Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-06 13:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/forskare-markesklader-viktigt-pa-olika-satt-for-ungdomar/

STHLM

Forskare: Märkeskläder viktigt på olika sätt för ungdomar

Märket Supreme är hett eftertraktat av unga över hela världen.
Märket Supreme är hett eftertraktat av unga över hela världen. Foto: Richard B. Levine/TT

Att markera status genom det yttre har länge varit ett ideal bland såväl unga som gamla. Men dyra märkeskläder är olika viktigt beroende på vilken socioekonomisk bakgrund man har. 

– Det handlar om att visa grupptillhörighet och där får märkesplaggen en viktig funktion, säger Marcus Gianneschi, universitetslektor vid Högskolan i Borås som har forskat om ungas relation till klädindustrins varumärken. 

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in