, men är mest utbredd i Stockholms stad. I Göteborg är  antalet gratis återvinningsbesök begränsade till sex per person och år, vilket gör att Tiptapp-marknaden är begränsad.

– Det har förts sådana diskussioner även i Stockholm, men det finns inga politiska beslut ännu på att man skulle ha ett begränsat antal lämningar utan extra kostnad, säger Peter Nyström.

Tiptapp ska i dagarna lämna in sin överklagan av förbudet till länsstyrelsen.

Fakta.Reglerna kring hushållsavfall

Miljölagen kap 15

Varje kommun ansvarar för att hushållsavfall inom kommunen återvinns eller bortskaffas. Kommunen ska transportera bort avfallet från den fastighet där avfallet finns. Hanteringen inte utföras av någon annan än kommunen eller den som kommunen anlitar.

Stockholms renhållningsordning

Insamling, transport, återvinning och bortskaffande av hushållsavfall får endastutföras av den eller de entreprenörer som renhållaren anlitar för ändamålet. Hushållsavfall ska lämnas till renhållaren om inte annat sägs i dessa föreskrifter. Hämtningsintervall och storlek på behållare ska motsvara behovet av borttransportering.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.