Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-18 16:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/fler-avgangar-pa-populara-tagstrackor/

STHLM

Fler avgångar på populära tågsträckor

Antalet avgångar på sträckan Uppsala–Stockholm utökas.
Antalet avgångar på sträckan Uppsala–Stockholm utökas. Foto: Anders Wiklund/TT

Med fler avgångar på många sträckor hoppas SJ återfå resenärernas förtroende efter ett år med många problem för tågtrafiken. Efterfrågan på att resa med tåg ökar samtidigt.

– Det är många som är intresserade av att hitta nya resvanor och verkligen vill resa miljösmart, säger Tobbe Lundell, tillförordnad presschef på SJ.

Rätta artikel

Från och med söndag utökar den dominerande operatören SJ trafiken på flera sträckor. Det blir bland annat fler helgavgångar mellan Stockholm och Göteborg, fler avgångar mellan Uppsala och Stockholm och fler avgångar från Stockholm till Köpenhamn.

– Det största är att vi gör insatser på sträckan Uppsala till Stockholm. Pendlarna har haft ett besvärligt år. Nu sätter vi in ytterligare avgångar och fler platser på de avgångar vi redan har, säger Tobbe Lundell.

En av orsakerna till justeringarna är det ökade trycket på järnvägen när flyget kritiseras för sin miljöbelastning.

– Fler vill resa klimatsmart. Det har varit en ökning över tid, men nu ökar det snabbare än det gjort tidigare. Vi har ett oerhört hårt tryck till jul. Det är betydligt högre än det varit tidigare år, säger Lundell.

Fakta i frågan: Kommer tågen fram i tid?

Men satsningarna har en baksida. Det handlar om möjligheten att hitta både vagnar och förare.

– Det är lokförarbrist. Som det är nu lyckas vi precis hålla näsan över vattenytan tack vare god planering men också med hjälp av en välvillig personal som ställer upp på extra turer och övertid. Men det är ett långsiktigt bekymmer, säger Tobbe Lundell.

SJ har frigjort fler fordon genom att andra leverantörer köper nytt som gör att deras gamla vagnar blir tillgängliga.

– Bara för att vi utökar med nya avgångar på vissa sträckor drar vi inte ner på andra, försäkrar Lundell.

Bakom sig har SJ ett år fyllt av problem.

– Vi har haft ett märkligt år. Det började redan på vintern och sedan kom den jättemärkliga majmånaden som var verkligen dålig, och sedan en eländig sommar med bränder och solkurvor.

I Trafikverkets mätningar var under maj var tredje långdistanståg försenat. Det var den sämsta punktligheten sedan mätningarna började 2013.

– Vi måste anstränga oss för att återfå förtroendet. Och förändringarna i den nya tidtabellen är ett sätt att visa det.

Ämnen i den här artikeln:

Miljö
Tåg
SJ
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt