Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-19 09:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/efter-klagomalen-pa-snorojningen-nu-prioriteras-gangbanorna-i-stockholm/

STHLM

Efter klagomålen på snöröjningen – nu prioriteras gångbanorna i Stockholm

Gångbanorna prioriteras i budgeten för vinterns snöröjning. Foto: Lisa Mattisson

I vintras fick Trafikkontoret i Stockholms stad massiv kritik när cykelbanor sopsaltades samtidigt som trottoarer förblev isiga. När det grönblå styret i Stadshuset presenterar sin budget för 2020 är gångbanorna prioriterade.

– Förra året såg vi stora brister i snöröjningen, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). 

Under en pressträff på måndagsmorgonen berättade Daniel Helldén att man i och med budgeten för 2020 nu utökar försöket med sopsaltning ytterligare. Sammanlagt får området en budget på 12 miljoner kronor. Tidigare låg budgeten på 5 miljoner.

I vinter kommer gångbanor och trottoarer vid bland annat Odenplan och Gullmarsplan att sopsaltas. Även vissa delar av Årsta ska sopsaltas.

Men att snöröja gångbanor är inte alldeles okomplicerat, påpekar Daniel Helldén.

I vintras kunde det konstateras de maskiner som användes ibland inte kunde ta sig fram på gångbanor och trottoarer eftersom stolpar och andra hinder stod i vägen.

– Det är inte helt enkelt med sopsaltning på trottoarer. Det kräver en helt annan teknik än på cykelstråken.

”Förra årets såg vi stora brister i snöröjningen”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Foto: Beatrice Lundborg

Vidare kommer Trafikkontoret att se över förutsättningarna för att inställa markvärme i samband att gator och torg byggs om. I dag finns markvärme exempelvis på Drottninggatan och vid den pågående ombyggnationen av Vasagatan anläggs också markvärme. 

Daniel Helldén säger också att man nu har som ambition att upprätta en mer enhetlig uppföljning av hur snöröjningen fungerar.

– Tidigare har den varit mer uppsplittrad. Det handlar om att man åker ut och tittar på hur det ser ut i staden. Man tar stickprov, säger han.

I vintras noterades brister både i entreprenörernas arbete och i uppföljningen av detta. Trafikkontoret kommer att skjuta till 2 miljoner för att utöka kontrollerna.

– Lärdomen från förra året är att vi måste bli bättre på att kontrollera och följa upp entreprenörernas arbete. Vi anser att det funnits stora brister där. Vissa rentav brottsliga, fortsätter Daniel Helldén.

Han påpekar att det från stadens sida gjordes en polisanmälan i ärendet, men denna lades ner. Anmälan handlade om att vissa entreprenörer inte uppfyllt de åtaganden som de ålagts enligt kontrakten.

Avslutningsvis utlovar Daniel Helldén tryggare framkomlighet till de stockholmare som retat sig på senare års haltande snöröjning.

– Det går aldrig att vaccinera sig mot snökaos, men vi kan göra snöröjningen bättre. Nu blir det fler sopsaltade områden och noggrannare kontroll, säger Daniel Helldén.

Trots åtgärderna tycker oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) att gångtrafikanterna prioriteras för lågt.

– Vi tycker att det är viktigt att både cyklister och gångtrafikanter får bra snöröjning. Det borde inte vara en motsättning. Man fortsätter tydligen att prioritera cykelbanor högre, även om man ger lite mer pengar till att röja på trottoarer nu, säger Jan Valeskog, som menar att satsningen på gågatorna är för liten.

Läs mer: Daniel Helldén (MP) försvarar satsning på vintercykling 

Läs mer: Cykelbanor prioriteras i stadens snöröjning 

Läs mer: Över 1.000 klagomål om halka på Stockholms trottoarer 

Läs mer: DN tipsar om nio alternativ till feministisk snöröjning