Fler än var fjärde rulltrappa i Citybanan i Stockholm stängd - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Fler än var fjärde rulltrappa i Citybanan hålls stängd

Foto: Nicklas Thegerström

Pendeltågsstationen Stockholm City kommer fortsatt att hållas stängd de närmsta dagarna – men beräknas kunna öppna igen till slutet av veckan. Men trots att stationen öppnar kommer 17 av stationens 50 rulltrappor att hållas avstängda. I stället får man gå upp för rulltrapporna.

– Den kommer att öppna tidigast på torsdag och senast på söndag, säger Thomas Silvander vid SL:s pressjour.

På fredag har rulltrapporna i Citybanan varit stängda i två veckors tid. Pendeltågen har inte stannat på stationen, utan resenärer har i stället fått åka tunnelbana till Odenplan för att där kunna hoppa på pendeltågen norrut.

Nu har SL tio dagar efter stängningen gett besked om när resenärer kan börja åka från Stockholm City igen. Tidigast torsdag och senast söndag kommer stationen att öppnas, meddelar SL. 

– Vi bedömer att resenärernas vardag blir avsevärt lättare med stationen öppen, även om inte alla rulltrappor fungerar, säger Caroline Ottosson, VD på SL. 

Men trots att stationen öppnar är inte alla rulltrappor reparerade ännu. Hur lång tid det kommer att ta innan alla rulltrappor fungerar igen vet ingen - rulltrapporna kommer att repareras löpande. 

SL har anlitat en extern tredje part för att titta på rulltrapporna och för att undersöka vad som krävs för att stationerna ska kunna öppna igen. 

Den granskningen har inte presenterat sina resultat ännu. SL har inte heller några svar på när den är färdig. De enda slutsatserna som dragits hittills är att man bör kunna öppna stationerna - trots att inte rulltrapporna rullar.

Enligt SL, trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting och Trafikverket orsakades felet av att ett hjul i växeln på rulltrappan hade rostat. Hjulet satt i en sluten plastlåda och skulle enligt leverantören aldrig behöva bytas ut under rulltrappens förväntade livslängd på 30 år. 

Det är alltså fortfarande oklart hur rulltrappan kunde börja skena - och hur så många växlar på så många rulltrappor kunde ha en 29 år kortare livslängd än vad som lovats och vad som förväntats

– Slutsatsen är att vi med begränsningarna kan öppna station Stockholm City givet att allt går som det ska med de tillstånd som vi behöver, säger Per Hallberg på trafikförvaltningens presstjänst. 

Vilka tillstånd då?

– Tillstånd för att öppna själva anläggningen. Det har med evakueringsplanen och med säkerhet att göra, säger Per Hallberg. 

Totalt är det 17 av 50 rulltrappor som även i fortsättningen kommer att hållas stängda och är i behov av reparation innan de kan öppna. Majoriteten av de trasiga rulltrapporna ligger på väg upp mot tunnelbaneperrongerna och på perrongens södra ände upp mot Sergels torg och Vasagatan. 

Av de ett år gamla rulltrapporna vid Odenplans pendeltågsstation och på Stockholm City har 20 av de 71 nyinstallerade rulltrapporna från leverantören Otis uppvisat liknande fel som man hittade på den skenande rulltrappan vid Stockholms City. Där stannade en rulltrappa i uppåtgående riktning och skenade i stället baklänges. En person skadades lindrigt i olyckan.

De tjugo trasiga rulltrapporna kommer att alltså repareras löpande. Tre av dessa finns på Odenplan, och de är i dag öppna för gående som vill promenera upp för en stillastående rulltrappa.

SL meddelar dessutom att den förstärkningstrafik som finns på Tvärbanan och på tunnelbanans röda linje kommer att ligga kvar även när Stockholm City öppnar upp igen eftersom kapaciteten på Stockholm City påverkas av att färre rulltrappor är i drift.

Otis har i ett pressmeddelande beklagat det inträffade och säger att man arbetar med att komma tillrätta med de havererade rulltrapporna. 

”Vi beklagar djupt det besvär som detta orsakar, men säkerhet är alltid vår högsta prioritet. Vi arbetar för att lösa situationen så snart som möjligt.”, skriver företaget i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Stockholmarna: Nej till nolltaxa i kollektivtrafiken 

 

Det här har hänt

Måndagen 9 juli skenade en rulltrappa på pendeltågsstationen Stockholm city. En person skadades lindrigt. Vid besiktning av rulltrappan konstaterades att växeln - med förväntad livslängd på 30 år - hade rostat efter bara ett år.

 

Torsdagen 12 juli har fler rulltrappor undersökts och man har upptäckt liknande fel. Sent på kvällen under ett krismöte beslutar SL att stänga båda stationerna i Citybanan - Stockholm City och Odenplan.

 

Fredagen 13 juli är båda stationerna stängda. På en pressträff meddelar SL:s VD Caroline Ottosson att SL inte kan garantera att rulltrapporna körs säkert. Rulltrappstillverkaren Otis säger att de ser allvarligt på händelsen.

 

Måndagen 16 juli har SL konstaterat fel på 16 rulltrappor på Stockholm City och på tre rulltrappor på Odenplan. Odenplan öppnas för trafik igen då vissa rulltrappor klarat en inspektion utan anmärkning.

 

Tisdagen 17 juli kan fem av de nya rulltrapporna som byggts vid perrongen på Stockholm City öppnas. Stationen är dock fortfarande stäng.

 

Måndagen den 23 juli meddelar SL att 20 av 71 rulltrappor i Citybanan kommer att hållas stängda - men att Stockholm City kommer att öppna ”i slutet av veckan”.  

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.