Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 19:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/en-infekterad-strid-har-ar-historien-om-slussenbraket/

Demonstrationer mot planerna på Nya Slussen. Det här var den sista stora demonstrationen mot bygget.
STHLM

En infekterad strid – här är historien om Slussenbråket

Svenska världsstjärnor skrev debattartiklar och krävde att deras porträtt skulle tas ner på Arlanda, demonstranter skällde ut politiker utanför stadshuset och pensionärer blev dömda för skadegörelse. 

Beslutet 2004 att riva och göra om Slussen kom att bli det mest infekterade stadsplaneringsbråket sedan almstriden. 

Vad hände egentligen? DN Stockholms Anton Säll reder ut turerna.

Anton Säll
Rätta artikel

Södermalmstorg den första oktober 2015. 

Pensionären Rosemarie Andersson står och tittar på spektaklet. Kolingsborgshatten är på. Den är formad som en cylinder, efter den klassiska byggnaden vid Södermalmstorg.

Byggarbetare lastar ut spadar och rivningsmaterial från en skåpbil och börjar gå mot den runda byggnaden. Det runda huset mitt i trafikplatsen har fungerat som ett landmärke för Stockholm sedan bygget 1954. Ungdomarna hängde här på 70-talet, syntharna och discofolket på 80-talet och gaypubliken på 90-talet. 

Men 2015 är lokalen tom. På gatan utanför står en folksamling och bevittnar hur rivningsarbetarna tar sig an huset. Plåttaket ska lyftas av och inom kort kommer hela huset att vara borta. 

Nu ska hela rasket rivas, nu ska hela rasket bort.

– Det känns kört. Jag känner mig förbannad och ledsen ärligt talat. Förbannad eftersom jag tror att majoriteten av stockholmarna vill ha Kolingsborg och Slussen kvar, berättar Rosemarie Andersson för DN:s utsände reporter.

Foto: Paul Hansen

Rivningen tar tre månader. Under de kallaste vintermånaderna står Rosemarie Andersson och hennes vänner utanför huset och ser huset plockas isär, bit för bit. 

Den femte januari är det borta. Rivningen blir kulmen på åratal av infekterade debatter, stora känslor och politiska strider.

I dag är Slussen ett hål och om tio år står den nya Slussen på plats till en beräknad kostnad av 12,1 miljarder kronor – nästan dubbelt så mycket jämfört med den första prognosen 2009. 

Men vad hände egentligen – och varför blev alla så arga? 

****

Debatten om Slussen är äldre än Slussen. Redan 1864 skrev en ”Yngve” i Dagens Nyheter att han var orolig för det nya Mälartorget som planerades på platsen. Han var orolig för planerna på en förändring av torget eftersom ”Mälaren och torget blifva att betrakta som ett par älskande”. 

Sedan dess har debatten gått i cykler. Slussen har byggts om flera gånger och den senaste omdiskuterade Slussen hann stå i 80 år innan den revs. 

Alla var överens om att Slussen var sliten. Vissa menade att den till och med var farlig. Inte ens det ivrigaste bevarargänget ansåg att den skulle stå kvar i nuvarande skick. 

Kolingsborg. I dag är den riven. I många år var platsen ett nav i Stockholms nattklubbvärld.
Kolingsborg. I dag är den riven. I många år var platsen ett nav i Stockholms nattklubbvärld. Foto: Ole Rothenborg

Men ändå blev striden ett av de mest infekterade stadsbyggnadsbråken i modern tid. Folk var förbannade på allt. Boende i närheten och kritiker tyckte att nya Slussen var ful och förstörde utsikten. Andra tyckte att bygget var ett för stort ingrepp i Stockholms hjärta. En tredje grupp – nästan uteslutande bestående av människor utanför Stockholm – blev förbannade för att en trafikkorsning i Stockholm fick så mycket utrymme i tidningarna. 

***

Högst gick vågorna åren mellan 2009 och 2014. Partierna var oense. Vissa partier var inte ens överens internt.

