Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-04 04:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/efter-kritiken-sa-manga-reser-kollektivt-i-coronakrisen/

STHLM

Efter kritiken: Så många reser kollektivt i coronakrisen

Resandet inom kollektivtrafiken har minskat – men det är fortfarande trångt på vissa busslinjer.
Resandet inom kollektivtrafiken har minskat – men det är fortfarande trångt på vissa busslinjer. Foto: Josefine Stenersen

Sedan i början av mars har resandet generellt sett minskat i Stockholms kollektivtrafik. Men även om Region Stockholm avråder från onödigt resande är det fortfarande trängsel på vissa busslinjer. 

– Det finns fortfarande utmaningar under vissa tider och på vissa platser, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson vid SL.

SL har tidigare fått kritik från Folkhälsomyndigheten för trängseln i busstrafiken. Vid tidpunkten konstaterade SL att trängseln riskerade att bli ännu värre på grund av tilltagande bemanningsproblem. 

I pendel- och tunnelbanetrafiken har resandet bland stockholmarna däremot minskat kraftigt. Med undantag för påsklovet och den 1 maj där andelen som valde att ge sig ut i kollektivtrafiken var något större. 

Enligt SL kvarstår fortfarande större utmaningar. 

– Sedan ett par veckor har SL:s biljettkontrollanter fått i uppdrag att bland annat rapportera resenärsmönster och deras kartläggning visar att det vid vissa tillfällen funnits fler resenärer än önskvärt utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Aleksander Krajisnik.

Isabelle Berner åker till Nacka varje morgon. ”Det är jättekonstiga tider nu. Och även konstigt i kollektivtrafiken. Jag åker för att träffa familjen”, säger hon.
Isabelle Berner åker till Nacka varje morgon. ”Det är jättekonstiga tider nu. Och även konstigt i kollektivtrafiken. Jag åker för att träffa familjen”, säger hon. Foto: Josefine Stenersen

SL har tidigare uppmanat resenärer att undvika knutpunkter i Stockholms kollektivtrafik. Men trängseln fortsätter. Särskilt trångt är det på vissa busslinjer i rusningstid och vid platser där flera trafikslag möts som till exempel vid Gullmarsplan, Årstaberg och Liljeholmen, liksom Slussen, Fridhemsplan och T-centralen. 

– Även busslinje 4 har relativt sett för många resenärer under vissa kortare perioder, säger han.

I slutet av mars rapporterades om överfulla bussar då trafiken på lokalbanorna och bussarna hade minskats.

– Det gällde framför allt bland våra förare. Det blev några jobbiga dagar för våra resenärer, i vissa områden, som till exempel Nacka och Värmdö, förklarar han. 

Under de senaste veckorna har SL:s bussentreprenörer tagit in alla tillgängliga timanställda förare och snabbutbildat bussförare från turistbussföretag till att köra SL-trafik.

Trängsel förekommer fortfarande på vissa busslinjer och vid knutpunkter som Slussen, Gullmarsplan, Årstaberg, Liljeholmen, Fridhemsplan och T-centralen.
Trängsel förekommer fortfarande på vissa busslinjer och vid knutpunkter som Slussen, Gullmarsplan, Årstaberg, Liljeholmen, Fridhemsplan och T-centralen. Foto: Josefine Stenersen

Bussbolagen har också anpassat turlistor och kör med extra förstärkning i morgontrafiken. 

– Från den 6 april kom vi upp i cirka 90 procent av ordinarie trafikutbud på buss och lokalbanor. Denna vecka kommer vi att vara uppe i 100 procent, med vissa undantag, säger han. 

Tunnelbanan och pendeltågen har däremot kört hundraprocentig trafik genom hela coronakrisen. Men SL har även där stött på problem trots att de flesta generellt sett reser mindre.

