Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Elever vill slå världsrekord i pärlplatta

Foto: Anette Nantell/DN

Eleverna på Väringaskolan i Sigtuna har ett udda ämne på schemat - att slå världsrekord i pärlplatta. Den drygt 40 kvadratmeter stora installationen ska vara klar till jul. Tomteverkstaden räknar med 2.700 arbetstimmar.

Nattens frost gnistrar på gården i morgonljuset. Inne i skolan är det verkstad för full maskin. Elever, personal och lärare hjälps åt med arbetet och världsrekordet är på allas läppar.

I ett klassrum har elever från låg- och mellanstadiet samlats kring plastlådor med olika numrerade fack fyllda med pärlor i olika färger. Eleven Isabella Welch pärlar för fullt.

– Det är roligt men kräver ansträngning och tålamod. I början tror man att det ska vara mycket lättare, säger hon.

Andra elever fyller i: ”Man kan få kramp i armarna”, ”... och fingrarna...”, ”... man blir stel i nacken”.

– På bildlektionerna gjorde vi Pippi Långstrump innan, nu gör vi en över åtta meter hög pärlplatta. Vi byggde en platta på 30 minuter, man blir svettig då, säger Ville Clefberg.

Varje platta mäter 15 gånger 15 centimeter och innehåller 900 pärlor. Normalt sett tar en platta mellan en och två timmar att fylla. Eleverna menar att det är roligt att jobba mot ett stort mål, men inte utan svårigheter.

– Vi tappade lusten att pärla ett tag, då var det svårare. Det tar en timme att bygga en platta, första gången tar det över två timmar, säger Wilhelm Borén.

– Men tjejen i tvåan har gjort mest av alla, säger Vilhelm Lundberg.

Barnarbete, mumlar en av eleverna.

– Nej, det är kul att samarbeta och hitta bättre tekniker. Man träffar andra som man inte pratat med innan, säger Vilhelm Lundberg.

Ursprungsidén kom från Fredrik Jonson, en av föräldrarna. Med hjälp av ett program konverteras en bild till en ritning där varje pixel motsvaras av en pärla.

– Som gammal projektledare tyckte jag först att vi kan sätta individuella mål, mäta och jämföra eleverna. Men lärarna sa stopp, det här gör vi gemensamt. Jag insåg att de hade rätt, vi ska inte ställa elever mot varandra, säger han.

Cirka 70 procent av arbetet sköts på fritiden och på föräldrakvällar då föräldrar kommer till skolan, beställer pizza och hjälper till att pärla.

Den 40 kvadratmeter stora pärlplattan föreställer alla skolbarnen framför Sigtuna rådhus och ska ställas ut på terminal fem på Arlanda före jul.

– Jag ville fånga känslan av att vi kan. Yes, we can! Först sa alla att ”det här går aldrig”. Jag tänkte: Vad är det jag sagt ja till? säger rektorn Marjan Nourzad.

Projektet präglar hela skolans vardag, hinkar med pärlor och färdiga plattor finns i lärarrum och klassrum.

– Jag känner att vi är i en tid och samhällsanda där allt kretsar kring individen, men tillsammans kan vi vara väldigt starka. Senare kan vi använda den kraften för att samla till världens barn till exempel, säger Marjan Nourzad.

I ett av klassrummen pågår mattelektion. Eleverna har räknat på uppgifter som handlar om pärlplattans dimensioner och form. Nu funderar de tyst i grupper på svaret.

– Tiden är ute! säger läraren Inco Gustavsson.

Louise Boll och Otto Martinwall går fram till tavlan och börjar ställa upp sin uträkning. De pekar på tavlan och förklarar sin metod.

Läraren uppmanar klasskamraterna att ställa frågor och ifrågasätta. Efter en debatt i klassrummet har Louise och Otto omvärderat metoden. Det konkreta arbetssättet är pedagogiskt och enkelt.

– Det är bra att eleverna kan säga att de inte förstår, så kan man tillsammans reda ut vilka metoder som fungerar och varför en del fick fel resultat, säger läraren Inco Gustavsson.

I klassrummet bredvid står rektorn Marjan Nourzad och skrapar av 900 pärlor från en av plattorna.

– Har man otur med limningen får man göra om. Jag pärlar hemma men tar med mig till skolan för jag vågar inte sätta på klistret själv, säger hon.

Tassande fötter hörs i trappan och några elever väller in i klassrummet och ställer upp, förväntansfulla ögon riktas mot rektor Marjan Nourzad. Lunchen är slut.

– Får vi pärla?

Entusiasmen behövs om eleverna ska slå världsrekordet och pärla drygt 1,6 miljoner pärlor till jul.

Världsrekordförsök

Antal elever: 200 i årskurs 0-6 på Väringaskolan i Sigtuna.

Motiv: Barnen framför Sigtuna Rådhus.

Storlek: 4,65 meter bred och 8,70 meter hög.

Area: 40,455 kvadratmeter.

Antal pärlplattor (15 x 15 cm med vardera 900 pärlor): 1.798 plattor.

Antal pärlor: 1.618200.

Tidsåtgång: ca 1-2 timmar per pärlplatta, totalt ca 2,697 timmar (dvs i genomsnitt ca 15 timmar per elev).

Placering: Avgångshallen i terminal 5 på Arlanda.

Befintligt världsrekord: En 35,67 kvadratmeter pärlplatta av Stephan Wanger i New Orleans i USA 2013.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.