Socialdemokraten Jan Valeskog har varit en del av Slussenkonflikten i 14 år nu. Hans bild av Slussenbråket är tydlig:

– Debatten urartade, säger han.

Vi vet att Slussen var jätteutsliten och så. Men att ställa till det så som de håller på med är obegripligt.

2004 var han ansvarigt borgarråd när förslaget på nya Slussen togs fram genom en arkitekttävling. Staden hade beslutat sig för att låta en jury bestående av en rad experter inom arkitektur, stadsplanering och trafik få välja viljet alternativ för Slussen som passade bäst för Stockholm. Vinnarna blev Nyréns arkitektbyrå, Tyréns Stockholm och Hillstatik som tillsammans tagit fram konceptet ”Strömmar” som skulle skapa ett ”ett vackert och välfungerande stadsrum mellan Gamla stan och Södermalm”, enligt juryn.

Jan Valeskog var positiv då och har varit för bygget sedan dess. Men det tog några år innan konflikten urartade på riktigt. Det var inte förrän 2009 – när staden styrdes av en ny alliansmajoritet – som den fick fart på allvar. 

Motståndet organiserade sig. På ena sidan stod en majoritet av partierna i stadshuset. På andra sidan stod en brokig samling av kulturpersonligheter, grannar, engagerade pensionärer och lobbyister. 

Jan Valeskog suckar.

– Det var mycket känslor på den tiden. 

Tidigare stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S) i samtal med en demonstrant som var emot bygget.
Tidigare stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S) i samtal med en demonstrant som var emot bygget. Foto: Paul Hansen

Han hade varit med om att skotta fram förslaget till första beslutet i kommunfullmäktige. 

Motståndarnas organisering såg ut på ett annat sätt än tidigare i Stockholm. Framträdande makthavare tog öppen ställning mot bygget. Prostester organiserades. Alternativa förslag fördes fram och på kultursidorna rasade debatten. 

Skådespelaren Stellan Skarsgård, som bor i närområdet, blev så förbannad att han spelade in ett videoklipp där han höll en tre minuter lång monolog mot det nya bygget. Filmen fick 26.000 visningar.

– Jag tänker ta reda på vilka partier som har modet att riva upp beslutet om Slussen. Jag kommer rösta på ett av dessa, säger Stellan Skarsgård i klippet:

Det var i den här vevan Rosemarie Andersson engagerade sig mot bygget.

– Vi vet att Slussen var jätteutsliten och så. Att det skulle behöva mycket till och bytas ut det mesta för att renovera. Men att ställa till det så som de håller på med är obegripligt. Varför ska man komplicera saker och ting?

Hon och en grupp damer på Södermalm bildade en förening. Varje torsdag möttes de på stadsbiblioteket för att diskutera igenom strategin för att stoppa bygget. 

Mark- och Miljödomstolen på plats för att inspektera Slussen inför sin dom om planförslaget.
Mark- och Miljödomstolen på plats för att inspektera Slussen inför sin dom om planförslaget. Foto: Thomas Karlsson

En av de argaste motståndarna var Abba-stjärnan Benny Andersson som inte gillade det nya förslaget. Han krävde i ett öppet brev på DN Kultur att finansborgarrådet Sten Nordin skulle tänka om.

Benny Andersson uppmanade politikerna att tänka om.

”Om inte, så tror jag att du i framtiden kommer att betraktas som den värsta marodören i Stockholms moderna historia”, skrev han. 

Om jag verkligen visste att det skulle hjälpa skulle jag återförena Abba och skriva en låt om Slussen

Benny Andersson krävde i december 2011 att hans porträtt som välkomnar turister på Arlanda skulle tas bort. Samtidigt  gick han så långt att han ville återförena Abba för att rädda Slussen.  

– Om jag verkligen visste att det skulle hjälpa skulle jag återförena Abba och skriva en låt om Slussen, säger han till Svenska Dagbladet. Men Benny Andersson fick inget gehör i stadshuset.

