Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 23:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/eftersom-vi-fyller-hundra-ar-ville-vi-gora-nagonting-speciellt/

STHLM

”Eftersom vi fyller hundra år ville vi göra någonting speciellt”

Bild 1 av 4 Stefan Iwanowski i Heleneborgs båtklubb visar Petterssonbåten ”Plurr” från 1905 – en av Sveriges äldsta fritidsbåtar. Det är en av klubbens 18 båtar som ställs ut på mässan Allt för sjön.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 2 av 4 På Allt för sjön har Heleneborgs båtklubb återskapat en del av sin miljö i kanalen mellan Södermalm och Långholmen. Här Klubbfunktionären Stefan Iwanowski i den extremt långsmala Petterssonbåten ”Fiorella” från 1912.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 3 av 4 Entreprenören Konrad Bergström visar den speciella skrivformen som ska ge den eldrivna snabbåten så lite motstånd som möjligt.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 4 av 4 Konrad Bergström är övertygad om att eldrift av båtar är här för att stanna.
Foto: Nicklas Thegerström

Heleneborgs båtklubb fyller hundra år. Det firar man med att visa upp 18 av medlemmarnas veteranbåtar på båtmässan Allt för sjön. I en annan del av Stockholmsmässan visas prototypen för en snabbgående båt som drivs med el.

Rätta artikel

För många är båtmässan Allt för sjön starten på båtsäsongen. En stor del av båtlivet bärs upp av landets omkring tusen ideella båtklubbar, med 250.000 medlemmar.

Heleneborgs båtklubb har i hundra år dragit blickarna till sig i Pålsundet mellan Södermalm och Långholmen. I år finns möjligheten för fler än Stockholmsflanörer att beskåda de glänsande träbåtarna.

På avdelningen Classic Boat Show har klubbmedlemmarna återskapat en del av Pålsundet, med bryggor pålar och klubbhus. Vid bryggan ligger 18 av medlemmarnas klassiska båtar med de klassiska pilträden i fonden. En av de utställda båtarna är ”Plurr” från 1905 – en av Sveriges äldsta fritidsbåtar som DN tidigare berättat om

– Eftersom vi fyller hundra år i år ville vi göra någonting speciellt. Det är så roligt att visa upp båtarna som representerar alla decennier under 1900-talet, säger Stefan Iwanowski, en av funktionärerna i klubben.

Läs mer: Båtmässa och skridskodisko – vad ska du göra i helgen?

I bakgrunden finns också en allvarligare sida. Klubben har på senare år hotats av vägbyggen, cykelbanor och rasrisk, samt drabbats av chockhöjda arrendekostnader till Stockholms stad. 

– Vi befinner oss i ett utsatt läge och vill även visa upp oss för att rädda den unika kulturmiljön som Pålsundet är. Våra båtar är till lika stor glädje för allmänheten som för deras medlemmar, säger Stefan Iwanowski.

Han pratar varmt om båtklubben som fenomen.

– Här träffas vi människor med alla bakgrunder och från alla samhällsklasser och jobbar tillsammans. Det är otroligt värdefullt.

För just den här klubben handlar det även om kulturvård. Av klubbens runt 200 båtar är minst två tredjedelar äldre båtar från 1880 till och med 1979. 

– Vi har allt från gistna snipor till topprenoverade lyxobjekt. Det roliga med gamla båtar är ju att de är bruksföremål som används, säger Stefan Iwanowski.

Han är också en av redaktörens till en praktfull jubileumsbok om klubbens båtar.

I en helt annan del av Stockholmsmässan visar entreprenören Konrad Bergström, som låg bakom det omtalade hörlursföretaget Zound, upp framtidens båtliv: eldrift. 

– Vi vill lyfta fram det positiva med elektrifieringen: man slipper avgaserna och bullret. Eldrivna båtar är ju ljudlösa och det är en fantastisk känsla säger han.

Själv började Konrad Bergström arbeta med elbåtar 2012, men det är först nu som tekniken och marknaden börjar bli redo, säger han.

En av utmaningarna med elbåtar är vattnets motstånd. Att köra en båt genom vatten motsvarar att ständigt köra en bil i 45 graders uppförbacke, berättar Konrad Bergström. 

– Vattnet tar väldigt mycket energi vilket också tär på batteriernas kapacitet.

Konrad Bergströms företag X Shore har tillsammans med Rolls Royce utvecklat en kombination av ett skrov, propelleraxel, propeller och roder för att minska motståndet och därmed uppnå en så hög fart och så lång räckvidd som möjligt.

– Båten kommer att ha en toppfart på 40 knop. i marschfarten 25 knop är batteriernas räckvidd två timmar och 50 nautiska mil.

Utmaningen i den närmaste framtiden är att hitta ett system för att kunna ladda båtarnas batterier ute i skärgården. 

– Det borde inte vara besvärligare än att ha bensinmackar ute i skärgårdarna. Våra båtar kräver bara ett vanligt 220-voltsuttag.

En annan eldriven båt är Vikensnipan, som tar sig fram i sex timmar i dryga fyra knops marschfart på en laddning. Båten byggs för hand i skånska Åhus

Mats Eriksson, vd för båtbranschens riksförbund Sweboat, säger att miljön numera har har blivit en viktig del i båtbranschens vardag.

– På årets mässa ser vi fler mer bränslesnåla motorer och utvecklingen av elmotorer börjar ta fart, säger han.

Sweboat har i år även instiftat ett miljöpris. Priset 2019 går till organisationerna Håll Sverige rent, Sjöräddningssällskapet och Svenska Seglarförbundet. De står bakom projektet Optimist för havet som uppmärksammar miljöproblemet med allt plastskräp i haven.