Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Evenemang ska lyfta huvudstaden

Mattias Rindberg och Martin Rosborg.
Mattias Rindberg och Martin Rosborg. Other: Lars Epstein
Om en vecka får Stockholm en ny evenemangschef. Han är 37 år och heter Mattias Rindberg. Ny och ny - Stockholm har inte haft någon tidigare, men nu ska Rindberg och hans två medarbetare se till att Stockholm blir det naturliga valet när arrangörerna ska placera sina evenemang.

Turistchefen Martin Rosborg, som tillträdde i augusti i fjol, har ett förflutet på Danmarks turistråd. Där hämtade han Rindberg när det var dags att bygga upp en evenemangsavdelning. Det lär ha varit måttligt populärt i de danska lägren.

När DN träffar paret Rindberg-Rosborg är den stora turistmässan just avslutad i Göteborg. Där hade Stockholm en 270 kvadratmeter stor monter, vilket är fem gånger större än i fjol, men ändå bara en femtedel av Danmarks yta på mässan.

Nu är kvadratmeter inte synonymt med antalet evenemang, men det är ingen tvekan om att det var just på mässan Stockholms konkurrenter fanns. För Mattias Rindberg kändes det förstås en smula kluvet att representera Köpenhamn och Danmark samtidigt som han snart ska börja sälja in Stockholm och tävla mot just Köpenhamn.

Vad är det första du ska göra på nya jobbet?

- Tillsammans med näringen ska jag försöka skanna in vad som finns framöver i evenemangsväg, säger Rindberg lite luddigt.

Det handlar inte bara om att locka hit evenemang utan även om att göra stockholmarna medvetna om vilken guldgruva de sitter på. Att Finnkampen i friidrott permanentats (?) i Göteborg ser de inte med blida ögon.

Samtidigt är båda väl medvetna om att det stora "problemet" är att Stockholm inte har en arena som kan konkurrera med Ullevi. Gyllene Tider drog visserligen 30.000 på Stadion, men 60.000 till Ullevi. Sådant svider för de turistansvariga i huvudstaden. Globen har inte ett enda megaevenemang i år och det bekymrar Rosborg och Rindberg. Stora artister och idrottsevenemang resulterar alltid i rubriker. Och på sikt fler besökare.

Stockholm har många evenemang att vara stolta över, säger Rosborg och Rindberg med en mun och räknar upp en radda exempel: DN-galan, Stockholm Open, Stockholm Horse Show, Stockholm Jazz Festival, Stockholm Summer Games, Stockholm Pride, Tjejtrampet, Polarpriset. Alla ger Stockholm ett extra lyft.

- Volymen evenemang är det inget fel på. Vi har över 200 program varje dag i Stockholm, men vi måste få hit de riktigt stora, de som låter tala om sig i världen, säger Martin Rosborg.

Det är därför man tittar så långt fram som 2011. Med eller utan en ny arena. Med en västgöte som turistchef och jämte honom en evenemangschef från Östersund.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.