Fem rulltrappor öppnade - men Stockholm City fortsatt stängd - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Fem rulltrappor öppnade - men Stockholm City fortsatt stängd

Foto: Carl Bredberg

Inventeringen av rulltrapporna på Stockholm City fortsätter. Nu har man öppnat fem av rulltrapporna för trafik igen - men stationen Stockholm City håller fortfarande stängt på obestämd tid.

DN har i flera artiklar skrivit om haveriet med rulltrapporna i Citybanan. En skenande rulltrappa förra veckan tvingade fram en inspektion av samtliga nyinstallerade trappor - och man upptäckte då att 19 rulltrappor har haft liknande problem som den havererade trappan. Växeln - som skulle ha en livslängd på 30 år - har rostat, trots att det bara gått ett år sedan rulltrapporna togs i drift. 

Läs också: "Bara tur att ingen blev allvarligt skadad”

Nu har fem rulltrappor på centralen åter tagits i bruk efter inspektion. Rulltrapporna ligger mellan Vasagatan och Klarabergsgatan, men inte i anslutning till själva pendeltågsstationen som håller fortsatt stängt.

SL har meddelat att man senare i veckan ska komma med besked om hur länge stationen kommer att hålla stängt. Tekniker från rulltrappsleverantören Otis går tillsammans med SL och externa tekniker fortfarande igenom alla rulltrappor på stationen.

– Vi försöker fortfarande försöker bilda oss en lägesbild, säger Christian Hoffman på SL:s presstjänst. 

Läs också: Odenplan öppnad - men tre rulltrappor hade samma fel

Totalt rör det sig om ett sjuttiotal rulltrappor som installerades under fjolårssommaren. Alla ska undersökas och repareras om fler fel upptäcks. Proceduren är tidskrävande eftersom delen som har rostat på flera av rulltrapporna sitter inuti en sluten låda. 

– Beräknat är att vi har något besked klart under veckan. Då kommer vi att gå ut och berätta, säger SL:s kommunikatör Christian Hoffman.

Stationerna har varit stängda sedan i torsdags förra veckan. Hur lång tid det tar innan stationerna öppnar vågar SLännu inte svara på.

– Vi är inte klara ännu. Innan det är klart så blir det bara spekulativt att gå ut med någon information, säger Christian Hoffman.

Leverantören Otis har tidigare bett om ursäkt för haveriet.

”Vi beklagar djupt det besvär som detta orsakar, men säkerhet är alltid vår högsta prioritet. Vi arbetar för att lösa situationen så snart som möjligt.”, skriver företaget i ett pressmeddelande. 

Det här har hänt

Måndagen 9 juli skenade en rulltrappa på pendeltågsstationen Stockholm city. En person skadades lindrigt. Vid besiktning av rulltrappan konstaterades att växeln - med förväntad livslängd på 30 år - hade rostat efter bara ett år.

 

Torsdagen 12 juli har fler rulltrappor undersökts och man har upptäckt liknande fel. Sent på kvällen under ett krismöte beslutar SL att stänga båda stationerna i Citybanan - Stockholm City och Odenplan.

 

Fredagen 13 juli är båda stationerna stängda. På en pressträff meddelar SL:s VD Caroline Ottosson att SL inte kan garantera att rulltrapporna körs säkert. Rulltrappstillverkaren Otis säger att de ser allvarligt på händelsen.

 

Måndagen 16 juli har SL konstaterat fel på 16 rulltrappor på Stockholm City och på tre rulltrappor på Odenplan. Odenplan öppnas för trafik igen då vissa rulltrappor klarat en inspektion utan anmärkning.

 

Tisdagen 17 juli kan fem av de nya rulltrapporna som byggts vid perrongen på Stockholm City öppnas. Stationen är dock fortfarande stängd. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.