Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Expert: Var femte ny trappuppgång är en säkerhetsrisk

Vänstra bilden: Dörren öppnas in i hissen. Ett av Stockholmsexemplen från besiktningsföretaget som kontrollerar hissar i nybyggnationer.
Vänstra bilden: Dörren öppnas in i hissen. Ett av Stockholmsexemplen från besiktningsföretaget som kontrollerar hissar i nybyggnationer. Other: Kiwa inspecta

Här öppnas dörren – rätt in i hissen. Nu varnar Hissförbundet för att människor kan skadas och klämmas i allt trängre trappuppgångar.

– Var femte ny trappuppgång är så trång att den utgör en säkerhetsrisk, säger Bertil Forsberg, expert på lyftsäkerhet på besiktningsföretaget Kiwa.

För att maximera bostadsytan minskar bostadsbolagen på allmänna ytor i nybyggnation. Hissförbundet slår nu larm om att trånga trappuppgångar blivit en allvarlig säkerhetsrisk.

– Var femte ny trappuppgång i Stockholm är så trång att det påverkar både tillgänglighet, säkerhet och hissarnas funktion. Man bygger in en ny risk som inte funnits tidigare, säger Bertil Forsberg på Kiwa.

Besiktningsföretag tvingas allt oftare införa körförbud på hissar för att lägenhetsdörrar blockerar hissarna. Enligt hissföretagen har flera tillbud inträffat, bland annat när en besiktningsingenjör knuffades av en dörr mot strömförande delar under en installation.

– Det är en arbetsmiljöfara för oss som jobbar vid öppna hisschakt. Man riskerar att knuffas rätt ned i ett svart hål. Men även boende riskerar att bli omkullknuffade av dörrar som öppnas när de står och väntar på hissen, säger Bertil Forsberg.

Byggnadsnämnderna i varje kommun ger bygglov och godkänner trappuppgångar. Det finns också tillgänglighetskrav för att bland annat rullstolar ska ha tillräckligt stor svängradie. Men alla kommuner gör egna bedömningar.

– Det är värst i storstadskommunerna. Bostadsbolagen minskar det allmänna utrymmet lite för varje år. Kravet är att en hiss ska vara över två meter för att man ska få plats för en bår, men nu byggs trapphus som ibland bara är en och en halv meter djupt, säger Bertil Forsberg.

Hissförbundet larmade om problemet redan i höstas på Boverkets byggråd där bland annat bostadsbolag och kommuner är representerade. 

– Det är ett stort problem som bara eskalerar. Alla är överens om att det inte är bra. Men bostadsbolagen jagar bara kvadratmeter och verkar inte ta frågan på allvar, säger Charlotte Teglgaard Pålsson, generalsekreterare för Hissförbundet.

Enligt Boverket delas frågan om kontroll och säkerhet kring hissar av flera myndigheter. 

– Vi har uppmärksammats på frågan men det är till stor del arbetsmiljöproblem och risken för de som servar hissarna och då är det Arbetsmiljöverkets ansvar, säger Agnes Jemsen- Carlén, arkitekt på Boverket.

I bygglagstiftningen finns bara en allmän formulering om att man ska begränsa risken för personskador till följd av sammanstötning och klämning. 

– Situationen att man skulle klämmas bakom en dörr i ett trapphus finns inte beskriven så det går inte att peka på någon regel. När man lämnar bygglov ska tillgänglighetskrav vara uppfyllda och det är byggnadsnämndens ansvar, säger Agnes Jemsen- Carlén.

När DN kontaktar Sveriges kommuner och landsting, SKL, hänvisar de tillbaka till Boverket och menar att det inte är någon fråga de driver. 

Hissförbundet tänker dock driva frågan vidare.

– Det är tyvärr många som inte tar sitt ansvar i frågan, såväl bostadsbolag, arkitekter och byggnadsnämnderna. Nu måste vi lyfta frågan till bostadsministern och regeringen, säger generalsekreteraren Charlotte Teglgaard Pålsson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.