– Ett problem för oss är att resenärsmönstren varierar och ändras dag för dag och det är svårt att alla gånger förutse var det kan bli problem. Vi har inte platsbokning på våra avgångar och våra resenärer hör inte av sig i förväg och berättar när och vart de tänker resa, säger Aleksander Krajisnik.

”Jag är inte rädd, jag tycker att det funkar fint att åka kollektivt. Men det är mycket människor här så man får hålla avstånd”, säger Mohammed Mabrouk som åker tunnelbana till jobbet.
”Jag är inte rädd, jag tycker att det funkar fint att åka kollektivt. Men det är mycket människor här så man får hålla avstånd”, säger Mohammed Mabrouk som åker tunnelbana till jobbet. Foto: Josefine Stenersen

Aleksander Krajisnik berättar att coronakrisen också inneburit personalfrånvaro bland de som jobbar i depåer och verkstäder. Det har i sin tur orsakat viss fordonsbrist. 

– Vi ser också att leveranser av reservdelar försenats eller inte kommer alls, vilket också påverkat tillgången på fordon. Till det ska man komma ihåg att SL-trafiken kommer fortfarande att drabbas av de vanliga störningarna som innebär förseningar och inställda avgångar, säger han. 

Det kan handla om infrastrukturstörningar i spårtrafiken och bussar som fastnar i bilköer. 

– Det innebär att det snabbt hinner fyllas på med folk på stationer och hållplatser och då blir det lätt trångt på nästkommande avgångar, säger han. 

En kontrollant berättar att ökningen av resenärer i kollektivtrafiken är tydlig om man jämför med i början av april. Allt fler väljer att åter åka kommunalt när fler bussar är insatta.

”Det är mycket färre människor än tidigare, beroende på vilken tid det är man åker förstås”, säger Ana Gasparetti som även i coronatider är beroende av att ta sig med buss och tåg till jobbet.
”Det är mycket färre människor än tidigare, beroende på vilken tid det är man åker förstås”, säger Ana Gasparetti som även i coronatider är beroende av att ta sig med buss och tåg till jobbet. Foto: Josefine Stenersen

– Det är jättestor skillnad, du ser vilka köer av människor det är som hoppar av bussarna här i Slussen. De håller ändå bra avstånd till varandra ombord på bussarna men jag tycker att det är för många som är ute och åker, och alla visar inte hänsyn vad gäller distans, säger han. 

Ana Gasparetti är även under coronatider beroende av att ta sig med buss och tåg till jobbet. Varje vardag reser hon från Älta till Bredäng, vilket är ungefär en timmes resa.

– Man får inte vara för rädd heller även om det är jätteviktigt att följa rekommendationerna. Det är mycket färre människor än tidigare, beroende på vilken tid det är man åker förstås. Vid vissa tider på tunnelbanan är det väldigt mycket folk.

– Oftast håller man distansen, sen hör man att människor hostar ibland och då hajar man till. Men jag har lärt mig att hålla händerna i jackfickan. 

”Jag är på väg till skolan och ska skriva nationellt prov nu, och buss och tunnelbana är mitt enda alternativ för att jag ska kunna ta mig dit”, säger Max Lowton, 18, som går i tredje ring på gymnasiet.
”Jag är på väg till skolan och ska skriva nationellt prov nu, och buss och tunnelbana är mitt enda alternativ för att jag ska kunna ta mig dit”, säger Max Lowton, 18, som går i tredje ring på gymnasiet. Foto: Josefine Stenersen

 Max Lowton, 18, går i tredje ring på gymnasiet.

– Jag är på väg till skolan och ska skriva nationellt prov nu, och buss och tunnelbana är mitt enda alternativ för att jag ska kunna ta mig dit. Jag är inte så rädd, jag tycker att vi gör en för stor grej av det här. Men jag är glad att vi inte har lika hårda restriktioner här som i andra länder, säger han.

Läs mer: Så togs SL-beslutet som ger trängsel på bussarna 

Läs mer: Folkhälsomyndigheten riktar kritik mot SL för trängsel