Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-30 01:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/fa-besokare-pa-drive-in-teststation-for-covid-19/

STHLM

Få besökare på drive-in teststation för covid-19

Erna Marinado, som arbetar på företaget som står bakom testinitiativet, visar socialministern hur testet går till – i brist på riktiga patienter. Gun Björnlind, till vardags Samtrans-chaufför, väntar på provet. Socialminister Lena Hallengren (S) besöker teststationen.
Erna Marinado, som arbetar på företaget som står bakom testinitiativet, visar socialministern hur testet går till – i brist på riktiga patienter. Gun Björnlind, till vardags Samtrans-chaufför, väntar på provet. Socialminister Lena Hallengren (S) besöker teststationen. Foto: Vanni Jung Ståhle

Bakom fältsjukhuset vid Stockholmsmässan ligger en drive-in teststation för covid-19.

När socialminister Lena Hallengren (S) får en rundtur anländer en av dagens få patienter till fots från pendeltåget – trots att testet ska göras i bil.

Kapaciteten är 200 tester om dagen men bara en bråkdel utförs.

Trots hög efterfrågan från äldreomsorgen om testning av personal är det lågt tryck på den nya drive-in teststationen bakom Stockholmsmässan i Älvsjö. Så lågt att när socialminister Lena Hallengren anländer för ett planerat besök på onsdagen är det Erna Marinado, kundansvarig på it-företaget Infosolutions, som står bakom initiativet, som får agera testperson inför socialministern.

Erna Marinado sätter sig i sin bil och blandar vant vätskan i de små provflaskorna innan hon för in tops i näsa och svalg. Hon lämnar sedan över provet till Gun Björling, som till vardags arbetar som chaufför på Samtrans men nu skolats om till covidtestare. Förutom att bemanna teststationerna, som består av Samtrans egna minibussar, är det också Samtrans som transporterar proverna till labbet. 

Hela testprocessen görs från början till slut, med undantag för att det aktuella provet inte kommer att skickas för analys utan kasseras.

Erna Marinado
Erna Marinado Foto: Vanni Jung Ståhle

I ett första steg är det personal inom vård och omsorg som ska testas efter remiss från vårdgivare som har avtal med it-företaget.

– Det här är ett initiativ som är precis i den linje som vi behöver när vi ska testa 100.000 personer i veckan. Det är ett initiativ som måste följas av många fler i landet, säger Lena Hallengren.

Vems ansvar är det att följa?

– Varje region är huvudman för sjukvården och de är ju ansvariga för att bedriva den nödvändiga vården, som de skalat upp på ett fantastiskt sätt, men också för själva testningen, skyddsmateriel, den praktiska testkapaciteten med teststationer, drive in och hemprovtagning. Att det funkar.  

Kapaciteten är 200 tester om dagen men Infosolutions vd Alex Stendahl räknar med tio personer i dag. Varför det ser ut så är för tidigt att svara på, enligt honom, men det kan vara en kostnadsfråga. Än så länge har endast ett fåtal vårdgivare skrivit avtal med Infosolutions och kan skriva remisser. 

Den som skriver remissen betalar cirka 1.000 kronor för test och analys, enligt Alex Stendahl.

– Förra veckan visste vi att det är vårdgivarna som betalar. Nästa vecka kommer det antagligen vara Folkhälsomyndigheten eller regionen. Just i dag står vi någonstans i limbo, säger han.

Teststationerna är ett samarbete mellan it-företaget info Solutions och transportbolaget Samtrans.
Teststationerna är ett samarbete mellan it-företaget info Solutions och transportbolaget Samtrans. Foto: Vanni Jung Ståhle

Enligt Lena Hallengren har regeringen dimensionerat för kostnader på 100.000 tester i veckan. 

– Vi har varit väldigt tydliga från regeringens sida att när det handlar om kostnader kopplat till corona, är det kostnader man kan rekvirera i efterhand. Folkhälsomyndigheten har fått resurser av regeringen för att kunna se till att testningen inte blir en fråga som handlar om huruvida man har råd, det är en kostnad som regionerna själva inte behöver ta. 

Även tidigare har misstänkt covid-19-sjuka kunnat ta sig till teststationer med bil men har då till exempel vid Huddinge sjukhus behövt kliva ur för själva testet, som gjorts inne i ett tält. I Älvsjö kan de sitta kvar under hela testet. Lösningen bygger på att patienten anländer med egen bil ”för att inte riskera att patienter åker kollektivt till platsen. Bilen fungerar även som stängd plats för provtagning utan risk för kontaminering eller smitta”, enligt företagets hemsida. 

Kvinna som tagit pendeltåget till drive-in-stationen för att testas för covid-19.
Kvinna som tagit pendeltåget till drive-in-stationen för att testas för covid-19. Foto: Vanni Jung Ståhle

En medelålders kvinna kommer dock dit till fots kort efter att Lena Hallengren anlänt. Gun Björling inser först efter att hon gett kvinnan ett testkitt med sin griptång att hon glömt sätta på sig visiret.

– Jag är van vid att de kommer i bil så jag blev nog lite ställd, det är tur att vi är utomhus och håller avstånd. 

Kvinnan, som bor i en annan kommun, har tagit pendeln till Älvsjö. Hon har varit sjuk en vecka och ska nu testas för covid-19. Hon sätter sig vid en bänk i närheten, justerar sitt munskydd och försöker tyda instruktionerna. Efter ett tag ber hon Gun Björling om hjälp att ta provet innan hon beger sig tillbaka till pendelstationen. 

Om 24 timmar får kvinnan svar på om hon har en pågående covid-19-infektion.