Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Efter ”the capital of scandinavia” – nu blir Djurgården ”Scandinavia's #1 attraction”

2006 lanserades parollen ”The Capital of Scandinavia”, till både Köpenhamn och Oslos stora förtret. Nu är mannen bakom formuleringen tillbaka – och han vill profilera Djurgården som ”Scandinavia's #1 attraction”.

Djurgården (alltså området, inte klubben) ska få en ny identitet. De många museer som finns i området drar redan i dag visserligen miljoner besökare varje år, men nu ska området profileras.

Bakom arbetet ligger en man och varumärkesstrateg vid namn Julian Stubbs. I pressmeddelandet inför premiären av den nya profilen beskrivs han som ”Britten som lagt en stor del av sin karriär på att bygga stockholmarnas självförtroende”.

Julian Stubbs ligger bland annat bakom sloganen "The Capital of Scandinavia”, väggen med foton på kändisar som möter resenärer på Arlanda, samt ”S1gtuna”, profileringskampanjen som fokuserar på att Sigtuna bland annat var landets första stad.

Nu är det alltså dags för Djurgården att lyftas fram. Folk ska nu tänka på Djurgården som ”Scandinavia's #1 attraction.”

– Det är vår slogan, säger varumärkesstrategen och upphovsmannen Julian Stubbs.

Beställarna är stiftelsen Kungliga Djurgårdens intressenter, en grupp för näringsidkarna i området. Folk från bland annat Skansen, Gröna lund, Abbamuseet och Vasamuseet sitter i styrelsen.

Företagarna ville ha en ny profil för hela området. Därför fick Julian Stubbs arbeta i 14 månader med att ta fram den nya profilen på området. 

– Det måste passa in med Stockholms profil eftersom det ligger i centrala Stockholm. Jag tittade på besökssiffrorna och höll på att falla av stolen. Tivoli i Köpenhamn har 4,5 miljoner besökare. Liseberg något mindre, och jag insåg att ingen annan turistattraktion i Skandinavien har fler besökare än Djurgården, säger Julian Stubbs.

Rätt många blev ju arga när ni lanserade ”The Capital of Scandinavia”. Tror du att det kommer att hända nu också?

– Folk brukar antingen hata eller älska den typen av varumärken, men det som är bra är att folk uppmärksammar det och funderar på det. Och om de ifrågasätter huruvida det stämmer så kan man lägga fram bevis på att det faktiskt stämmer.

Men vissa skulle ju mena att det är flera turistattraktioner på Djurgården som drar folk till Djurgården, och inte bara själva Djurgården.

– Det är 14 stycken, så vi paketerar absolut ihop det. Det är hela poängen med profileringen. Det är väldigt många museer på en enda plats, och det är otroligt. Jag kan inte tänka mig många platser i världen där så mycket är så nära, säger Julian Stubbs.

Rättelse: I en formulering gav vi i en tidigare version Julian förnamnet Jason, vilket såklart är helt fel. Vi beklagar misstaget. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.