Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Färre bilar ett måste för bättre busstrafik

Trängsel, vägarbeten, felparkerade bilar och trafiksignaler som inte fungerar som de ska gör att innerstadens bussar har allt svårare att hålla tidtabellen. DN tog ett varv med fyrans buss som nyttjas av 65.000 resenärer varje dag.

Lasse Nilsson har kört buss i Stockholm i 30 år, mestadels i innerstaden. Han anser att trafiken blivit värre och värre. Vi följer med på ett ”lugnt” varv med fyrans linje en tidig eftermiddag. Inte ens nu lyckas Lasse Nilsson hålla tidtabellen och turen är fylld med onödigt långa stopp vid trafiksignaler.

Keolis som kör innerstadens busstrafik åt SL har med hjälp av bland annat de egna bussförarna gjort en rapport om framkomligheten för bussarna och vad som måste göras för att det ska bli bättre - eller åtminstone inte värre.

För att resenärerna inte ska drabbas av förseningar måste bilarna bli betydligt färre.

– Resenärerna är ganska nöjda med busstrafiken, men de är inte nöjda med trängseln och tidhållningen. För att resenärerna inte ska drabbas av förseningar måste bilarna bli betydligt färre, säger Alexis Kahlmann, affärsområdeschef på Keolis.

Keolis rapport visar tydligt att livet för en bussförare i innerstadstrafiken inte är någon enkel resa. Små och stora vägarbeten överallt gör att busslinjer ofta får nya linjesträckningar. I april i år var 18 av 25 busslinjer i innerstaden omlagda på delar av sträckorna.

– Vi förstår självklart att man måste reparera gator och lägga om ledningar. Men vi önskar att det skulle gå fortare. Samhällsekonomiskt skulle det säkert vara lönsamt att göra arbetena i treskift för att få så kortvariga störningar i trafiken som möjligt, säger Alexis Kahlmann.

Fyrans linje, som är Stockholms mest utnyttjade med 65.000 resenärer per dag, drabbades i vintras av fyra störande arbeten samtidigt. Det svåraste – cykelbanebygget på Långholmsgatan – ledde till att bussarna bokstavligt talat höll kryptakt över Västerbron.

– Mitt bottenrekord är 32 minuter, men det värsta ska vara 37 minuter. Det är bedrövligt, säger Lasse Nilsson.

Foto: Magnus HallgrenLasse Nilsson, busschaufför. Foto: Magnus Hallgren

Han tycker att fyran flyter på ganska bra nu på försommaren och vi åker raskt över bron ända ned till Hornstull. Men där tar det tvärstopp, trots att det bara är ett tiotal passagerare som kliver på.

– Signalprioriteringen, suckar Lasse Nilsson. Bussen ska få grönt ljus och när det fungerar är det bra. Men när det inte fungerar får bussen vänta betydligt längre än bilarna.

På slutet av vår runda får vi vänta ännu längre på grönt ljus vid St Eriksplan. Keolis hoppas att ett samarbete med trafikkontoret ska kunna leda till att signalprioriteringen fungerar bättre. Keolis testade i vintras sträckan mellan Västerbroplan och Odenplan. En sträcka som borde ta 13 minuter tog i verkligheten 19 minuter på grund av långa stopp vid trafikljusen.

Trots att det är ganska lugnt och relativt få resenärer vid hållplatserna blir bussen 4,5 minuter sen på sträckan Fridhemsplan–Skanstull. Och då slapp Lasse Nilsson ändå den kö på Ringvägen mot Skanstull som ofta är ett irriterande inslag på sträckan.

– Här fattas det en bit busskörfält. Det betyder ibland ett totalt stopp som det skulle gå lätt att fixa till, säger Lasse Nilsson.

På sikt tror Keolis trafikansvariga att Stockholm måste göra som Oslo och Barcelona som gör zoner i innerstaden bilfria och låter bussar gå på en gata medan bilar trafikerar en annan.

– En bilfri innerstad kanske är svårt. Men om vi ska få plats måste man satsa på kollektivtrafik, cyklister och fotgängare och vi måste kunna samsas bättre, säger Alexis Kahlmann.