Protester mot nya Slussen 2015. Rosmarie Andersson med ett plakat till vänster i bild.
Protester mot nya Slussen 2015. Rosmarie Andersson med ett plakat till vänster i bild. Foto: Anette Nantell

Fastighets- och kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (L) fick frågan i sitt knä 2010. Ett år senare nådde debatten nya nivåer. 

– Det var kommunalpolitiken på sin spets på något sätt, säger hon.

Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt var omutlig, både för påtryckningar och för löften om eventuella återföreningar av Abba. Benny Andersson fortsatte striden och krävde en folkomröstning om Slussen. Någon sådan blev inte heller av. Under våren 2012 togs Benny Anderssons porträtt bort från Arlanda.

Demonstrationer hölls utanför stadshuset. Rosemarie Andersson och flera andra visade sitt missnöje på plats. 

– För mig var Slussen den finaste platsen i hela Stockholm. När man pratar om Stockholm och att det är så mycket vatten, så är det den platsen jag tänker på, säger hon. 

***

Men hur många brydde sig egentligen? Var det en fråga som berörde hela Stockholm, eller var det en engagerad och högljudd minoritet som syntes och hördes?

DN/Ipsos gjorde 2014 en opinionsundersökning där väljarna fick ranka sina viktigaste väljarfrågor i kommunvalet. Viktigast för 34 procent av stockholmarna var ”skola och utbildning”.

En procent svarade Slussen.

Gula gången, Slussen. Den revs så sent som för ett par veckor sedan.
Gula gången, Slussen. Den revs så sent som för ett par veckor sedan. Foto: Anna-Lena Wejderman

***

Det formella beslutet för byggstart av nya Slussen togs 2011. Då var den borgerliga majoriteten för bygget. De rödgröna röstade emot av ekonomiska skäl – de tyckte att det var för dyrt.

Men tre år senare satt den rödgröna majoriteten med projektet i knät. I båda partierna fanns kritiska interna röster – Socialdemokraterna behövde övertyga både Södersossarna och gamla profiler som Laila Freivalds i frågan. 

De som hade trott på Daniel Helldén blev jättebesvikna

En av de största motståndarna var Daniel Helldén som i november 2011 blev oppositionsborgarråd för Miljöpartiet. 

– Ja, jag propagerade för att man skulle behålla den gamla Slussen, säger Daniel Helldén i dag. 

Fyra år senare röstade han för nya Slussen i en ny omröstning efter att projektet genomlysts i en expertrapport. 

Pådrag när Mark- och miljödomstolen kom med sin dom i Slussenmålet. Många var på plats för att få ta del av domen.
Pådrag när Mark- och miljödomstolen kom med sin dom i Slussenmålet. Många var på plats för att få ta del av domen. Foto: Julio C Saint' Just

I Miljöpartiet gick det till en intern omröstning om det nya förslaget. 

I Rosemarie Anderssons gäng fanns det många som röstat på MP på grund av deras position i Slussenfrågan. De blev besvikna och visade sitt missnöje vid en demonstration utanför stadshuset när beslutet skulle klubbas.

– De som hade trott på Daniel Helldén blev jättebesvikna, säger Rosemarie Andersson. 

Daniel Helldén säger att det inte fanns något alternativ till att rösta ja för bygget.

– När vi väl 2014 satt med ett så gott som startfärdigt projekt var det svårare att förhålla sig till det. Om det var längre bak i tiden hade man kunnat göra på annat sätt, säger Daniel Helldén i dag.

Rosemarie Andersson tyckte inte om utvecklingen. Tillsammans med två väninnor bestämde de sig för att uttrycka sitt missnöje i skrift. På en byggplats skrev de ”Stoppa plågsamma Slussenförsök” med målarfärg och pensel. 

Texten som damerna målade på Slussen.
Texten som damerna målade på Slussen. Foto: Lars Epstein.

