Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Flippin’ Burgers. ”Det nya är att man kan få enorm spridning”

Jon Widegren
Jon Widegren Foto: Hilda Arneback

Jon Widegren åkte till USA, testbloggade om hamburgare, tog med det bästa hem och startade eget.

– Med sociala medier kan man få enorm spridning, säger Jon Widegren.

Vid det här laget har grundaren till succékrogen Flippin’ Burgers hunnit tröttna både på ”storyn” och ”telling” it.

– När jag hade sagt ”Vi måste ta hamburgaren på allvar” 25 gånger och M Hyundais kundtidning ringde och ville veta mer kände jag: ”Det är ju bara en hamburgare, man kanske ska tänka på något annat”, säger Jon Widegren.

Samtidigt är han tacksamt medveten om att köerna som fortfarande ringlar utanför hamburgerstället växte i sociala medier. Med crowdfunding skrapade han dessutom ihop 36 000 kronor i grundplåt på bara ett par månader.

– Då var vi de enda som malde egen färs och hade nybakat bröd varje dag. Hela segmentet har förändrats totalt på fem år. I dag har nästan varenda kommun i Sverige ett bra hamburgerhak, det fanns inte förut.

Jon Widegren vidgar gärna perspektivet och påminner om ägarna till Peppar i Vasastan som på 1980-talet reste till amerikanska södern innan krogstart. Och Grill Ruby som förra burgarvågen åkte runt och testade burgare innan de började kolgrilla egna i Gamla stan.

– Det är ganska klassiskt, man reser ut för att få inspiration. Det nya är att man kan få enorm spridning på sitt projekt.

Han startade 2010 med att läsa bloggar och labba med hamburgare hemma innan han åkte till USA våren 2011.

 

Bloggar är demokratiska men kan även vara problematiska.

 

– När jag åkte var jag ganska klar med hur jag ville ha min hamburgare. Jag lärde mig att våga tro att ett hål i väggen kan servera goda hamburgare och att det kommer att fungera om det är bra.

I dag får han själv besök av foodies som lägger upp hans burgare och shakes på instagram och sätter betyg.

– Bloggar är demokratiska men kan även vara problematiska. Vissa bloggare med ganska stort inflytande tar det inte seriöst. De gnäller bara på bloggen i stället för att säga till personalen på plats.

Ville inte du förbättra med din blogg?

– Nej, jag var mest ute för att lära mig. Man säger inte åt en krog som serverat burgare sedan 1895 att byta ut sitt franskbröd.

Jon Widegrens kökserfarenhet kom från extrajobb på en Ikearestaurang och han har en pol mag-examen i statskunskap och marknadsföring innanför kockrocken.

– Jag jobbade sju år på konsultföretag och ville verkligen bort från den världen. Nu med 30 anställda, ekonomi-, personal- och en operativ chef, sitter jag väldigt mycket i Excel igen och är ganska tacksam för min bakgrund.

Det var länge sedan han själv stod vid stekbordet men han strävar fortfarande efter att göra den bästa burgare han mäktar med.

– Vi har precis utvecklat en egen kravmärkt hamburgerost med Väddö Gårdsmejeri. Allt handlar om fokus. Fyra år efter starten är vi nu klara med osten, säger han.

Jon Widegren

  • Ålder: 37 år.
  • Yrke: Vd för Flippin’ Burgers.
  • Utbildning: Pol mag.
  • Bor: I Birkastan med fru och barn.
  • Från blogg till bord: Bloggen Flippin’ Burgers till restaurang Flippin’ Burgers vid Odenplan.

Läs mer. Smak för sociala medier

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.