På den möjligen långa politiska vägen mot en innerstad med betydligt färre bilar tror Keolis att många enkla åtgärder är en bra metod att förbättra för busstrafiken. Istället för att utreda åtgärder länge och väl och sedan genomföra dem skulle det ibland kunna räcka med lite målarfärg.

Foto: Magnus HallgrenFoto: Magnus Hallgren

– Vi för en dialog med trafikkontoret. Jag tror att vi måste testa små åtgärder hela tiden. Om det inte funkar med att måla till exempel ett nytt busskörfält får man måla över det igen, säger Alexis Kahlmann.

Turen med Lasse Nilsson på fyrans blåbuss är, bortsett från trilskande trafiksignaler, ganska fri från störningar. Ingen bil har parkerat i bussens körfält. Bilar i bussfilen är kanske det som retar chaufförerna mest.

På andra håll i världen forslas bilar som står parkerade i bussfiler snabbt bort – och det är dyrt att hämta dem. I Stockholm tar det längre tid. Och de som stannar i bussfilen och slår på sina varningsblinkers för att uträtta olika ärenden är troligen väl medvetna om det.

Vi skulle vilja försöka med kameror på bussarna som fotograferar bilar som står i bussfilen så att de kan bötfällas.

– Vi skulle vilja försöka med kameror på bussarna som fotograferar bilar som står i bussfilen så att de kan bötfällas. I dag är det inte så riskabelt att stå där och det är inte dyrare än att åka buss med felaktig biljett, säger Alexis Kahlmann.

Ett av bekymren med blåbusslinjerna som ska gå tätt är att bussarna ofta hinner upp varandra och kör i kolonn. Trots att det är en lugn eftermiddag hinner Lasse Nilsson upp framförvarande buss två gånger under vår rundtur.

– Det räcker ibland med att det kommit ett tunnelbanetåg till någon av knutpunkterna på linjen så blir en buss så pass försenad att nästa hinner ikapp. Och det går sällan att köra om för det är trångt och det är nästan alltid någon som ska stiga av vid varje hållplats, förklarar Lasse Nilsson.

Även om det blivit stressigare och stökigare i trafiken är han ganska tillfreds med att köra buss i innerstaden. Han har kört en del utanför tullarna, men där händer inte så mycket på en tur. I innerstaden är det aldrig händelselöst.

– Jag måste också säga att stockholmarna är ett tålmodigt folk. Det är väldigt sällan man får skäll även om det går sakta och bussen är full av folk, säger Lasse Nilsson.

Fakta. Svåra platser för busstrafiken

Linjerna 50, 54 och 69 är de som oftast har störst framkomlighetsproblem. Omläggningen för arbetena vid Sergels torg sinkar trafiken rejält och ofta tvingas Keolis leda om trafiken eller vända bussturerna för att undvika Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan

Vasagatan är en väldigt trög bussgata och linje 50 har det tidvis svårt vid Tegelbacken

Odengatan kan på eftermiddagarna bestå av en lång busskö från Odenplan upp till Ropslagsgatan. Kön lär inte bli kortare när en ny stombusslinje – linje 6 – ska in på linjen i höst. Här vill Keolis gärna se en bilfri gata.

Kungsgatan är ofta svårforcerad. Bussförarna har svårt att förstå tanken bakom att de två övergångsställena vid Drottninggatan och Hötorget som saknar trafiksignaler

Ringvägen mellan Eriksdal och Skanstull är ofta en lång kö för att det saknas busskörfält.

Fakta. Åtgärder för bättre flyt i busstrafiken

Följande åtgärder tror Keolis ska kunna få busstrafiken att fungera bättre:

• Prioritera bussar framför bilar i korsningar.

• Utöka stombussnätet med fler busskörfält.

• Inför kameraövervakning av busskörfälten och bötfäll felparkerarna.

• Inför bonus- vitessystem vid upphandlingar av gatuarbeten så att det går fort.

• Minska bilparkeringarna till förmån för cykelbanor och kollektivtrafik.

• Fortsätt arbetet med att flytta nyttotrafik från rusningstid.

• Överväg att tidsdifferentiera taxan för att resa kollektivt.

• Förbjud eller enkelrikta biltrafiken på Odengatan mellan Odenplan och Valhallavägen när Citybanan öppnar.

• Våga prova olika enkla förbättringar, testa och utvärdera och ta bort om det inte fungerar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.