Polisen tog damerna på bar gärning. Kvinnorna erkände att de skrivit budskapen, men vägrade erkänna brott. De dömdes till 80 dagsböter för skadegörelse och tvingades betala staden 3900 kronor i saneringskostnader. 

***

Hösten 2018 är det dags för sprängning i Katarinaberget. Vakter väller upp från arbetsplatsen för att stoppa förbipasserande flanörer på väg ner mot vattnet och Fotografiska. Det ska sprängas igen. Projekt Slussen håller på att göra plats för bussterminalen. 

Jag kände mig otrolig förankrad och trygg i att vi hade de underlag och diskussioner som behövdes för att beslut skulle kunna tas

Politikerna är stolta över att de lyckades få igenom projektet trots de högljudda protesterna, den långa beslutsprocessen och alla hinder. 

Jan Valeskog har till och med en del av gamla Slussen liggandes på sitt kontor. 

– Folk sa att konstruktionen inte alls var i dåligt skick. Men det var den. Jag fick när jag fyllde 60 en bit av pelaren som varit långt ner i jorden där man kunde se hur söndervittrad konstruktionen var. Med facit i hand har man sett att den tekniska statusen på bygget var allvarlig. Slussen rasade, säger han.

Jan Valeskog har sparat en bit av gamla Slussen. Den ligger på hans kontor i Stadshuset.
Jan Valeskog har sparat en bit av gamla Slussen. Den ligger på hans kontor i Stadshuset. Foto: Privat

Madeleine Sjöstedt minns debatten som högljudd, men hon minns den ändå med värme. Protesterna fick genomslag i förändrad utformning av vissa delar, säger hon. Men frågan var inte enkel. 

– Jag upplevde den som komplicerad och som att den ledde till eftertanke. Men politiker måste bottna i sina egna beslut. Jag kände mig otrolig förankrad och trygg i att vi hade de underlag och diskussioner som behövdes för att beslut skulle kunna tas. Jag ställde mig själv frågan många gånger, men jag kände mig trygg i att vi kom fram till rätt beslut, säger Madeleine Sjöstedt. 

Så vad händer nu? Den stora striden om Slussen är sedan länge förbi, men bråket fortsätter. Kolingsborg är rivet. Bråket är inte lika intensivt längre – man är överens om huvuddelarna. Men delar av det grönblå styret har fortfarande problem med utformningen.

Miljöpartiet gillar inte promenadstråket från Gamla stan upp mot Södermalm som leds upp mot en sicksackformad trappa och har lovat att den ska göras om. 

Trafikborgarrådet Daniel Helldén tycker att Mälarterrassen är ful. Socialdemokraterna har inget emot huvudidén, men är öppna för vissa förändringar.

***

Upp från tunnelbanan kommer Rosemarie Andersson tillsammans med två gamla vapendragare i kampen mot nya Slussen, Birgitta Palmertz och Gudrun Holmgren.

Slussenbygget sommaren 2018. Nu är ungefär halva Slussen riven. Om ett par år flyttas bygget västerut.
Slussenbygget sommaren 2018. Nu är ungefär halva Slussen riven. Om ett par år flyttas bygget västerut. Foto: Daniel Costantini

Efter år av kamp har hon nu gett upp striden om Slussen. Kolingsborgshatten har lagts på hyllan. 2018 är trafikplatsen Slussen en krater och några byggkranar. Helt färdigt är inte bygget förrän 2025. 

– Man kunde hoppas att det skulle hända någonting. Att bron avbeställs eller att de upptäcker att allt det här var dumt. En liten återgång. Men det är för mycket att hoppas på, säger Rosemarie Andersson.

Nu brinner hon för att stoppa Nobel center och Applebutiken i Kungsträdgården i stället.

 –Jag vet hur värdelöst jag tycker Slussenbygget är och hur mycket pengar det kostar. Och vilken lång tid det tar. Resultatet kommer inte bli bra. Egentligen skiter jag uppriktigt sagt i det nu, säger hon.