Att markera status genom det yttre har länge varit ett ideal bland såväl unga som gamla. Men dyra märkeskläder är olika viktigt beroende på vilken socioekonomisk bakgrund man har.
– Det handlar om att visa grupptillhörighet och där får märkesplaggen en viktig funktion, säger Marcus Gianneschi, universitetslektor vid Högskolan i Borås som har forskat om ungas relation till klädindustrins varumärken.

DIGITAL PRENUMERATION
Läs gratis till nyårsafton!
Alla artiklar gratis fram till 31 december, sen för halva priset i ett helt år (endast 75 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.
-
Dagligt nyhetsbrev med handplockad läsning
-
Obegränsad tillgång till alla artiklar på DN.se
-
Tidningen i digital version (Ingår första 30 dagarna)
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.