Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-30 13:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/folkhalsomyndigheten-riktar-kritik-mot-sl-for-trangsel/

STHLM

Folkhälsomyndigheten riktar kritik mot SL för trängsel

SL flaggar för att trängseln i busstrafiken kan förvärras på grund av det pressade bemanningsläget.
SL flaggar för att trängseln i busstrafiken kan förvärras på grund av det pressade bemanningsläget. Foto: Beatrice Lundborg

Nu får SL kritik från Folkhälsomyndigheten för trängseln i busstrafiken.

– Det är inte rimligt att man har storträngsel i kollektivtrafiken, det får man lösa, säger generaldirektör Johan Carlson till SVT och får medhåll av trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) som kräver ”bot och bättring” av SL.

Samtidigt konstaterar SL att trängseln riskerar att bli ännu värre på grund av tilltagande bemanningsproblem. 

I måndags skar SL ner på antalet avgångar i busstrafiken. Beslutet, som fattades i samråd med Stockholms stads trafikförvaltning, motiverades med en betydande brist på busschaufförer eftersom SL dras med både sjukskrivningar och vabbande.

Resultatet blev överfulla bussar på många håll i länet – och kritiken från allmänheten blev skarp. 

Nu stämmer Folkhälsomyndigheten in i kören. Myndigheten har tidigare uppmanat till social avhållsamhet för att minska takten på smittspridningen i landet.

I ett uttalande på tisdagen kritiserar myndighetens generaldirektör SL för att man inte lyckas tackla problemet med trängseln. 

– Det är inte rimligt att man har storträngsel i kollektivtrafiken, det får man lösa, säger generaldirektör Johan Carlsson till SVT och fortsätter:

– Det är så få människor ute och rör sig, jag kan inte se att det skulle vara ett problem.

Folkhälsomyndigheten får medhåll av Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm.

– Vi har riktat samma kritik i åtskilliga möten det senaste dygnet. Kollektivtrafiken är en samhällsviktig verksamhet och ska så långt som möjligt rulla så mycket som möjligt. 

– De signaler vi fått av våra resenärer är tillräckliga för att säga ”det här är vi inte nöjda med”. Här krävs bot och bättring, säger Tamsons till DN.

Han sammanfattar:

– Våra operatörer har fått i uppdrag att köra allt de kan, så mycket de kan, med särskild fokus på rusningstrafik, i vad vi vet är en svår tid. Då duger det inte att i dessa omständigheter leverera en trafik som denna.

Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd, berättar hur regionledningens budskap till SL och deras bussoperatörer lyder:

– Ta in timvikarier, ta in personer som normalt sett bara hoppar in övertid, i princip alla som kan köra en buss, om det får trafiken att rulla.

Hur har budskapet tagits emot av operatörerna?

– Vi har fått kvittens på att man har uppfattat ordern och budskapet. Det är oerhört viktigt att se det omsättas i praktiken i den faktiska trafiken, säger Tomas Eriksson.

Men problemen med de fullsatta bussarna riskerar ändå att fortsätta, konstaterar Aleksander Krajisnik, presstalesperson vid SL. 

– Det är ett ansträngt läge. Det finns nu tyvärr också en risk för att läget rentav kan bli värre, säger han till DN.

På tisdagsmorgonen stod det klart att problemen, som alltså började på måndagen, främst när det gäller bussar och lokalbanor, fortfarande inte hade kunnat lösas. Resenärer vittnar bland annat om trängsel på bussar som går mot Stockholms innerstad från Nacka, Tyresö och Ekerö.

Aleksander Krajisnik berättar att anledningen är de många sjukskrivningarna bland förarna.

– I snitt är det 20 procent ungefär just nu. Primärt gäller det busstrafik men även lokalbanor omfattas. Men pendeltågen och tunnelbanor rullar precis som vanligt, säger Aleksander Krajisnik. 

Vad säger du om Folkhälsomyndighetens kritik?

– Det vi kan göra är att förstärka så mycket som det går. Men vi behöver också stockholmarnas hjälp. Man behöver sprida ut sig så gott det går. Vi har ett jätteviktigt samhällsansvar som vi tar på största möjliga allvar. Vi gör vad vi kan men vi behöver också hjälp. 

Aleksander Krajisnik berättar att han har full förståelse för de problem som har uppkommit i den nuvarande situationen men att SL arbetar så gott det går för att lösa det hela. 

– Vi har tryckt ut så många bussar som vi bara kan. Vi har vänt på varje sten. Vi hoppas på förståelse i den här situationen. Det är inte så att vi godtyckligt har tyckt att nu drar vi ner busstrafiken. Vi saknar busschaufförer, säger han. 

En del kritiker antyder att ni drar in på bussturer för att spara pengar. Stämmer detta?

– Nej. Alldeles oavsett så tappar vi jättemycket pengar varje dag och varje vecka och varje månad nu. Det här är inte en kostnadsfråga för oss. Vi måste köra kollektivtrafik. Sen får kostnadsbiten bli en senare fråga. Vi tittar på det i efterhand. Nu måste vi se till att de som kan ta sig till jobbet, säger Aleksander Krajisnik och framhåller att SL har 500 busslinjer i Stockholms län. 

Han lägger också till: 

– I går var det 20–25 linjer runt om i Stockholm som var hårt ansatta. I morse var det i framför allt i Nacka/Värmdö som trängsel rådde. På 14 busslinjer sattes ytterligare förstärkningar in på tisdagen som delvis avlastade. Under morgonrusningen rapporterade 20 bussturer ”fullbelagt”. Situationen är ännu inte tillräckligt bra och ytterligare förstärkningar sätts in.